صفحه اصلی

آشنایی با انواع اتصال اینترنت پهن باند

۰۲ مهر ۱۳۹۷

سرویس اینترنت پهن باند یا Broadband به دلیل سرعت دسترسی بالای آن حقیقتا بیشترین دسترسی را در اینترنت دارد. این نوع اینترنت در چهار قالب DSL یا خط مشترک دیجیتال، فیبر نوری، کابل و ماهواره ارائه می‌شود. اتصال قدیمی Dial-up تنها سرویس غیر پهن باند در دسترس است و حتی با قیمت ارزان‌تری که دارد، اما اکثر کاربران اینترنت به سمت اتصال اینترنت پهن باند که سریع‌تر است، حرکت می‌کنند.

DSL

سرویس اینترنتی DSL یا Digital Subscriber Line به‌معنی خط مشترک دیجیتال، به‌کمک سیم‌های تلفنی که در تماس‌های تلفنی استفاده نمی‌شوند، داده‌ها را منتقل می‌کند و لذا هیچ نقصانی در سرویس تلفن به وجود نمی‌آورد. با توجه به فاصله‌ای که از مرکز سرویس‌دهی دارید، سرعتی که با استفاده از سرویس DSL به‌دست می‌آورید فرق دارد. هرچه فاصله شما از مرکز بیشتر باشد، سرعت سرویس DSL شما کمتر و هرچه فاصله‌تان از مرکز کمتر باشد، سرعت این سرویس برای شما بیشتر خواهد بود. این مسئله می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب بین سرویس DSL و اتصال Cable مهم باشد.

کابل

اتصال اینترنت پهن باند از نوع کابل، توسط ارائه‌دهندگان تلویزیون‌های کابلی محلی ارائه می‌شود. در سرویس اینترنت پهن باند کابلی، سرعت اتصال اینترنت بسته به تعداد کاربرانی که در هر لحظه از زمان از این سرویس استفاده می‌کنند، متفاوت است.

با توجه به یک منطقه جغرافیایی خاص، کاربرانی که از سرویس کابلی اینترنت پهن باند استفاده می‌کنند، پهنای باند موجود را به اشتراک می‌گذارند؛ به این ترتیب، هرچه کاربران بیشتری در سیستم فعال شوند، سرعت اتصال کمتر شود. این مسئله به‌خصوص در زمان اوج مصرف، مثل اواخر ظهر و بعد از ساعات کاری که بیشتر افراد در آن ساعات به اینترنت وصل می‌شوند، مشخص است. اما اغلب کمپانی‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت کابلی، ممکن است سرعت اتصال اینترنت را با این تفکر تخمین بزنند که شما به اینترنت متصل هستید و این موضوع تقریبا گمراه‌کننده است. اما این مورد واضح نیست.

فیبرنوری

جدیدترین سرویس اینترنت پهن باند، فیبر نوری است که تاکنون سریع‌ترین اتصال اینترنتی بوده است. با این‌ حال، این نوع سرویس اینترنتی هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد. زیرا زمینه‌های سرویس‌دهی آن بسیار محدود است و  نصب کابل‌های فیبر نوری زمان‌بر است. هرکجا که این سرویس قابل راه‌اندازی باشد، نه‌تنها قیمت آن با DSL و اینترنت کابلی قابل رقابت است، بلکه سرعت اتصال آن نیز از هر دو سرویس یاد شده بیشتر است.

ماهواره‌ای

آخرین و کندترین سرویس اینترنت پهن‌ باند توسط ماهواره ارائه می‌شود. اگرچه این فناوری جایگزین خوبی برای اینترنت Dial-up آن دسته از افرادی است که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، هزینه نصب این سرویس بسیار بالا است، اما هزینه‌های ماهانه آن‌ نسبت به هر دو اتصال کابل و DSL مقرون به‌صرفه است.

مزایای زیادی برای خدمات اینترنت پهن باند کابل و DSL وجود دارد. این دو نوع از خدمات اینترنت پهنای باند بیشتری نسبت به سایر اشکال دسترسی به اینترنت ارائه می‌دهند و این مسئله باعث می‌شود که کاربر کامپیوتر در هنگام مرور در وب، به چندین کار با چندین اپلیکیشن که در پس‌زمینه‌ی در حال اجرا هستند، بپردازد. این برای شما ممکن است که بتوانید همزمان با گوش دادن فایل صوتی، به مرور وب بپردازید.

شبکه‌سازی کامپیوترهای یک خانه به‌کمک یک اتصال پهن باند و با استفاده از مودم‌های سیمی یا بدون سیم، آسان‌تر است. هزینه‌های سالانه خدمات اینترنتی پهن‌ باند در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار گران‌تر از نسخه‌هایDial-up  است، اما مزایای این نوع اتصال اینترنت و همچنین سادگی یک اتصال پهن باند، دلایلی بر ارزش هزینه‌های آن است.

حتی با وجود سرعت بالای اینترنت پهن باند کابلی، اگر اتصال به این نوع اینترنت متکی نباشد، سرعت بالای آن قابل درک نخواهد بود. به‌عنوان مثال، اتصال اینترنتی که شما دریافت می‌کنید، به پهنای باند به اشتراک گذاشته شده، شمار کاربران روی سیستم در هر زمان، و تاخیر شبکه بستگی دارد.

برای تهیه ی پهنای باند اختصاصی کلیک کنید.

پهنای باند تنها یکی از عواملی است که سرعت اینترنت شما را تعین می‌کند. در واقع، پهنای باند اندازه‌ی داده‌هایی است که در یک بازه‌ی زمانی وارد شبکه می‌شوند و بر حسب بیت بر ثانیه یا bps اندازه‌گیری می‌شود. هرچه جریان داده‌ها بزرگتر باشد، اتصال شبکه‌ی اینترنت بهتر خواهد بود. در اتصالات پهن باند، نرخ داده‌های پشتیبانی‌شده عموما ۳۰۰ کیلوبایت بر ثانیهو بالاتر است. درحالی‌که سرعت در اتصالات قدمی اینترنت dial-up حداکثر ۵۳ کیلوبایت بر ثانیه خواهد بود.

تاخیر عامل دیگری است که بر سرعت اتصالات اینترنتی کابلی تاثیرگذار است. تاخیر یا Latency اشاره به وقفه‌هایی دارد که در هنگام پردازش داده‌های شبکه رخ می‌دهند. یک شبکه کم‌تاخیر توصیف می‌شود، اگر تنها زمان‌های تخیر کوتاهی را تجربه کند و با تاخیر بالا نامیده می‌شود اگر با تاخیرهای طولانی مواجه شود.

زمانی‌که تاخیر بیش از حد به طول می‌انجامد، انتقال داده‌ها موجب ایجاد تنگنایی می‌شود که از ورود داده‌های اضافی جلوگیری می‌کند و این روند به‌طرز موثری پهنای باند سرعت اینترنت کابلی را کاهش می‌دهد. بنابراین حتی اگر پهنای باند کابل اتصال اینترنت شما تنظیم شده باشد، تاثیرگذاری آن از طریق گلوگاه‌های داده‌ای و شمار زیاد کاربران روی سیستم، کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل، سرعت اتصال اینترنت پهن‌ باند DSL با فاصله از مرکز ارائه‌دهنده‌ی آن کاهش پیدا می‌کند. هرچه فاصله شما از مرکز ارائه‌دهنده‌ی این سرویس بیشتر باشد، سرعت اینترنت شما کُندتر می‌شود.

یک اتصال پهن باند پس از نصب، همیشه بر روی خط می‌ماند. این اتصال با استفاده از کابل یا مودم DSL باقی می‌ماند. در رابطه با اتصال اینترنت کابلی یا مودم DSL روی خط تلفن، این اتصال کامپیوتر را به کابل خروجی روی دیوار وصل می‌کند. تنها زمانی که این اتصالات مسدود شوند، اینترنت شما قطع خواهد شد.

برخلاف سرویس قدیمی Dial-up شما به شماره تلفن خاصی برای اتصال به اینترنت استفاده نمی‌کنید. با استفاده از اینترنت پهن باند، شما از طریق دوبار کلیک بر روی آیکون اینترنت کامپیوتر خود، مانند فایرفاکس، اکسپلورر و غیره، به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنید. با این کار، صفحه‌ی وب پیش‌فرض شما باز خواهد شد و شما بلافاصله می‌توانید مرور کردن وب را شروع کنید. کل این فرایند، بسته به سرعت کامپیوتر شما و هرگونه مسئله‌ی کُندکننده‌ی دیگر، بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ ثانیه زمان نمی‌برد.

بیشتر بخوانید: پهنای باند اینترنت چیست؟ مفهوم پهنای باند یا bandwidth

دسته بندی ها : اینترنت,پهنای باند
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *