صفحه اصلی

همه آنچه که درباره پهنای باند لازم است بدانید!

۲۵ خرداد ۱۳۹۹

پهنای باند اینترنت معانی فنی مختلفی دارد اما در دنیای وب به طور کلی به حداکثر حجم میانگین انتقال اطلاعات در واحد زمان که برای مثال یک ارتباط اینترنتی می تواند کنترل کند، اشاره دارد. ارتباط اینترنتی که پهنای باند اختصاصی بیشتری دارد، می تواند بطور حجم اطلاعات بیشتری، برای مثال یک فایل ویدئویی را بسیار سریع تر از اینترنتی با پهنای باند اختصاصی کم تر بارگذاری کند.

واحد پهنای باند اینترنت به طور معمول بیت بر ثانیه است، مانند 60 مگابیت بر ثانیه (60 Mbps or 60 Mb/s). این واحد نشان می دهد که سرعت انتقال داده ها برابر با 60 میلیون بیت در هر ثانیه است.

 

اینترنت و پهنای باند اینترنت

 

پهنای باند اینترنت چیست؟

در ابتدایی ترین تعریف، پهنای باند میزان ترافیک و داده ای را که می تواند بین سایت ، کاربران و  اینترنت ADSL پرسرعت شما منتقل شود ، توصیف می کند.  شرکت های میزبان وب حداکثر سطح پهنای باند را برای انواع بسته های میزبانی خود ارائه می دهند. هنگام مشاهده یک وبسایت میزبانی، غالبا نشانه های مشخصی برای تشخیص آنهایی که از سه عنصر مهم شبکه، ارتباطات و سیستم بهره می‌برند وجود دارد.

 

افزایش سرعت با پهنای باند

معمولاً هرچه پهنای باند بیشتری توسط میزبان وب فراهم شود ، این سه عامل سریعتر و بهتر خواهند شد. در عین حال ، باید سعی کنید از پیشنهادات جذاب “پهنای باند نامحدود” خودداری کنید ، زیرا این موارد معمولاً آن چیزی نیستند که به نظر می رسد (بعداً این مورد را بیشتر بررسی میکنیم).  علی‌رغم اینکه “پهنای باند نامحدود” از نظر بسیاری از کاربران بسیار مطلوب است.

 

انواع پهنای باند

پس از کسب اطلاعاتی درباره پهنای باند بهتر است به انواع آن نیز بپردازیم:

پهنای باند اشتراکی

ما از پهنای باند اشتراکی در طول روز استفاده می‌کنیم. در منزل، محل کار ، کافه و…. بطور کل از این سرویس در منازل ، دفتر کوچک و مکان‌هایی که نیاز آنچنان قوی به اینترنت نداشته باشند، استفاده می‌شود. این سرویس با قابلیت اتصال چند کاربر همزمان امکان استفاده اینترنت بطور اشتراکی را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که افت و نوسانات سرعت در این مدل پهنای باند زیاد است و برای تجارت‌های بزرگ پیشنهاد نمی‌شود. علاوه بر آن ترافیک مصرفی شما محدود است. به این معنی که حجم دانلود‌های شما در آخر ماه محاسبه می‌شود و شما موظف به پرداخت آن هستید.

 

پهنای باند اختصاصی یا اشتراکی

 

پهنای باند اختصاصی

همناطور که از نامش پیداست این سرویس بطور اختصاصی و مختص به یک سازمان یا مجموعه انجام می‌گیرد. شرکت‌هایی با تجارت‌های بزرگ که نیاز مبرم به اینترنت دارند از پهنای باند اختصاصی استفاده می‌کنند. با استفاده از این سرویس دیگر با نوسان سرعت همراه نیستید. این مدل از پهنای باند صرفا برای بیزینس و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصارف خانگی یا محل کاری با فضای کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

 از پهنای باند در چه مواردی استفاده میشود؟

تا زمانی‌که قصد انجام فعالیت‌های سنگین در حوزه وب مانند بازی‌های آنلاین یا استفاده از سخت‎‌افزارهایی که به اینترنت نیاز دارند، را نداشته باشید، به اهمیت پهنای باند پی نمی‌برید.در حقیقت دانستن اینکه پهنای باند چیست و چطور بر شبکه مورد استفاده شما تاثیر می گذارد این امکان را به شما می دهد که هر وقت احساس نیاز کردید تنظیمات پهنای باند خود را برای افزایش سرعت ارتباط ارتقا دهید.

ممکن است به خاطر افت ناگهانی سرعت اینترنت نسبت به روزهای دیگر درباره پهنای باند کنجکاو شده باشید و به تهیه پهنای باندی با سرعت بیشتر فکر کرده اید. یا شاید قصد خرید یک کنسول بازی برای بازی های آنلاین و یا تماشای فیلم به صورت آنلاین با تلویزیون را دارید و به این فکر می کنید که آیا اینترنت شما پاسخگوی نیازتان خواهد بود یا تاثیری منفی بر دیگر کاربران شبکه شما نخواهد گذاشت. برای اکثر افراد این دو مورد اصلی ترین دلیل نگرانی درباره پهنای باند سرویس اینترنت مورد مصرفشان است.

 

حجم پهنای باند اینترنت دریافتی

 

حجم پهنای باند دریافتی

سایت‌ها و برنامه‌های زیادی در سیسیتم عامل‌های مختلف برای آزمودن سرعت اینترنت وجود دارد که با استفاده از آنها قادر به پی بردن به مقدار پهنای باند مصرفی خود هستید. سایت‌های تست سرعت اینترنت زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما همیشه بهترین گزینه نیستند. در زیر به معرفی چند وبسایت تست سرعت اینترنت می‌پردازیم:

  • SPEED Smart
  • InternethealthTest
  • Speedof
  • Speedcheck

میزان مصرفی پهنای باند شما بسته به استفاده شما از اینترنت متغیر است. مسلما هرچه پهنای باند بیشتری تهیه کنید راندمان کار شما بالاتر می‌رود. ناگفته نماند که هنگام خرید این سرویس باید به بودجه مورد نظر خود توجه کنید.

اگر استفاده شما از اینترنت به فعالیت های روزمره در شبکه های اجتماعی و تماشای چند مورد ویدئو محدود می شود، یک سرویس با سرعت بالا و پهنای باند کم یا متوسط هم برای شما مناسب خواهد بود.

اگر چند تلویزیون در حال تماشای فیلم آنلاین هستند، چند کامپیوتر، تبلت و دستگاه های دیگر نیز به همان شبکه اینترنت متصل هستند، هرچه پهنای باند اینترنت بیشتری داشته باشید نگرانی کم تری از افت سرعت خواهید داشت. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

نسبت داده ها با پهنای باند مانند آب است با اندازه لوله ها پهنای باند اینترنت بسیار شبیه به لوله کشی است!

به عبارت دیگر، هرچه پهنای باند اینترنت افزایش می یابد، میزان داده هایی که توانایی جاری شدن و انتقال در واحد زمان را دارند افزایش می یابد، درست مانند قطر لوله ها که هرچه بیشتر باشد مایعات و آب بیشتری می توانند در آن جاری شوند و انتقال یابند.

فرض کنیم شما در حال تماشای یک فیلم آنلاین هستید، شخصی دیگر نیز در حال انجام بازی های چند کاربره و کاربران دیگر هم در حال دانلود فایل در همان شبکه و یا در حال تماشای فیلمی در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام هستند. احتمال زیادی وجود دارد که همگی احساس کنند که سرعت اینترنت کمی کند شده و کیفیت آن پایین آمده است. که کاملا به پهنای باند اینترنت شما بستگی خواهد داشت.

برگردیم به موضوع لوله کشی، فرض کنیم لوله ورودی آب یک ساختمان  هیچ تغییری نکند اما شیرها و دوش‌های جدیدی اضافه شوند و هم زمان باز شوند (دیتای مورد استفاده دستگاه‌های مختلف بیشتر می شود)، فشار آب در هر نقطه (سرعت اینترنت در هر دستگاه) کاهش خواهد یافت، چرا که تنها مقدار مشخصی آب  برای این ساختمان (شبکه) در دسترس است.

 

برای دریافت مشاوره و یا خرید سرویس مناسب با شماره ی  02148655 تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر درخواست خود را به ثبت برسانید.

     

    تفاوت مگابایت و مگابیت در پهنای باند اینترنت|megabit and megabyte difference

     

    تفاوت مگابیت بر ثانیه Mbps با مگابایت بر ثانیه MBps

    در نظر داشته باشید که پهنای باند می تواند در واحدهای مختلفی بیان شود و با راه های مختلفی میتوان کنترل پهنای باند را انجام داد ، بایت( bytes) ، کیلوبایت (kilobytes) ، مگابایت( Megabytes) ، گیگابایت( gigabytes) ، غیره. شرکت مورد نظر در فروش پهنای باند ممکن است از یکی از این واحدها استفاده کند، سایتی که با آن فیلم های خود را مشاهده می کنید نیز از یکی دیگر.

    به همین دلیل بهتر است ارتباط این واحد‌ها با هم و نحوه تبدیل آن به یکدیگر را آشنا بود تا هزینه‌ای اضافی برای اینترنت خود پرداخت نکنید.  برای اینکار ابتدا باید بدانید که هر بایت مساوی با 8 بیت است. پس هنگام تبدیل مگابایت به مگابیت عدد مورد نظر را به 8 تقسیم کنید و هنگام تبدیل مگابیت به مگابایت ضرب. همچنین می‌توانید از سایت‌های تبدیل واحد نیز استفاده کنید.

     

     

    کنترل پهنای باند اینترنت

     

     کنترل پهنای باند اینترنت

    برخی نرم افزارها به شما این امکان را می دهند که پهنای باند خود را برای هر برنامه محدود کنید و در مواقعی که می خواهید برنامه ای به فعالیت خود ادامه دهد اما نیازی نیست که سرعت بالایی در اختیار داشته باشد، انتخاب خوبی خواهد بود. این محدودیت عمدی پهنای باند با عنوان کنترل پهنای باند شناخته می شود.

    برخی نرم افزارهای مدیریت دانلود، سرویس های بکاپ گیری آنلاین، برخی فضاهای ابری، اکثر تورنت ها و بیشتر مودم ها قابلیت کنترل پهنای باند دارند. اینها همگی سرویس ها و برنامه هایی هستند که برای کار با پهنای باند بسیار زیاد ساخته شده اند پس منطقی خواهد بود که گزینه کنترل پهنای باند داشته باشند.

    برای مثال فرض کنیم قصد دانلود یک فایل حجیم 10 گیگاباتی داریم، به جای دانلود کردن این فایل با تمام سرعت و استفاده از تمام ظرفیت پهنای باند، می توانید با استفاده از یک نرم افزار مدیریت دانلود و انتخاب گزینه کنترل پهنای باند و تنظیم آن بر روی تنها 10 درصد از کل ظرفیت، با وجود بالا بردن زمان دانلود، پهنای باند بیشتری را آزاد بگذارید تا بتوانید فعالیت های دیگر مانند تماشای آنلاین فیلم را بدون مشکلی داشته باشید.

     

    کنترل پهنای باند اینترنت

     

     

    موضوع دیگری که مشابه با کنترل پهنای باند است، انسداد پهنای باند نام دارد. انسداد پهنای باند زمانی رخ می دهد که شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) پهنای باند را کاهش و یا افزایش می دهد. این یک اقدام واکنشی است که در شبکه‌های ارتباطی برای تنظیم ترافیک شبکه و به حداقل رساندن تراکم پهنای باند استفاده می‌شود.

     

    کارایی اینترنت شما با فاکتورهای زیادی ارزیابی می شود که پهنای باند یکی از آنها است. فاکتورهای دیگری مانند تاخیر (Latency) ، اختلاف در زمان رسیدن داده ها به مقصد (jitter) و اتلاف بسته (packet loss) نیز در تعیین کیفیت شبکه مورد استفاده شما دخیل هستند.

     

    همچنین ویدئو زیر می تواند مفهوم پهنای باند اینترنت را به تصویر بکشد.

     

    برای خرید پهنای باند اینترنت می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

    پهنای باند اختصاصی ویژه سازمان ها و شرکت ها

    پهنای باند اختصاصی

     

    پهنای باند در اتصال خانگی

    ده سال پیش ، احتمالا شما از یک اتصال DSL با سرعت 1.5 مگابیت (MB) در ثانیه استفاده میکردید.  حال اگر کلمه “سرعت” را با “پهنای باند” جایگزین کنید مفهوم قابل درک میشود. حداکثر “پهنای باند” مجاز شما برای انتقال داده ها بین شبکه و رایانه شما فقط 1.5 مگابیت در ثانیه بود.

     

    ظهور پهنای باند

    مشکل اتصال بسیار کم سرعت DSL زمینه را برای پیدایش پهنای باند وسیع تر آماده کرد.  به بیان دیگر ظرفیت انتقال مقادیر زیادی از داده ها با سرعت بالاتر از طریق اتصال کابل مسی را فراهم کرد.  کابل فیبر نوری که هم اکنون در حال جایگزین شدن کابل مسی است ، یک استاندارد بسیار بالا از نظر سرعت انتقال اطلاعات مهیا میکند و ما را از دنیای سرعت مگابیت به دنیای سرعت گیگابایت (1000 مگابایت برابر با 1 گیگابایت) منتقل می کند.

     

     

     

    میزبانی وب و پهنای باند، پهنای باند اینترنت

     

    در وبسایت های میزبانی وب چه میگذرد؟

    می توانید اتصال DSL را با یک سرور مشترک مقایسه کنید.  به خودی خود ، اتصال یا سرور بسیار قدرتمند است ولی وقتی توسط ده ها یا صدها نفر به اشتراک گذاشته می شود ، شروع به افت سرعت را به وضوح میتوان لمس کرد. شما هنوز هم می توانید این تجربه را در یک کافی نت یا کتابخانه داشته باشید. این ارتباط به طور قابل ملاحظه ای در اوایل صبح وقتی که شما تنها کاربر هستید پرسرعت است اما در میانه ی روز وقتی که تعداد کاربران زیاد میشود، به طور واضحی سرعت کاهش می یابد.

     

    پهنای باند اینترنت و رابطه آن با ترافیک وب

     

    پهنای باند و رابطه آن با ترافیک وب

    بیایید از قیاس دیگری برای روشن تر شدن پهنای باند استفاده کنیم . در این مثال ، پهنای باند تعداد میزها در یک رستوران و ترافیک وب ، تعداد غذا هاست.  ریاضیات ساده است: هرچه میزهای بیشتری در رستوران وجود داشته باشد ، مشتریان بیشتری در آن واحد می توانند در آنجا غذا بخورند.

     

    تضمین ترافیک سایت با استفاده از پهنای باند اینترنت

     

    تضمین عملکرد سایت در شرایط ترافیکی بالا

    به زبان اینترنت: هرچه پهنای باند شما بیشتر باشد ، افراد بیشتری می توانند همزمان از سایت شما بازدید کنند و از تجربه کار با وبسایت شما در زمان اوج ترافیک کاملاً لذت ببرند. با این حال به یاد داشته باشید که مدیریت یک رستوران خاص با تعداد کارمندان و مشتریان زیاد دشوار خواهد بود.  نحوه عملکرد سایت شما تحت ترافیک بالا برای موفقیت شما بسیار مهم است . اگر سایت شما قادر به کنترل کردن این ترافیک نیست ، فایده استفاده از پهنای باند بالا چیست؟ ممکن است شما بتوانید روزانه 400 بازدید را تحت کنترل داشته باشید اما چه اتفاقی می افتد اگر همه آنها به یکباره وارد سایت شما شوند؟

     

    تضمین ورودی و کیقیت سایت با استفاده از پهنای باند اینترنت

     

    شناخت الگوهای ترافیکی در انتخاب گزینه پهنای باند بسیارمهم است.  در حال حاضر صرف وقت برای انجام تحقیقات دقیق در مورد آمار جمعیتی بازدید کننده احتمالی شما ، رویکردی مبتنی بر واقعیت برای تعیین نیازهای پهنای باند شما خواهد بود.  وقتی تصمیم بر پرداخت هزینه برای داشتن پهنای باند بیشتر میگیرید،  محتمل ترین نتیجه آن اطمینان از ثبات عملکرد وب سایت خود در طول روز برای کلیه بازدید کنندگان است.

    توجه به پهنای باند و طراحی وب

    این تصور غلط که دانلود اطلاعات فقط درسایت های سرگرمی مشهور مانند YouTube یا iTunes اتفاق میافتد را دور بریزید.  تقریباً هر عملی که یک شخص بصورت آنلاین انجام می دهد شامل دانلود مقداری داده است.  هرچه طراحی وب شما بزرگتر و پیچیده تر باشد ، از پهنای باند بیشتری استفاده می شود . خوشبختانه ، امروزه روندهای طراحی مدرن وب به سمت طرحهای ساده و مینیمالیستی پیش می روند و این بدان معنی است که سایت شما می تواند بدون صرف بودجه بسیار بالا ، ظاهری مدرن و حرفه ای ارائه دهد.

     

    توجه به پهنای باند اینترنت و طراحی وبسایت

     

    به طور خلاصه

    پهنای باند اینترنت مقدار معینی است که با توجه به سرویس خریداری شده شما تعیین می شود. در حالیکه یک نفر در حال تماشای ویدئویی آنلاین با بالاترین کیفیت ممکن بدون هیچ گونه مشکل و اصطلاحا لگ است، دقیقا لحظه ای که شروع به دانلود و استفاده های دیگری از اینترنت می کنید، هر کس به اندازه سهم معینی از کل ظرفیت را دریافت می کند.

    برای مثال، اگر تست سرعت اینترنت شما سرعت دانلود را 7.85 Mbps نشان می دهد، یعنی اگر فقط شما از اینترنت استفاده کنید و البته نرم افزارهای دیگری بر روی سیستم در حال استفاده اینترنت نباشند، می توانید یک فایل 7.85 مگابیتی (معادل 0.98 مگابایت) را در یک ثانیه دانلود کنید. کمی محاسبات نشان می دهد با این پهنای باند اینترنت ، خواهید توانست که 60 مگابایت اطلاعات را در یک دقیقه دانلود کنید. هم چنین، 3,528 Mb را که معادل 3.5 گیگابایت و برابر با یک فیلم کامل با کیفیت DVD است، در یک ساعت دانلود کنید.

    حالا به صورت تئوری امکان دانلود 3.5 گیگابایت فایل را در یک ساعت دارید، اگر شخص دیگری در شبکه شما قصد دانلود همین فایل را داشته باشد، حالا دو ساعت زمان خواهد برد تا هر دو فایل دانلود شوند. چرا که شبکه محدود به انتقال میزان مشخصی از اطلاعات در واحد زمان است و به اجبار این اطلاعات را بین دو کاربر تقسیم می کند و هر دو به یک میزان از پهنای باند استفاده خواهند کرد.

    به صورت فنی، شبکه شما با دو دانلود 3.5 گیگابایتی و در مجموع 7 گیگابایت مواجه است که باید دانلود شود. پهنای باند اینترنت شما نمی تواند تغییر کند چرا که با توجه به سرویس خریداری شده از isp تعیین می شود، پس همان مفهوم لوله کشی می گوید که شبکه شما با سرعت 7.85 مگابیت بر ثانیه باید دو ساعت زمان صرف دانلود هر دو فایل کند در حالیکه نصف این مقدار را نیز در یک ساعت دریافت می کند.

    سوالات متداول پهنای باند اینترنت


    1. تفاوت سرعت با پهنای باند چیست؟
      پهنای باند ظرفیت خط شما و سرعت میزان انتقال دیتاست. برای مثال اتوبان سه بانده ای را در نظر بگیرید که شما با حداکثر سرعت 120کیلومتر بر ساعت در آن در حال حرکت در یکی از این لاین ها هستید. تعداد باندها در حقیقت همان پهنای باند شما و سرعت اتومبیل شما همان سرعت یا بیت ریت شما هست.
    2. چگونه بی هزینه پهنای باند خودرا تا 20% افزایش دهیم؟
      مایکروسافت 20% از پهنای باند را برای بروزرسانی نرم افزار های خود در سیستم ویندوز رزرو کرده است . شما میتوانید با عوض کردن تنظیمات این پهنای باند را استفاده کنید.
      مرحله اول) عبارت  gpedit.msc را در start سرچ کنید تا صفحه تنظیمات policy ویندوز برایتان باز شود.
      مرحله دوم)  به مسیر مقابل بروید . => Local Computer Policy > Computer Configuration > Administrative Templates
      مرحله سوم) Network را انتخاب کرده و سپس بر روی QOS Packet Scheduler کلیک کنید.
      مرحله چهارم) حالا باید بر روی گزینه Limit Reservable Bandwidth ‌کلیک کنید.
      مرحله پنجم) با باز شدن پنجره، مشاهده می‌کنید که (Not Configured) درج شده است.در Explain، به صورت پیش‌فرض Packet Scheduler 20%ازپهنای‌باند را محدود کرده است.
      مرحله آخر) ابتدا باید Reservable Bandwidth را در حالت Enabled قرار دهید و سپس مقدار آن را برابر 0 کنید. این کار باعث می‌شود،با این کار ویندوز مقدار صفر را برای پهنای باند اینترنت خود در نظر میگیرد.
    3. پهنای باند اختصاصی چیست؟
      در پهنای باند اختصاصی(Dedicated bandwidth)، به یک مشترک یا یک کسب و کار، پهنای باندی اختصاص داده می‌شود که کاربران دیگر از آن پهنای باند استفاده نمی‌کنند که این باعث سرعت پایدار می‌شود. در این سرویس به دلیل وجود زنجیره‌ای از پهنای باندها، کیفیت سرویس در تمامی ساعات، تضمین شده است و زمان پیک مصرف، سرعت سرویس تغییری نخواهد.
      این پهنای باند، یک سرویس متقارن است؛ بدین معنا که در آن سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در برابر است. از ویژگی‌های یک سرویس متقارن این است که ارتباط پایداری را فراهم می‌کند. سرعت به ندرت، دچار نوسان شده و تاخیر انتقال داده در آن کم است. پیاده‌سازی این روش با روش‌ها و تجهیزات مختلفی صورت می‌گیرد که از نظر هزینه راه‌اندازی، با سایر سرویس‌ها متفاوت است.

     


     

    برای دریافت مشاوره و یا خرید سرویس مناسب با شماره ی  02148655 تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر درخواست خود را به ثبت برسانید.

      دسته بندی ها : پهنای باند
      برچسب ها :

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *