صفحه اصلی

چین به رفتار “هژمونیک” آمریکا در “جنگ تراشه ها” واکنش نشان می دهد؟

۰۴ بهمن ۱۴۰۲

چین هشدار می دهد که ممکن است به "برخورد" با "سیاست های تحریمی" آمریکا واکنش نشان دهد

چین هشدار می دهد که ممکن است به “برخورد” با “سیاست های تحریمی” آمریکا واکنش نشان دهد

در “جنگ تراشه” تان جیان، سفیر چین در هلند، در یک مصاحبه اخیر با روزنامه هلندی NRC، به تنش های در حال تشدید بین چین و ایالات متحده درباره فناوری های پیشرفته تولید تراشه ها پرداخت. او اظهار کرد که چین ممکن است به تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی به ابزارهای پیشرفته تولید تراشه واکنش نشان دهد، اما امیدوار بود که این موضوع رابطه چین با اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار ندهد.

چین ناراحت است که ایالات متحده موفق شده است دولت هلند را متقاعد کند تا ارسالات ابزارهای لیتوگرافی پیشرفته ASML به چین را محدود کند. تان جیان گفت:”اگر آمریکایی ها به ما به شکل هژمونیک رفتار کنند، ما به طور طبیعی واکنش نشان خواهیم داد، اما رابطه ما با اتحادیه اروپا نباید تحت تأثیر قرار گیرد”.

نظرات تان جیان پس از تلاش های ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به پردازنده های پیشرفته استفاده شده برای برنامه های هوش مصنوعی و پردازش موازی پرقدرت، و همچنین فناوری های پیشرفته تولید تراشه ها، به دلیل خطرات امنیت ملی انجام شد. ما می دانیم که بسیاری از کشورهای اروپایی روابط نزدیکی با ایالات متحده دارند، اما اروپا اروپاست، یک بازیگر اصلی در جهان.

“در اوایل این ماه، ASML اعلام کرد که ارسال برخی از دستگاه های خود را به چین لغو کرده است. تصمیم به دنبال لغو جزئی مجوزهای صادراتی دولت هلند برای ابزارهای لیتوگرافی عمیق فرابنفش (DUV) پیشرفته ترین دستگاه های ASML بود که می تواند برای تولید تراشه ها با فناوری های فرآیند 7 نانومتری، 5 نانومتری و فناوری های پیشرفته تر استفاده شود.

جان کربی اظهار کرد که هدف این اقدامات ایالات متحده کاهش ریسک است، نه جدا شدن از چین! وی تاکید کرد که این تصمیمات در مورد مجوزهای صادراتی برای حفاظت از منافع ایالات متحده طراحی شده است و شرکت هایی مانند ASML انتخاب های خود را در این چارچوب انجام می دهند.

کربی گفت: «تصمیمات ما در مورد این مجوزهای صادراتی واقعاً به طور خاص طراحی شده است تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم به حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده ادامه دهیم.»

تان جیان برای جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع ، نیاز به گفتگوی پیشرفته با دولت هلند را کرد.

تان جیان نیاز به گفت‌وگوی تقویت‌شده با دولت هلند را برای جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع ذکر کرد.

وی همچنین بر مشکلات فزاینده ای که شرکت های چینی در اتحادیه اروپا با آن مواجه هستند، اشاره کرد و به کنترل ها، فشارهای سیاسی و انتشار اطلاعات نادرست اشاره کرد.

علاوه بر این، او سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین را گیج کننده خواند و به دیدگاه بحث برانگیز اتحادیه اروپا درباره چین به عنوان یک شریک و به عنوان یک رقیب اشاره کرد.

سفیر در مصاحبه NRC افزود: “به طور کلی ، شرکت های چینی به ما اطلاع می دهند که فعالیت در اتحادیه اروپا دشوارتر شده است.”

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *