صفحه اصلی

نسل جدیدی از پردازنده های Ryzen با نام “Strix Point” در سال 2024 معرفی می شود

۰۳ فروردین ۱۴۰۳

 نسل جدیدی از پردازنده‌های Ryzen با نام رمزی «Strix Point» که دارای معماری Zen 5، RDNA 3 Plus و XDNA 2 است در سال 2024 منتشر خواهد شد

 نسل جدیدی از پردازنده‌های Ryzen با نام رمزی «Strix Point» که دارای معماری Zen 5، RDNA 3 Plus و XDNA 2 است در سال 2024 منتشر خواهد شد

اوایل امروز در رویدادی در چین، AMD برنامه اکوسیستم رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی خود را به اشتراک گذاشت. اجلاس نوآوری رایانه های شخصی هوش مصنوعی پکن شاهد معرفی سری های Ryzen ‘Hawk Point’ 8040 و راه حل های دسکتاپ 8000G به بازار چین بود.

شاید برای ما جالب تراین بود که شاهد رونمایی از نقشه های راه جدید AMD از جمله تراشه های نسل بعدی Ryzen باشیم، این تراشه‌های با اسم رمز «Strix Point» جذابیت‌های پردازش Zen 5، RDNA 3+ و XDNA 2 را با هم ترکیب می‌کنند.

مدیر عامل AMD، لیزا سو، در ارائه خود به موضوع معماری هوش مصنوعی که انقلابی را در هر کنار صنعت فناوری ایجاد می‌کند، پرداخت.

AMD دارای طیف وسیعی از پردازنده‌های تسریع کننده AI از مرکز داده تا PC است، اما از آنجایی که این رویداد برای معرفی آخرین چیپ‌های Ryzen به چین بود (این شرکت با شرکایی مانند ایسوس و لنوو در این اجلاس شرکت کرده بود)، بخش قابل توجهی از بحث‌ها در مورد کامپیوترها بود.

خوب است که هسته‌های CPU، GPU و NPU همه بهتر از خانواده فعلی پیشرفته Ryzen 8040 هستند. مدیرعامل ارشد تکنولوژی GPU و مهندسی R&D شرکت AMD، دیوید وانگ، نفر بعدی بود که بر روی صحنه آمد تا کمی عمیق‌تر به معماری‌های جدید RDNA 3+ و XDNA که اکنون رسماً معرفی شده‌اند، بپردازد.

با دریافت اطلاعاتی از XDNA 2، متوجه شدیم که این NPU جدید عملکردی سه برابری نسبت به یک NPU نسل فعلی XDNA ارائه می دهد. همانطور که می دانید سری AMD Ryzen 8040 16 NPU TOPS برای 39 TOPS کل ارائه می دهد.

یک محاسبه سریع نشان می دهد که نسل بعدی APU های Ryzen باید بیش از 70، TOPS را ارائه دهند. سری Core Ultra اینتل تا 34، TOPS را ارائه می دهد و تراشه های آینده Snapdragon X Elite کوالکام ظاهراً قادر به ارائه 45، TOPS هستند.

پردازنده های Strix Point AMD برای عرضه در اواخر سال جاری برنامه ریزی شده اند. پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake اینتل نیز در سال 2024 وارد بازار خواهند شد – با عملکرد سه برابری هوش مصنوعی از طریق بهبودهای GPU و NPU.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *