صفحه اصلی

معرفی Arrow Lake اینتل به همراه Thunderbolt 5 با سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه

۰۴ بهمن ۱۴۰۲

معرفی پردازنده‌های Arrow Lake و کنترل‌کننده Barlow Ridge اینتل

معرفی پردازنده‌های Arrow Lake و کنترل‌کننده Barlow Ridge اینتل

در یک خبر غیر رسمی، اطلاعاتی درباره پردازنده‌های Arrow Lake اینتل و کنترل‌کننده Barlow Ridge به بیرون درز کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که پردازنده‌های Arrow Lake با پشتیبانی از Thunderbolt 5 عرضه خواهند شد، که این امر برای اولین بار از طریق اسناد داخلی اینتل توسط یک منبع با سابقه بسیار قوی به نام @yuuki_ans فاش شده است.

اگرچه منبع این اطلاعات پس از انتشار عکس‌های اسناد، پست خود را حذف کرده است، اما ما پیش از حذف این اسناد را ذخیره کرده‌ایم.

معرفی پردازنده‌های Arrow Lake و کنترل‌کننده Barlow Ridge اینتل

اسناد منتشر شده شامل نقشه‌ی خطوط PCIe برای Arrow Lake است که شامل یک اشاره صریح به Barlow Ridge و نام کنترل‌کننده thunderbolt که اینتل آن را در سپتامبر گذشته معرفی کرده است، می باشد.

Barlow Ridge با چهار خط PCIe 4.0 تجهیز شده است که به این معنی است که این کنترل‌کننده دارای 80Gbps پهنای باند در هر دو جهت است، دو برابر Thunderbolt و Thunderbolt 4. به علاوه، Barlow Ridge می‌تواند در شرایط خاص 120Gbps در یک جهت و 40Gbps در جهت دیگر ارائه دهد تا عملکرد را بهبود بخشد. این بار اول است که Thunderbolt به دسکتاپ‌ها می‌آید و در نسل دومی از پردازنده‌ها این امکان وجود دارد.

در حال حاضر، Thunderbolt تنها در برخی از لپ‌تاپ‌های مجهز به Raptor Lake HX حاضر است که تولیدکنندگان تصمیم گرفته‌اند تا تراشه Barlow Ridge را نصب کنند. مشخص نیست که آیا Barlow Ridge به صورت یکپارچه در پردازنده‌های Arrow Lake قرار خواهد گرفت یا در برخی از مادربردها؟

نقشه‌ی خطوط PCIe همچنین نشان می‌دهد که اینتل تعداد خطوط PCIe 5.0 را افزایش داده است و کل آن‌ها به 20 رسیده است. این یک عدد مهم است چرا که این بدان معناست که دسکتاپ‌های Arrow Lake می‌توانند تمام خطوط PCIe را به‌طور کامل با یک کارت گرافیک و یک SSD پر کنند. پردازنده‌های نسل فعلی Raptor Lake فقط 16 خط PCIe 5.0 و چهار خط PCIe 4.0 را ارائه می‌دهند در حالی که کارت گرافیک 16 خط را استفاده می‌کند و یک SSD چهار خط را.

امیدواریم که این افزایش پهنای باند و تعداد خطوط PCIe، تجربه‌ی کاربران از دسکتاپ‌های Arrow Lake را بهبود بخشد و امکان ارتقای عملکرد و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

هنگامی که کاربر یک GPU و یک SSD PCIe 5.0 را در یک رایانه شخصی نسل دوازدهم، سیزدهم یا چهاردهم نصب می کند. SSD تمام چهار مسیر مورد نیاز خود را دریافت می کند، در حالی که پردازنده گرافیکی تنها 8 مسیر از 12 مسیر باقیمانده را دریافت می کند که چهار خط بدون استفاده (یا برای SSD دیگر PCIe 5.0) باقی می ماند.

با توجه به اینکه پردازنده‌های گرافیکی PCIe 5.0 در ترند هستند و نسل‌های جدیدتر از SSD‌های PCIe 5.0 به طور پیوسته عرضه می‌شوند، زمان خوبی برای اینتل است که بالاخره پلتفرمی را راه‌اندازی کند که بتواند تمام خطوط را به GPU و SSD بدهد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *