صفحه اصلی

سام آلتمن در مورد تولید پردازنده های AI با TSMC صحبت می کند

۰۶ بهمن ۱۴۰۲

برنامه سم آلتمن برای ورود به تولید تراشه‌های هوش مصنوعی توسط TSMC

سم آلتمن برای ورود به تولید تراشه‌های هوش مصنوعی توسط TSMC

یکی از مهم‌ترین و غیر منتظره ترین خبرهای هفته گذشته این بود که مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن، به نظر می‌رسد قصد دارد یک پردازنده‌ی هوش مصنوعی را طراحی کند و آن‌ را در داخل شرکت تولید کند.

روزنامهٔ Financial Times در روز سه‌شنبه اطلاعات اضافی‌ای درباره‌ی این خبر را منتشر کرد: آلتمن واقعاً به دنبال توسعه‌ی جایگزینی برای پردازنده‌های هوش مصنوعی و HPC انویدیا است، به نظر می‌رسد برای رسیدن به این هدف او در حال مذاکره با TSMC در زمینه‌ی تولید تراشه است.

آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مشغول مذاکره با هر دو شرکت TSMC و سرمایه‌گذاران خاورمیانه‌ای، برای آغاز یک سرمایه گذاری جدید در هدف کاهش وابستگی OpenAI به انویدیا (دقیقا مراکز داده‌ی آژور که انویدیای H100 را به صورت گسترده تأمین می‌کند) و برآورده کردن نیاز رو به افزایش خود به قدرت پردازشی است.

این پروژهٔ جسورانه شامل اشخاصی مانند شیخ طهنون بن زاید ال نهیان از امارات متحده عربی است و آماده است تا رویکرد OpenAI را به توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی و استفاده از سخت‌افزار تغییر دهد.

با این سرمایه گذاری، OpenAI به شرکت‌هایی مانند خدمات وب آمازون و گوگل پیوسته که تراشه‌های خود را برای برنامه‌های هوش مصنوعی توسعه می‌دهند.

توسعه‌ی چنین پردازنده‌های پیشرفته‌ای از ابتدا انتظار می‌رود صدها میلیون‌ها دلار — اگر نه میلیاردها دلار — هزینه داشته باشد، بنابراین آلتمن به پول نیاز دارد.

این شامل صندوق سرمایه‌گذاری ابوظبی و ADQ می‌شود، همراه با ریاست شرکت سهامی بین‌المللی و G42 — یک شرکت پیشرو در زمینه هوش مصنوعی که از گذشته با مایکروسافت و OpenAI همکاری دارد.

شراکت آلتمن با TSMC برای تولید تراشه‌های آلتمن بسیار حیاتی است، زیرا TSMC یکی از چند تولیدکننده‌ی تراشه است که دارای فناوری‌های فرآیند پیشرو است.

با این حال، ظرفیت تولید تراشه‌های پیشرفته‌ی TSMC محدود است، بنابراین آلتمن باید مذاکره کند تا ظرفیت منطقی را به دست آورد.

ساختار یا میزان سرمایه گذاری جدید آلتمن هنوز مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم که آیا زیرمجموعه‌ای از OpenAI خواهد بود یا یک موجودیت مستقل دارد.

دسته بندی ها : اخبار
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *