صفحه اصلی

سرورهای اختصاصی و اهمیت زیرساخت

۱۶ شهریور ۱۴۰۰

با توجه به نوع کسب‌وکار شما و میزان بازدید از وب‌سایتتان، سرور موردنیاز شما تعیین می‌شود. درواقع منابع موردنیاز مشخص می‌کنند که به چه نوع زیرساختی برای کسب‌وکار خود نیازمندید و با توجه به زیرساخت موردنیاز، نوع سرور نیز تعیین می‌شود. برای مثال اگر دارای یک شرکت کوچک هستید، یک سرور مجازی می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و با پیشرفت کسب‌وکار، می‌توانید سرور را ارتقا دهید؛ اما از نقطه‌ای به بعد، سرور مجازی نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و اینجاست که لزوم استفاده از یک سرور اختصاصی به چشم می‌خورد. در این مقاله، سرور اختصاصی را مخصوصا به لحاظ نوع زیرساخت آن، به‌طور مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم و همچنین در ادامه، در مورد اهمیت زیرساخت و انواع سرور بر اساس آن صحبت خواهیم کرد.

سرور اختصاصی، سروری با قدرت بالا و کاملا ایمن

سرور اختصاصی، اساسا کامپیوتری شامل پردازنده‌ها، حافظه، سخت‌افزار شبکه و موارد دیگری است. یک تفاوت بین سرور اختصاصی و یک کامپیوتر معمولی شامل سخت‌افزارهای درجه سازمانی هستند که کمتر در معرض خرابی قرار دارند، قدرت بیشتری دارند و امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند. استفاده از سرور اختصاصی درواقع به این معناست که وب‌سایت شما، سرور ویژه خود را دارد که به معنای قدرت بالا و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده وب‌سایت خواهد بود. طبیعتا این سرور نسبت به سرور اشتراکی یا مجازی، قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل مهم است که قبل از انتخاب سرور، تحقیقات کاملی انجام دهید تا کاملا بدانید که کسب‌وکار شما دقیقا به چه نوع زیرساختی نیاز دارد.

چه زمانی کسب‌وکار ما به سرور اختصاصی نیاز دارد؟

در شرایط زیر، سرور اختصاصی به شما پیشنهاد می‌شود:

  • وب‌سایت شما در حال رشد است و باید بتواند افزایش بازدید را کنترل کند

اگر وب‌سایت شما به‌سرعت در حال رشد است، بهتر است یک سرور اختصاصی برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر در هنگام افزایش بازدید، هنوز از سرور مجازی استفاده می‌کنید، عملکرد سرور می‌تواند به میزان قابل‌توجهی کند شود و این موضوع به معنای از دست دادن درآمد است. درواقع قبل از هرگونه مشکل احتمالی، باید مهاجرت خود را به یک سرور قوی‌تر انجام داده باشید. بر اساس Fxblog، سایت شما باید آمادگی پاسخگویی به ترافیکی 30 برابر ترافیک نرمال روزانه‌تان را داشته باشد. اگر آماده نیستید، سایت شما ممکن است خراب شود یا باعث تجربه کاربری نامطلوبی شود.

  • اگر نگران امنیت وب‌سایت خود هستید

امنیت برای هر وب‌سایتی مهم است، به‌ویژه برای وب‌سایت‌هایی که اطلاعات حساسی مانند ایمیل‌های محرمانه یا شماره کارت‌های اعتباری را مدیریت می‌کنند. محافظت از این اطلاعات در برابر ویروس‌ها، هک‌ها و سایر خطرات، موضوع بسیار مهمی است. با داشتن یک سرور اختصاصی، خود شما مسئول امنیت سایت هستید. این بدان معناست که شما می‌توانید ویژگی‌های موردنیاز را برای نیازهای خاص وب‌سایت و پرونده‌های ذخیره‌شده خود، بهینه‌سازی کنید. بااین‌حال، برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده دیتا سنتر، برنامه‌های نگهداری کاملا مدیریت‌شده یا نیمه مدیریتی را ارائه می‌دهند. در طرح‌های نیمه مدیریتی، شما می‌توانید میزان مسئولیت‌های خود و شرکت ارائه‌دهنده را مشخص کنید.

  • می‌خواهید زمان بارگذاری صفحه شما بهینه باشد

زمان بارگذاری صفحه شما می‌تواند تقریبا در همه جنبه‌های وب‌سایت شما تاثیرگذار باشد. صفحات با سرعت پایین می‌توانند باعث ریزش مخاطبان شوند. یک سرور اختصاصی می‌تواند تا حد زیادی این جنبه از وب‌سایت شما را بهینه کند. درواقع، سرور اختصاصی، پهنای باند لازم را برای بارگذاری صفحه تضمین می‎کند.

  • اگر کنترل کامل سرور، موضوع مهمی برای شماست

دلیل نهایی اینکه ممکن است بخواهید یک سرور اختصاصی را به جای گزینه‌های دیگر انتخاب کنید، یک دلیل ساده می‌تواند کنترل باشد. یک سرور اختصاصی، مسئولیت کامل استفاده از سرور را به شما می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، شما حتی در انتخاب نرم‌افزار سرور خود آزاد هستید. به‌علاوه، می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری را تنظیم کرده و سیستم‌عامل خود را نصب کنید. به همین دلیل، سرور اختصاصی یک گزینه ایده‌آل برای توسعه‌دهندگانی است که دارای نیازهای خاص و مخصوص به خود هستند.

زیرساخت و انواع سرورها

هر نوع سرور، دارای زیرساخت مخصوص خود است و این تفاوت زیرساخت، تفاوت‌های دیگر را رقم می‌زند. قدرت سرور، انعطاف‌پذیری آن، میزان امنیت سرور و بسیاری موارد دیگر در سرورهای مختلف، متفاوت هستند و هر کسب‌وکاری با توجه به نیاز خود باید سرور ویژه‌ای را مورداستفاده قرار دهد. بر اساس نوع زیرساخت، سرورها را می‌توان به 5 دسته کلی تقسیم کرد:

  • سرور اختصاصی
  • سرور مجازی
  • سرور اشتراکی
  • سرور کلود یا ابری
  • سرور کولوکیشن یا دیتا سنتر

 سخن پایانی

اگر پس از بررسی زیرساخت موردنیاز، سرور اختصاصی را انتخاب کردید، سوال دیگری مطرح می‌شود و آن، این‌که سرور را خریداری کنید یا اجاره. برخی سازمان‌ها سرور اختصاصی را خریداری می‌کنند و کنترل آن را نیز، خود بر عهده می‌گیرند. برخی دیگر، پس از خریداری، کنترل سرور را در اختیار شرکت ارائه‌دهنده قرار می‌دهند و برخی نیز اقدام به اجاره سرور می‌کنند. اجاره سرور نیز مزیت‌های خود را دارد، به‌عنوان‌مثال با اجاره سرور اختصاصی، دیگر هزینه‌ای بابت تعمیرات و جایگزینی سخت‌افزارها پرداخت نخواهید کرد و یا اینکه عمده مسئولیت مدیریت و نگهداری سرور توسط شرکت ارائه‌دهنده انجام می‌شود. همچنین در صورتی که سروری را اجاره کرده‌اید، در هر زمان، آزاد هستید که سرویس‌دهنده خود را تغییر دهید. دقت داشته باشید نوع کسب‌وکار شما و ویژگی‌های وب‌سایت تعیین می‌کنند که کدام گزینه، انتخاب بهتری خواهد بود.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *