صفحه اصلی

سرعت دانلود و آپلود vdsl

۱۸ شهریور ۱۴۰۰

اینترنت پرسرعت vdsl یکی از سریع‌ترین انواع اینترنت در ایران و جهان است که امروزه بسیاری از افراد برای داشتن اینترنت های فوق سریع به خرید اینترنت vdsl می‌پردازند. سرعت دانلود و آپلود فایل با استفاده از اینترنت از اینترنت پرسرعت ADSL بالاتر است. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که از این سرویس برای اتصال اینترنت خود استفاده کنند. طبق تعریف پهنای باند اینترنت پرسرعت vdsl نسبت به adsl بیشتر است. در این مقاله قصد داریم سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl را بررسی کنیم.

چه مواردی در سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl تاثیرگذار هستند؟

سرعت اینترنت vdsl هم تابع عواملی است که می‌توانند به‌راحتی سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار دهند. در مواردی ممکن است تاثیر این عوامل بر روی سرعت اینترنت مثبت بوده و سرعت دانلود یا آپلود افزایش پیدا کند. اما در بیشتر موارد وجود این مشکلات باعث کاهش سرعت خواهد شد. به‌عنوان‌مثال فاصله محل دریافت‌کننده خدمات اینترنت تا کافوی مخابرات به‌طور مستقیم بر سرعت اینترنت تاثیر خواهد گذاشت. ازآنجاکه این فناوری بر پایه کابل‌های مسی تلفن عمل می‌کند، کیفیت این کابل‌ها و میزان نویز موجود در آن‌ها نیز از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در سرعت دانلود و آپلود vdsl است. در کنار این‌ها استفاده از خطوط فیبر نوری در فاصله مرکز مخابراتی و کافو نیز در افزایش سرعت اینترنت تاثیرگذار است. علاوه بر این تجهیزات سرویس‌دهنده اینترنت نیز می‌تواند بر روی سرعت تاثیرگذار باشد.

سرعت دانلود و آپلود vdsl در نسل‌های مختلف

در حال حاضر انواع مختلفی از اینترنت پرسرعت vdsl در دنیا و کشور ما ارائه شده است. نخستین نسل از این فناوری توانست حداکثر سرعت دانلود 55 مگابایت بر ثانیه را ارائه بدهد. این نسل از vdsl بر پایه استاندارد TU G.9931.1 ساخته شده است. نسل دوم از فناوری vdsl که با عنوان vdsl2 شناخته می‌شود، سرعت دانلود را تا حدود 200 مگابایت افزایش داد. این نسل بر اساس استاندارد ITU G.993.2 ساخته شده بود. بعدها نمونه دیگری از نسل دوم با عنوان vdsl2+ ارائه شد که توانست سرعت دانلود را تا 300 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد.

بنابراین به‌طور میانگین می‌توان گفت که سرعت اینترنت پرسرعت vdsl 100 مگابایت بر ثانیه است. همچنین امکان بارگذاری فایل‌ها با سرعت 30 مگابایت بر ثانیه با استفاده از این فناوری وجود دارد. همچنین نمونه‌ای از vdsl وجود دارد که در آن سرعت دانلود تا 130 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. این نوع از vdsl که به نام vdsl بردار شناخته می‌شود، می‌تواند با کاهش تداخل سیگنال‌ها سرعت را افزایش دهد.

سرعت دانلود و آپلود vdsl در ایران چقدر است؟

اما سرعت‌هایی که در بخش قبلی درباره آن‌ها صحبت شد، سرعت‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را در کاتالوگ‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت ببینید. اما آیا واقعا رسیدن به چنین سرعتی امکان‌پذیر است؟ کاربران ایرانی تا چه حد می‌توانند به این اعداد اعتماد کرده و برای رسیدن به آن‌ها امیدوار باشند؟ این سوال از آنجا نشات می‌گیرد که کاربران ADSL چندان تجربه خوبی از این فناوری نداشتند. زیرا سرعت اسمی که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت مطرح می‌شد، در دنیای واقعی هیچ‌گاه به دست نمی‌آمد. به همین دلیل این کاربران نمی‌توانند به چنین سرعت‌های نجومی اعتماد کنند.

آزمایش‌های عملی در ایران نشان می‌دهد که اینترنت پرسرعت vdsl در کشور ما با سرعتی نهایتا برابر 50 مگابایت بر ثانیه برای دانلود ارائه می‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت این سرعتی است که شرکت مخابرات برای رسیدن به آن هدف‌گذاری کرده است. اما رسیدن به آن در دنیای واقعی هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما این تنها مخابرات نیست برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت vdsl در ایران برنامه‌ریزی کرده است. شرکت صفر و یک نیز در تلاش است تا با استفاده از اینترنت vdsl2 سرعت دانلود خود را تا محدوده 70 تا 100 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد.

برخلاف تجربه‌ای که کاربران در استفاده از اینترنت پرسرعت adsl داشتند، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت vdsl توانستند تا حد زیادی وعده‌های خود را برای رسیدن به سرعت‌های بالای دانلود و آپلود عملی کنند. اگر از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنید، در صورتی می‌توانید از سرعت دانلود 50 مگابایت بر ثانیه استفاده کنید که تا حد امکان به کافو نزدیک باشید و خط تلفن شما هم نویز نداشته باشد. همچنین اگر در دسته مشتریان شرکت صفر و یک قرار می‌گیرید، در صورتی می‌توانید دانلودهای خود را با سرعت 70 تا 100 مگابایت بر ثانیه انجام دهید که در نقاط شهری زندگی کرده و خط تلفنتان نویز نداشته باشد.

سخن پایانی

هرچند که عوامل مختلف و نوسانات نویز یا فاصله می‌توانند در سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl تاثیر زیادی داشته باشند، اما واضح است که استفاده از این نوع اینترنت به‌جای اینترنت پرسرعت adsl گزینه مناسب‌تری برای خانواده‌های ایرانی است. زیرا در بدترین حالت نیز سرعت دانلود و آپلود vdsl حدود سه تا چهار برابر نسبت به adsl بیشتر است. حتی در مواردی ممکن است مهیا بودن شرایط سرعت اینترنت را به سطحی بالاتر از چیزی که شرکت ارائه‌دهنده خدمات وعده داده است، منتقل کند.

 

دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *