صفحه اصلی

نحوه راه‌اندازی فایل سرور ابری

۱۳ آذر ۱۳۹۹

اگر شما قصد دارید اطلاعات خود را بر روی یک فضای مشخص ذخیره کنید و بعد به آن دسترسی داشته باشید، می‌توانید از نرم‌افزار Cloud استفاده کنید و آن را بر روی سرور خود نصب کنید. این برنامه، امکان دسترسی آسان به داده‌ها را برای شما فراهم می‌آورد که در ادامه به نحوه‌ی نصب آن می‌پردازیم.

 

 

نصب Cloud برروی سرور

 

پیش از نصب برنامه بر روی سرور خود، بهتر است اطلاعاتی از خود Cloud داشته باشیم؛ این نرم‌افزار قابلیت ذخیره‌ی اطلاعات، به‌صورت ابری و بر روی شبکه را فراهم می‌کند؛ این نرم‌افزار opensource و رایگان است که کارایی و کار با آن همانند با دراپ باکس (DropBox) و دیگر سرویس‌های ذخیره‌سازی داده‌ی اطلاعات است؛ که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید فایل‌های خود را با استفاده از مرورگر وب که بر روی سیستم و یا گوشی هوشمند شما نصب است، آپلود کنید و هرزمانی که خواستید، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را نیز به اشتراک بگذارید.

زبان برنامه‌نویسی که در Cloud استفاده‌شده است، PHP است که قابلیت سازگاری با دیتابیس‌های مختلف (DataBase) ازجمله MySQL، Oracle، Mariadb، SQLite و PostgreSQL را دارا است که در میان این موارد، نحوه‌ی نصب نرم‌افزار و برقراری ارتباط با MySQL از بقیه موارد راحت‌تر است.

در Cloud، برنامه‌های پرطرفدار و کاربردی چون Dropbox یا GoogleDrive وجود دارد که هیچ هزینه‌ای در قبال این دو نباید پرداخت کنید و کاملا رایگان هستند   و همه‌ی افراد می‌توانند از این سیستم کاربردی که بدون محدودیت است، استفاده‌ی خود را ببرند. در ادامه‌ی این مطلب به نصب Cloud در سروری با سیستم‌عامل 7CentOS می‌پردازیم.

برای آنکه بتوانید فایل سرور ابری موردنظر خود را بسازید، باید از نصب شدن CentOs بر روی سیستم‌عامل خود مطمئن شوید و سپس به نصب نرم‌افزار خود اقدام کنید.

اولین مرحله پس از اطمینان حاصل پیدا کردن از وجود سنت او اس، نصب خود فایل سرور ابری (Cloud) است که در ابتدا باید از منابع معتبر تهیه و بر روی سرور شما نصب شود؛ برای نصب این نرم‌افزار نیاز به واردکردن یکسری کد است که برای شما در این قسمت درج می‌شود.

در ابتدا که به سرور خود وارد می‌شوید، باید کدی که در زیر درج می‌شود را در قسمت موردنظر وارد کنید:

 


rpm -import example.com


 

پس از واردکردن چنین آدرسی، شما باید کد دانلود پیش‌نیاز را در بخش تنظیم‌شده، وارد کنید.

 


curl -L example.com


 

پس‌ازاین مرحله، شما باید حافظه‌ی کش (cache) خود را پاک‌کنید و برای این کار همچنان می‌توانید حافظه‌ی کش را به بخش Yum معرفی کنید، برای این کار باید آدرس yum clean expire-cache را وارد کنید. پس از انجام این امور، چند کد خروجی مانند نمونه‌ای که در خط بعد ذکر می‌شود، دریافت می‌کنید.

Loaded plugins: fastestmirror، 10 metadata files removed وCleaning repos: base ce_stable extras updates vz-base vz-updatesو در آخرین مرحله‌ی این پروسه، فایل سرور ابری Cloud را با کد yum install cloud –y بر روی سیستم‌های خود نیز به اجرا می‌گذارید.اگر تا به اینجا، کد هارا به‌درستی وارد کرده باشد، نرم‌افزار مربوطه بر روی سیستم شما نصب می‌شود و باید به سراغ مراحل دیگر نیز رفت؛ که دوباره در انجام آن به واردکردن کد باید بپردازید.

پس از نصب نرم‌افزار، نوبت به ساخت یک پایگاه برای برقراری ارتباط می‌رسد که در آن نیز باید از کدهای مخصوص استفاده شود.زمانی که شما این بخش را نیز به پایان رساندید، باید تنظیمات فایل سرور ابری را تنظیم کنید که برای دسترسی به Cloud خود، کافی است در قسمت URL مرورگر، آدرس  example.com/domain_or_IP / cloud را سرچ کنید تا به بخش حساب خود وارد شوید و به مدیریت آن بپردازید. پس می‌توان نصب و راه‌اندازی Cloud را یک امر ساده پنداشت و لازم به یادآوری است که در سیستم‌عامل CentOS، چیزی مربوط به نرم‌افزار Cloud وجود ندارد و برای نصب و کانفینگ آن باید به‌صورت دستی عمل کرد.

دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *