صفحه اصلی

راهنمای انتخاب یک سرور مناسب

۲۰ شهریور ۱۴۰۰

شروع یک کسب‌وکار آنلاین و توسعه آن، تنها با استفاده از سرورها قابل‌اجرا است که کامپیوترهای همیشه فعال هستند و تمام منابع موردنیاز شامل حافظه، رم (RAM) و پردازنده (CPU) را در اختیار ما قرار می‌دهند. بنابراین، در انتخاب سرور موردنظر خود باید به نیازهای کسب‌وکار ایجادشده دقت کنیم و برای پاسخ مناسب به این نیازها و ایجاد زمینه لازم برای ارتقاء کسب‌وکار، سرور مناسبی را انتخاب کنیم. در ادامه مطلب به بررسی تمام مواردی که باید در انتخاب یک سرور مناسب در نظر گرفته شود می‌پردازیم.

دسته‌بندی سرورها

برای انتخاب یک سرور مناسب، باید با انواع آن آشنایی داشت و از میان آن‌ها، پاسخ نیاز کسب‌وکار خود را بررسی کرد. سرورها ازلحاظ ارائه منابع به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ سرور اختصاصی، سرور مجازی و سرور اشتراکی. سرور اشتراکی معمولاً برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است و سرور مجازی در کسب‌وکارهای کوچک یا درحال‌توسعه کارایی بیشتری دارد. در این میان، کسب‌وکارهای بزرگ و رونق یافته بدون سرور اختصاصی دچار مشکل می‌شوند.

سرورها همچنین با توجه به کاربردشان متفاوت هستند و شامل موارد زیر می‌شوند: وب سرور، دیتابیس سرور و سرور پروکسی (PROXY)، DNS SERVER، سرور بازی یا GAME SERNER و FILE SERVER. سرورها ازلحاظ فضای نگهداری به دودسته سرور فیزیکی و سرور مجازی تقسیم می‌شوند. سرورهای فیزیکی ممکن است در اتاق سرور تهیه‌شده توسط شما یا در دیتاسنتر قرارگرفته باشند. این نوع سرورها به دودسته ایستاده یا تاور (Tower) و رک (Rack Mount) تقسیم می‌شوند. در این میان، سرورهای ایستاده به فضای بیشتری برای نگهداری نیاز دارند. سرورهای مجازی در دیتاسنترها نگهداری می‌شوند و به‌صورت مجازی منابع سرورهای فیزیکی را در دسترس کلاینت‌ها قرار می‌دهند. دیتاسنترها ساختمان‌ها یا مراکزی هستند که با فراهم آوردن بهترین شرایط نگهداری و امنیت لازم، هزینه نگهداری سرورها را نیز به حداقل می‌رسانند.

نکات مهم در انتخاب سرور مناسب

انتخاب یک سرور باید با توجه به فاکتورهای زیر انجام شود:

  • منابع موردنیاز

توجه داشته باشید که وب‌سایت شما اکنون با چه تعداد کاربر و بازدیدکننده سروکار دارد و قرار است در آینده این تعداد افزایش یابد یا خبر. به‌این‌ترتیب، تعداد پردازنده (CPU) و رم (RAM) مورد نیاز سرور شما مشخص می‌شود. با توجه به نوع و میزان اطلاعاتی که اکنون و در آینده به بانک اطلاعات شما انتقال می‌یابد، میزان حافظه موردنیاز وب‌سایت و هارددیسک نیز مشخص می‌شود. از وجود Redundancy و عدم قطعی خدمات و – دسترسی سالم به منابع مطمئن شوید.

همان‌طور که بیان کردیم، این انتخاب تنها با توجه به نیازهای کنونی نه؛ بلکه با توجه به نیازها، هدف‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب، باید قابلیت توسعه و انعطاف‌پذیری منابع را در انتخاب خود در نظر داشته باشید. برای مثال، سرور مجازی منابع انعطاف‌پذیری دارد و شما می‌توانید با توجه به نیازهای وب‌سایت و کسب‌وکار خود، منابع آن را خریداری کنید.

  • فضای نگهداری سرور

استفاده از سرورهای فیزیکی با توجه به نیازهای مختلف، برای برخی از کسب‌وکارها مناسب‌تر است و برای برخی دیگر می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های تمام‌شده و ایجاد اختلال در ارائه خدمات شود. بنابراین، فضا، شرایط و هزینه‌های نگهداری سرور خود را بررسی کنید. اگر قابلیت و فضای کافی برای نصب و نگهداری از سرور خود را ندارید، استفاده از سرورهای مجازی گزینه بهتری است.

  • هزینه‌ها
  • توجه داشته باشید که هرچه منابع، خدمات و پشتیبانی سرور در سطح بالاتری قرار بگیرد، هزینه سرور نیز افزایش می‌یابد. با توجه به بودجه و هزینه برنامه‌ریزی‌شده برای سرورها، گزینه‌های موجود تغییر می‌کنند. هزینه سرورها به ترتیب از سرور اشتراکی تا سرور مجازی و سرور اختصاصی افزایش می‌یابد. سرورهای اشتراکی دارای مجازی‌سازی‌های متفاوتی هستند که در قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند. سرور مجازی دارای انعطاف‌پذیری در منابع است و شما می‌توانید با توجه به نیازها و بودجه خود، میزان منابع را انتخاب کنید. سرور اختصاصی به دلیل هزینه‌های زیاد نگهداری و منابع بیشتر، گران‌تر است و در انتخاب منابع آن هیچ انعطافی وجود ندارد.
    • سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مورداستفاده

    سرور مانند یک کامپیوتر است که بر روی آن سیستم‌عامل و نرم‌افزارهایی نصب می‌شود. با توجه به اینکه از چه سیستم‌عامل و نرم‌افزارهایی بهره می‌برید، نیازهای شما در انتخاب سرور نیز تغییر می‌کنند. سرورهای مجازی بر اساس سیستم‌عامل به سه نوع لینوکس، ویندوز و میکروتیک تقسیم می‌شوند و سخت‌افزار هریک از این سرورها، دارای قدرت و قابلیت‌های متفاوتی است که نرم‌افزارهای مشخصی را پشتیبانی می‌کند. بنابراین، در انتخاب سرور خود باید سیستم‌عامل را نیز در نظر داشته باشید.

    سخن پایانی

    با توجه به آنچه گفته شد، سرور خوب آن سروری است که با نیازها و ویژگی‌ها کسب‌وکار ما مطابقت پیداکرده باشد. منابع، هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که به‌منظور توسعه کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شوند، باید با استفاده از سرور انتخاب‌شده میسر گردند. در این مطلب به هر آنچه باید در انتخاب یک سرور مناسب موردتوجه قرار بگیرند، اشاره شد. به‌این‌ترتیب، با توجه به نکات گفته‌شده شما قادر به انتخاب یک سرور متناسب به نیازهای کسب‌وکار خود هستید.

دسته بندی ها : سرور,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *