صفحه اصلی

تا چه میزان با ip آدرس آشنایی دارید؟

۱۱ شهریور ۱۴۰۰

ip آدرس جزوه آن دسته کلماتی است که احتمالا برای بسیاری از شما آشنا است و بارها نام آن را شنیده اید اما ممکن است به طور دقیق ندانید که به چه معنی است و کاربرد آن چیست. باید بگوییم که اصلا نگران نباشید زیرا با مطالعه این مطلب میتوانید به راحتی جواب بسیاری از سوالات خود را بگیرید. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید:

به طور کاملا ساده میتوانیم این گونه بیان کنیم که ip آدرس یک آدرس شبکه برای کامپیوتر شماست که به وسیله آن اینترنت می‌تواند بفهمد از کجا به شما ایمیل، داده و یا عکس ارسال نماید.

IP مخفف عبارت Internet Protocol به معنای پروتکل اینترنت است. کلمه پروتکل موجود در نام “پروتکل اینترنت” به یک استاندارد دستورالعمل اشاره دارد و این یک بخش اساسی از تعریف آن است.

بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم.

ip آدرس، محصولی جذاب از فناوری کامپیوتری مدرن است که به یک کامپیوتر یا دستگاه هوشمند اجازه میدهد که از طریق اینترنت به یک دستگاه دیگر متصل شود. در واقع  ip آدرس به موقیت مکانی بیلیون ها دستگاه دیجیتال که به اینترنت متصل شده اند، عینا اشاره میکند و آن ها را از دیگر دیوایس ها جدا می نمایند.

از آنجا که شما برای دریافت نامه از دوستتان نیاز به یک آدرس پستی دارید، ریموت کامپیوتر نیز نیاز به ip آدرس شما دارد تا بتواند با کامپیوتر شما در ارتباط باشد.

ip آدرس را تعدادی اعداد تشکیل داده اند که براساس قواعد از پیش تعیین شده در کنار هم قرار گرفته اند و این قرارگیری اعداد کاملا یکتا است. در حقیقت ip آدرس شما، همانند پاسپورت شما به اینترنت می‌باشد. همان طور که شماره پاسپورت برای هر شخص منحصر به فرد است، ip آدرس هر دستگاه با دستگاه دیگر نیز تفاوت دارد.

اما آیا می توانید مطمئن باشید که ip آدرس، صد درصد قابل اعتماد است؟

هنگامی که شما نامه ای را در صندوق پستی می گذارید، در مورد مسیر آن فکر نمی کنید. این که  چند کامیون از دفتر پستی استفاده می کنند، یا چه بسته هایی را که حامل نامه است در طول در روز تحویل می دهند. شما فقط می خواهید آن نامه، به آدرس درست فرستاده شود. بنابراین لازم نیست که شما نگران درست بودن  ip آدرس خود باشید. این آدرس های IP، تضمین می کنند که ایمیل‌های شما مطابق آنچه انتظار می رود، به مقصد برسند و تمام جستجوهای Google و بازدیدهای وب سایت شما و به طور کل تمامی فعالیت های شما در اینترنت کاملا درست انجام خواهد شود.

بیشتر بخوانید خدمات پهنای باند اختصاصی

هر وبسایت یک ip آدرس دارد.

هر وب سایت (آمازون، اپل، صفرویک و …) دارای یک ip آدرس منحصر به فرد است، اما شما برای دست یابی به این سایت ها دامنه آنان (Amazon.com ، Apple.com ، 0-1.ir) را در نوار جست و جو مرورگر خود می نویسید. اما باید بدانید بدون آدرس‌های IP نمی‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها نمی‌توانند اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارند. نام دامنه ها برای این است که شما بتوانید آن ها را به راحتی به خاطر بسپارید.

آدرس IPv4:

نوع معمول آدرس IP برای “نسخه 4” به IPv4 معروف است. در اینجا مثالی از یک ip آدرس آورده شده است:

66.171.248.170

یک آدرس IPv4 از چهار عدد تشکیل شده است که هر کدام شامل یک تا سه رقم هستند و یک نقطه واحد (.) هر عدد یا مجموعه ارقام را از هم جدا می کند. هر یک از چهار عدد می تواند از 0 تا 255 متغیر باشد.

این گروه متنوع از اعداد تقسیم شده، آدرس‌هایی را ایجاد می کنند که به شما و همه افراد در سراسر جهان امکان ارسال و بازیابی داده‌ها از طریق اتصالات اینترنتی را می دهد و بدون این پروتکل عددی، ارسال و دریافت داده از طریق شبکه جهانی وب غیرممکن خواهد بود.

خداحافظ IPv4. سلام IPv6:

دهه گذشته شاهد رشد انفجاری در دستگاه های همراه از جمله تلفن های همراه، رایانه های نوت بوک و دستگاه های دستی بی‌سیم بوده است و قالب IPv4 برای رسیدگی به تعداد نامحدود آدرس های IP طراحی نشده بود.

از طرفی، شرکت های بزرگ (حتی مایکروسافت!) در تلاش بودند تا آدرس های IP استفاده نشده را از شرکت های دیگر، میلیون ها دلار خریداری کنند.

بنابراین، یک نوع آی پی آدرس به نام IPv6 معرفی شد که می تواند حداکثر آدرس IP را برای امروز و آینده ارائه دهد.

در حالیکه IPv4 حداکثر، 4.3 میلیارد آدرس IP منحصر به فرد را پشتیبانی می کرد؛ IPv6 از نظر تئوری، از حداکثر تعداد IP می تواند پشتیبانی کند.

برای اینکه دقیق باشیم می توانیم بگوییم، حداکثر تعداد آی پی ها برای IPv6  340،282،366،920،938،463،463،374،607،431،768،211،456 است. به عبارت دیگر، ما هرگز مجدداً با کمبود ip آدرس مواجه نمیشویم.

آدرس IPv6 از هشت گروه 16 بیتی تشکیل شده است که به وسیله دو نقطه (:) از هم جدا شده اند. در اینجا یک مثال IPv6 آورده شده است:

2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

 

ما سعی کردیم به صورت ساده، مفهوم پایه ای ip آدرس را توضیح داده باشیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید سرور رایانش ابری چیست؟

دسته بندی ها : سایر
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *