صفحه اصلی

بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری

۰۷ اسفند ۱۴۰۰

بر خلاف بسیاری از انواع کابل ها، کابل فیبر نوری همانطور که از اسمش نیز پیدا است؛ برای انتقال سیگنال ها از نور به جای برق  استفاده می کند. بدیهی است که نور سریعترین روش برای انتقال اطلاعات است، اما کابل فیبر نوری مزیت دیگری نیز دارد که در معرض تداخل الکتریکی قرار نمی گیرد. بنابراین، شما می توانید آن را تقریباً در هر مکانی اجرا کنید. از آنجایی که نور مقاومت بسیار کمی دارد، می توانید کابل فیبر نوری را در فواصل بسیار طولانی بدون نیاز به تقویت سیگنال به کار بگیرید. برخی از سیگنال ها قبل از پردازش بیش از 8000 کیلومتر را طی می کنند. در این مقاله به بررسی بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری خواهیم پرداخت تا به واسطه آن بتوانید از اینتنت پر سرعت در بهترین موقع بهره مند شوید.

استفاده از فیبر نوری

کابل فیبر نوری

بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری چه موقع است؟

فیبر نوری مانند اینترنت VDSL شامل طرحی با سرعت بالا می باشد. شما می توانید سیگنال های اینترنت را با سرعت بیش از 10 گیگابایت در ثانیه ارسال کنید. و حتی در آن سرعت، سیگنال بسیار تمیزتر از کابل کشی الکتریکی سنتی است. مقایسه کابل فیبر نوری با کابل کواکسیال مانند مقایسه اطلاعات دیجیتال با اطلاعات آنالوگ است.

فیبر نوری از دسته اینترنت هایی به شمار می رود که ممکن است برای شمکا گران تمام شود ؛ اما از روی دیگر از سرعت بالایی نیز برخودرار خواهید شد. از این رو بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری هنگامی است که نتوانید از خطوط معمولی خط خود استفاده نمایید و توانایی استفاده از اینترنت پوینت تو پوینت یا در معادل فارسی نقطه به نقطه را نداشته باشید. دقت کنید که استفاده از فیبر نوری به نوعی باید آخرین انتخاب شما در یانترنت پر سرعت باشد.

برای همین بهتر است تا در هنگام اقدام برای فیبر نوری کردن خطوط تلفن خود حتما بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری را در نظر بگیرید تا دچار زیان نشوید. البته در حال حاضر فیبر نوری در تعرفه های متفاوتی عرضه می شود و تنها شرکت های خاصی اجازه سرویس دهی از طریق فیبر نوری را دارا هستند. اما در صورتی که انتخابی درست داشته باشید؛ اینترنت پر سرعت شما به نحوی تضمین شده است.

کنار هم قرار دادن اجزای کابل فیبر نوری

برای استفاده از کابل فیبر نوری باید منبع نوری داشته باشید که سیگنال تولید کند. اتصال دهنده ها، تکرار کننده ها، کوپلرها و سایر اجزای موجود در اکثر سیستم های شبکه استاندارد برای مسیریابی، تقویت و ارائه سیگنال استفاده می کنند. ابتدا به چیزی نیاز دارید که به شما در انتقال نور از طریق کابل کمک کند. به این چیزی فرستنده می گویند.

فرستنده ها در دو نوع هستند: LED (دیود ساطع کننده نور) و لیزر. فرستنده شامل یک منبع نور و یک درایور است که تعدیل می کند و از سیگنال الکتریکی برای تغذیه منبع نور استفاده می کند. یک کابل فیبر نوری را به عنوان یک لیزر طولانی غیرمعمول در نظر بگیرید که یک پرتو نور را در طول یک مسیر کنترل شده به جای انتشار آن در هوا حمل می کند.

در برخی مواقع، باید سیگنالی را که روی پرتو نور منتقل می شود، تقویت کنید. از یک تکرار کننده برای تقویت سیگنال الکتریکی که پرتو نور حمل می کند استفاده کنید. تکرار کننده ها از گیرنده ها و فرستنده هایی تشکیل شده اند که در یک سری خاص مرتب شده اند و توسط اجزای تمیز کننده سیگنال از هم جدا شده اند. بنابراین، تکرارکننده‌ها یک سیگنال را دریافت می‌کنند، آن سیگنال را تقویت می‌کنند و سپس سیگنال را به کابل منتقل می‌کنند.

چینش سیم ها در کابل فیبر نوری

چینش سیم ها در فیبر نوری

کانکتورها به شما این امکان را می دهند که دو بخش کابل فیبر نوری را در کنار هم قرار دهید. این کانکتورها بادوام، ارزان و آسان برای استفاده هستند. می توانید از این دستگاه ها برای اتصال کابل ها به اجزای دیگر (مانند روترها) نیز استفاده کنید. اگر به اتصال دائمی تری نیاز دارید، ممکن است به اتصال کابل های خود فکر کنید.

از سوی دیگر، اگر نیاز به تقسیم یک سیگنال به دو یا چند سیگنال دارید، باید از یک کوپلر استفاده کنید. کوپل‌ها که می‌توانند فعال یا غیرفعال باشند، دستگاه‌های چند منظوره هستند که می‌توانید در هر نقطه از سیستم کابلی خود قرار دهید.

در نهایت، شما به گیرنده ای نیاز دارید که سیگنال های نور را دوباره به سیگنال های الکتریکی تبدیل کند. گیرنده‌ها دارای آشکارسازهای نوری هستند که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند، تقویت‌کننده‌هایی که سیگنال‌ها را تقویت می‌کنند و دستگاه‌های خروجی که آن سیگنال‌ها را منتقل می‌کنند.

مزایای استفاده و تشخیص بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری

  • تداخل سیگنالی کمتر فیبر نوری
  • کابل های فیبر نوری به سختی قابل نفوذ هستند، زیرا سیگنال هایی را منتشر نمی کنند که بتوان آنها را رهگیری کرد. از این رو بسیار امن هستند.
  • فیبر نوری سریعتر از سایر روش های انتقال اطلاعات است.
  • سیگنال دارای نرخ تلفات محدودی است، به این معنی که مقدار بسیار کمی از سیگنال در فواصل نسبتاً طولانی از دست می رود.
  • کابل های فیبر نوری ایمن هستند زیرا ولتاژ بالا درگیر نیستند.
  • نصب کابل فیبر نوری راحت تر است.
  • بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری هنگامی است که نمی توایند از هیچ اینترنت دیگری استفاده کنید.

معایب استفاده از کابل فیبر نوری

  • فیبر نوری گران است اگرچه با محبوبیت بیشتر قیمت ها کاهش می یابد.
  • قطعاتی مانند NICها نیز گران هستند.
  • پرسنل آموزش دیده باید کابل فیبر نوری را نصب کنند.
  • کابل های فیبر نوری تا حدودی در معرض آسیب های محیطی هستند.
  • کانکتورها بعد از مدتی شل می شوند.
  • قطعات در کابل کشی فیبر نوری راحت تر از سایر سیستم های کابل کشی شکسته می شوند.
استفاده از کابل فیبر نوری

استفاده از کابل فیبر نوری

سخن پایانی

دانستن بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین نخحو از این تکنولوژی استفاده نمایید و علاوه بر آن بتوانید از دیگر مزایایی که اینترنت پرسرعت دارد بهره مند شوید. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع و استفاده از اینرتنت فیبر نوری پرداخته شد.

سوالات متداول بهترین زمان استفاده از کابل فیبر نوری

  1. چرا باید از اینترنت فیبر نوری استفاده کرد؟
    در صورتی که از اینترنت فیبر نوری در زمان درست استفاده نمایید می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر روش های اتصال به اینترنت باشد.
  2. فیبر نوری بهتر است یا پوینت تو پوینت؟
    با توجه به شرایط حال حاضر اینترنت پوینت تو پوینت بسته به شرایط می تواند گزینه مناسب تری باشد.
  3. آیا اتصال به اینرتنت فیبر نوری هزینه بر است؟
    بله، استفاده از اینرتنت فیبر نوری را بسته به شرکت ارائه دهنده می توان در هزنیه های مختلفی تقسیم بندی کرد.
دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *