صفحه اصلی

تفاوت اینترنت بی سیم ثابت و ماهواره ای

۰۸ آبان ۱۳۹۸

در این نوشتار می خواهیم اینترنت بی سیم ثابت را با سه نوع اینترنت دیگر مقایسه کنیم و ببینم چگونه از این رقابت سربلند بیرون می آید. با مقایسه اینترنت بی سیم ثابت و ماهواره شروع می کنیم.

اینترنت بی سیم ثابت و اینترنت ماهواره ای چه تفاوتی دارند؟

اکثر مردم اغلب این دو نوع اینترنت را اشتباه می گیرند، اما این دو نوع اینترنت پرسرعت کاملا متفاوت هستند. هر دوی آنها از یک آنتن یا یک ماهواره برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. با این کار دیگر نیازی به کابل های فیبری یا مسی نیست. در اینجا شباهت های بین اینترنت بی سیم و ماهواره تمام می شود. اینترنت ماهواره ای به  ماهواره زمین‌آهنگ نیاز دارد. این ماهواره حدود 23 هزار مایل از زمین دور است. ماهواره روی سقف خانه شما با این ماهواره ارتباط برقرار می کند و داده های مورد نیاز را تحویل می دهد. از طرف دیگر، اینترنت بی سیم ثابت با یک برج انتقال نیرو روی زمین ارتباط برقرار می کند و فقط 10 مایل با زمین فاصله دارد. از آنجایی که اینترنت ماهواره ای باید مسافت بیشتری را طی کند (حدود 22900 مایل بیشتر از مقدار مورد انتظار). این مسافت تاخیری طولانی دارد. ممکن است زمانی که روی یک لینک کلیک می کنید، مجبور باشید مدت زمان زیادی را صبر کنید. به دلیل اینکه اینترنت بی سیم ثابت باید چند مایل روی زمین طی می کند، کندی ارتباط زیاد نیست. گیمرها به دلیل کندی، نمی توانند از اینترنت ماهواره ای استفاده کنند.  اما اینترنت بی سیم ثابت برای گیمرها می تواند خوب باشد.

بیشتر بخوانید : اینترنت بی سیم ثابت یا اینترنت مرکزی چیست؟

معایب اینترنت ماهواره ای و اینترنت بی سیم ثابت

اینترنت ماهواره ای باید از جو عبور کند، یعنی ممکن است تحت تاثیر شرایط بد آب و هوایی قرار بگیرد. اگر طوفان شدیدی رخ دهد، حتی اگر طوفان در شهر دیگری باشد، اینترنت شما ممکن است کار نکند و یا بسیار کند شود. اینترنت بی سیم ثابت کمتر تحت تاثیر شرایط هوایی قرار می گیرد، با این حال به اتصال خط دید احتیاج دارد. زمین و ساختمان ها نیز می توانند بر کیفیت ارتباط بی سیم ثابت تاثیر بگذارند. یا حتی ممکن است مانع از سرویس دهی در برخی از مناطق شوند. ماهواره ها این مشکل را ندارند، زیرا به جای ارتباط مستقیم با زمین و خیابان، در هوا در جریان هستند. یکی از نقص های اینترنت بی سیم ثابت این است که باید امواج هوایی را دیگر فناوری های بی سیم به اشتراک بگذارد. این مسئله منجر به ترافیک هوایی می شود و سرعت اینترنت را کم می کند. اگر بخواهیم نقاط مثبت را در نظر بگیریم، پیشرفت های اخیر تکنولوژی، افزایش سرعت را برای اینترنت بی سیم ثابت فراهم کرده اند.

مشاهده خدمات پهنای باند

یکی از نقص های بزرگ اینترنت ماهواره، کلاهک های داده است. اکثر ارائه دهندگان مقدار داده ای ماهانه شما را محدود می کنند. زمانی که به پایان مقدار داده خود نزدیک شوید، هزینه اضافی به شما پرداخت می شود و یا سرعت اینترنت تان کاهش می یابد. درپوش های داده در هر ماه از 10 تا 50 گیگابایت هستند. بنابراین دقیقا با این حجم از داده چه کار می توانید بکنید؟ در 25 گیگابایت می توانید 25 فیلم دانلود کنید، 160 ساعت موسیقی پخش کنید. یا 1250 ساعت در اینترنت جست و جو کنید. اگر از کاربران معمولی اینترنت هستید، این حجم از داده برای شما کافیست. اگر اهل فیلم، گیم یا موسیقی هستید، احتمالا حجم اینترنت تان را کاهش نمی دهید. اکثر ارائه دهندگان اینترنت بی سیم، کلاهک های داده را تحمیل نمی کنند. بنابراین میزان اینترنت شما نامحدود است. لازم نیست نگران تمام شدن حجم اینترنت داده خود باشید.

اینترنت بی سیم ثابت نسبت به اینترنت ماهواره ای، سرعت های بیشتری را ارائه می دهد. گرچه ارائه دهندگان معمول اینترنت بی سیم ثابت، سرعت های دانلود 25 تا 50 Mbps را دارند، گستره سرعت اینترنت ماهواره ای از 12 تا 30 Mbps است. در برخی از مناطق، اینترنت های بی سیم ثابت می توانند به 1000 Mbps نیز برسند، و می توانند با اینترنت فیبر نوری نیز رقابت کنند. حتی با اینکه اینترنت بی سیم ثابت سریع تر است، اما معمولا ارزان تر از اینترنت ماهواره ای تمام می شود. اینترنت ماهواره ای از لحاظ دسترسی برتر از اینترنت بی سیم ثابت است و تقریبا تمام کشور را پوشش می دهد. در حال حاضر، اینترنت بی سیم ثابت فقط به 50 درصد از مناطق کشور دسترسی دارد. با این حال، این نوع از اینترنت به سرعت در حال گسترش است. اگر هنوز در محله شما اینترنت بی سیم وجود ندارد، حتما در آینده ای نزدیک می توانید از این نوع خدمات استفاده کنید. اینترنت بی سیم ثابت به دلیل سرعت، قیمت، طرح های نامحدود، و کندی کم، توسط اکثر ارائه دهندگان پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید : اینترنت نامحدود

دسته بندی ها : اینترنت
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *