صفحه اصلی

فناوری اینترنت بی سیم ثابت

۰۲ آبان ۱۳۹۸

اینترنت بی سیم ثابت از امواج هوایی برای انتقال اینترنت استفاده می کند. اینترنت بی سیم ثابت برخلاف DSL، فیبر،و اتصالات کابلی که از انواع کابل یا سیم ها برای انتقال داده استفاده می کنند، به هیچ گونه خطوط زمینی یا هوایی احتیاجی ندارد. بنابراین، در این نوع فناوری، از عبارت بی سیم استفاده می شود. از آنجایی که اینترنت بی سیم ثابت به زیرساخت های زمینی احتیاجی ندارد، گزینه فوق العاده ای برای مناطق روستایی به شما می آید. اکثر ارائه دهندگان انواع دیگر اینترنت، به مناطق روستایی سرویس نمی دهند، چون این کار هزینه زیادی دارد یا نصب کابل های مورد نیاز برای ایجاد ارتباط بسیار سخت است. این مشکل کاملا با اینترنت بی سیم رفع می شود. بنابراین برای کسانی که به کابل، DSL یا اتصالات کابلی دسترسی ندارند، اینترنت بی سیم ثابت گزینه خوبی است.

امواج رادیویی چگونه کار می کنند؟

برج انتقال ارائه دهنده شما با یک آنتن ارتباط برقرار می کند. این آنتن معمولا رو سقف یا خارج از پنجره خانه شما قرار می گیرد. زمانی که روی یک لینک کلیک می کنید یا تلاش می کنید فیسبوک خود را به روزرسانی کنید، امواج رادیویی از آنتن شما به برج انتقال فرستاد می شود سپس برج، داده هایی که از اینترنت احتیاج دارید را پیدا کرده و مجددا به شما ارسال می کند. برج ارائه دهنده که شبیه به برج تلفن است، معمولا فاصله اش تا خانه شما بیشتر از 10 مایل نیست. زیرا، مسافتی که امواج رادیویی طی می کنند، باید کوتاه باشد. بنابراین داده ها می توانند سریع منتقل شوند. این یعنی هیچ تاخیر یا کندی را تجربه نمی کنید. زمانی که روی یک لینک کلیک می کنید، اما موس شما بعد از مدت زمان زیادی پاسخ می دهد. به این اتفاق کندی یا تاخیر می گویند. همه ما از کند شدن اینترنت و کامپیوتر متنفریم. بنابراین یک اتصال بی سیم ثابت بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق است.

فرایند نصب برای اینترنت بی سیم ثابت چیست؟

ارائه دهنده اینترنت بی سیم شما، متخصصی را به خانه شما می فرستد. این فرد فرایند نصب را کامل می کند. بعد از اطمینان از اینکه می توانید یک سیگنال قدرتمند دریافت کنید، تکنسین آنتن، یا رسیور را به خانه شما نصب می کند. سپس یک روتر یا مسیریاب فراهم می کنند. این مسیریاب به آنتن متصل شده و داده ها را به دستگاه شما منتقل می کند. به طور کلی، فرایند نصب باید آسان و بدون دردسر باشد. ارائه دهنده برای افزودن کابل ها یا رشته کردن سیم ها به خطوط تلفن تان، لازم نیست زمین را حفاری کند. زیرا در این حالت به این نوع از زیرساخت احتیاجی نداریم. فرایند نصب ارزان تر و سریع تر از انواع دیگر اینترنت انجام می شود. ممکن است برای آنتن یا روتر، هزینه اجاره پرداخت کنید. با این حال، برخی از ارائه دهندگان تبلیغات ویژه ای انجام می دهند. این تبلیغات، هزینه ها را کاهش می دهند و یا این هزینه را حذف می کنند. بنابراین حواستان را جمع کنید.

یکی از تصورات غلط در مورد اینترنت بی سیم ثابت این است که این نوع اینترنت می تواند به همه جا برده شود. این فکر اشتباه است. اگر به جاده بروید و یا به خانه جدیدی نقل مکان کنید، نمی توانید آنتن را با خودتان بردارید و به جای دیگری منتقل کنید. به همین دلیل، به این فناوری، اینترنت بی سیم ثابت می گویند. اگر به خانه جدیدی می روید، با ارائه دهنده سرویس تان صحبت کنید و از آنها در مورد دسترسی خدمات و سرویس های شان در منطقه جدید سوال کنید. اگر شرکت ارائه دهنده در منطقه جدید نیز سرویس می دهد، یک متخصص به خانه شما می آید و اتصال اینترنت را مجددا برقرار می کند.

بیشتر بخوانید مشاهده خدمات اینترنت سازمانی

خط دید

این شکل از خدمات اینترنت بی سیم از فناوری انتقال خط دید استفاده می کند. یعنی باید مسیر مشخصی از خانه شما به برج انتقال برق (دکل برق) وجود داشته باشد. اگر در این مسیر، تپه، درخت، یا ساختمان های بزرگی وجود دارد، آنها می توانند با سیگنال تداخل ایجاد کنند. شرایط هوایی بد در منطقه مانند مه سنگین نیز می تواند بر کیفیت ارتباط تاثیر بگذارد. خوشبختانه، اکثر ارائه دهندگان مناطقی که خط دید قوی ای وجود ندارد، اینترنت بی سیم ثابت ارائه نمی کنند. این یعنی اگر اینترنت بی سیم در منطقه شما وجود داشته باشد، احتمالا نباید راجع به این مسئله نگران باشید. به هر حال، این یکی از دلایلی است که اینترنت بی سیم ثابت به اندازه دیگر سرویس های اینترنت، گسترده نیست.

اشتراک امواج رادیویی

اینترنت بی سیم ثابت تنها فناوری ای نیست که از امواج رادیویی استفاده می کند. امواج هوایی می توانند برای رادیو، دیتای موبایل، ارتباطات نظامی، و حتی مونیتورهای کودک نیز استفاده شوند. امواج هوایی زیادی وجود دارند، بنابراین اینترنت بی سیم ثابت باید این امواج را با دیگر فناوری ها به اشتراک بگذارد. اگر در یک مکان مشخص، فعالیت زیادی در امواج رادیویی وجود داشته باشد، اینترنت بی سیم ثابت مسیر باریکی را برای رسیدن تجربه می کند. امواج هوایی شبیه مسیرهای یک آزادراه هستند و هر تکنولوژی نیز اتومبیلی است که باید در این مسیرها سفر کند. جایگاه های زیادی برای این خودروها وجود دارد. بنابراین گاهی اوقات، ترافیک سنگینی را تجربه می کنیم. این مسئله باعث محدود شدن سرعت اینترنت در برخی مناطق می شود. با این حال، پیشرفت های اخیر فناوری به اینترنت بی سیم ثابت اجازه می دهد که در امواج میکرو و باندهایی با فرکانس بالاتر سفر جا به جا شود. در این فرکانس بالا، اینترنت بی سیم ثابت می تواند تا سرعت 1000 Mbps برسد. این کار مانند خط اشتراک خودرو در آزادراه فناوری است. اینترنت بی سیم ثابت سریعا در حال گسترش است و پیشرفت های جدید در تکنولوژی همواره در حال کار کردن هستند. به بیان دیگر، اینترنت بی سیم ثابت سریع تر می شود و در دسترس تر می شود

بیشتر بخوانید خدمات پهنای باند اختصاصی

دسته بندی ها : اینترنت
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *