صفحه اصلی

محاسبات ابری و کاربردهای آن چیست ؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

چند سالی است که واژه محاسبات ابری در دنیای تکنولوژی باب شده است و عده زیادی از متخصصین استفاده از آن را توصیه می‌کنند. اما بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم که محاسبات ابری دقیقا به چه معنا است و استفاده از آن برای چه کسانی مفید است؟ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به‌طور خلاصه محاسبات ابری و کاربردهای آن را به شما معرفی کنیم.

رایانش ابری چیست؟

تا پیش از به وجود آمدن رایانش ابری مدیران کسب‌وکارها مجبور بودند که در هر پروژه‌ای تجهیزات و سرویس‌های موردنیاز را به‌طور کامل خریداری کنند. درواقع فرقی نمی‌کرد که شما تا چه حد و برای چه مدتی به استفاده از این امکانات نیاز داشتید. درهرحال باید آن را خریداری می‌کردید. این موضوع نه‌تنها باعث تحمیل هزینه‌های هنگفت به مدیران پروژه‌ها می‌شد بلکه امنیت تجهیزات و اطلاعات را نیز به خطر می‌انداخت. کلود کامپیوتینگ راه‌حلی بود که برای این مشکلات ارائه شد.

با استفاده از محاسبات ابری دیگر نیازی به خرید همه سرویس‌ها به‌طور یکجا نبوده و شما می‌توانید خدمات این سرویس‌ها را برای مدت موردنیاز خود اجاره کنید. تعریف اصلی رایانش یا سرور ابری ارائه خدمات از طریق اینترنت است. این خدمات می‌توانند شامل موارد مختلفی نظیر خدمات سرورها، پایگاه داده‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات، استفاده از یک نرم‌افزار خاص، آنالیز داده‌ها و… شود. استفاده از محاسبات ابری باعث کاهش هزینه‌های پروژه شده و انعطاف‌پذیری آن را نیز بالا می‌برد. درواقع اگر نیازهای شما در طول پروژه تغییر کرد می‌توانید خدمات دریافتی از ابر را نیز تغییر دهید.

معرفی کاربردهای کلود کامپیوتینگ

  • اتصال کاربران مختلف از طریق فضای اینترنت

اگر شما صاحب یک شرکت با کارمندانی پراکنده هستید، استفاده از محاسبات ابری به کمکتان خواهد آمد. درواقع زمانی که کارمندان شما در شهرها یا حتی کشورهای مختلفی ساکن باشند، نمی‌توانید از طریق یک شبکه داخلی آن‌ها را به هم مرتبط کنید. در این موارد رایانش ابری به کمک شما آمده و امکان دسترسی به همه اطلاعات را برای همه کارمندان در هر نقطه‌ای از دنیا فراهم می‌کند.

  • کاهش هزینه‌های پروژه

با استفاده از محاسبات ابری دیگر نیازی به خرید سرویس‌های موردنیاز خود نداشته و می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. حتی در بسیاری از مواقع این خدمات به‌صورت رایگان به شما ارائه می‌شوند و بنابراین هزینه‌های پروژه شما به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. چراکه معمولا استفاده از بخشی از خدمات یک شرکت هزینه‌های کمتری نسبت به خرید همه خدمات آن دارد.

جشنواره سرور اختصاصی صفرویک

جشنواره سرور اختصاصی صفرویک با سرعت و امنیت بالا

  • حذف هزینه‌های اضافه

با استفاده از خدمات کلود کامپیوتینگ دیگر نیازی به اجاره یا خرید سرورها و در نظر گرفتن محلی برای نگهداری آن‌ها نخواهید داشت. همچنین هزینه‌های نگهداری از آن‌ها نیز حذف می‌شود. از سوی دیگر نیازی به استخدام یک نیروی متخصص برای کنترل وضعیت سرورها و حل مشکلات آن‌ها ندارید. نکته دیگر اینکه شما مجبور نیستید برای به‌روزرسانی نرم‌افزار یا سرورها هزینه‌ای پرداخت کنید. بنابراین همه این هزینه‌های اضافه حذف‌شده و پروژه شما با هزینه بسیار کمتری به نتیجه خواهد رسید.

  • امکان دسترسی به تازه‌ترین خدمات شرکت‌ها و امکانات نرم‌افزارها

شرکت‌های مختلف مدام در حال بهبود خدمات خود و به‌روزرسانی نرم‌افزارهایشان هستند. اگر شما نرم‌افزار یا سرویسی را خریداری کرده باشید، برای آنکه آن را به‌روز نگه‌دارید، باید هرماه یا حداقل هرسال هزینه‌ای را به شرکت ارائه‌دهنده پرداخت کنید. اما زمانی که از رایانش ابری استفاده می‌کنید، این هزینه حذف خواهد شد. چراکه شرکت‌ها به‌صورت خودکار به‌روزترین خدمات خود را در اختیار شما قرار می‌دهند و بنابراین نیازی نیست که شما نگران قدیمی شدن سرویس‌های خود باشید.

  • حفظ اطلاعات برای مدتی طولانی

زمانی که شما از کامپیوترها یا سرورهای محلی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنید، امکان از دست رفتن اطلاعاتتان بسیار بالا می‌رود. چراکه این سیستم‌ها معمولا آسیب‌پذیرتر بوده و ممکن است در اثر وقوع یک حادثه طبیعی یا ایجاد یک شوک در شبکه همه اطلاعات خود را از دست بدهند. حتی اگر اطلاعات خود را در محل‌های مختلفی ذخیره کنید، بازهم امکان از بین رفتن آن‌ها وجود دارد. کلود کامپیوتینگ این مشکل را حل کرده و تضمین می‌دهد که همه اطلاعات شما بدون تغییر یا پاک شدن برای مدتی طولانی در سرورها باقی خواهند ماند.

  • همگام‌سازی همیشگی

برخی از مدیران برای اطمینان بیشتر از حفظ اطلاعات خود آن‌ها را در محل‌های مختلف ذخیره می‌کنند. به‌این‌ترتیب اگر اطلاعات یک سرور از دست رفت می‌توان از سرور دیگر استفاده کرد. جدای از هزینه‌های زیاد مشکلی که این موضوع ایجاد می‌کند یکسان نبودن اطلاعات در سرورهای مختلف است. زمانی که اطلاعات موجود بر روی یک سرور به‌روز می‌شود شما باید مطمئن شوید که آخرین نسخه اطلاعات در همه سرورها در دسترس است. ضمن اینکه باید اطمینان حاصل کنید که همه کارمندانی که به‌صورت هم‌زمان به اطلاعات نیاز دارند، از به‌روزترین آن‌ها استفاده می‌کنند. محاسبات ابری این اطمینان را به شما می‌دهد که اطلاعات موجود بر روی سرورها همواره به‌روز بوده و همه کارمندان به اطلاعات یکسانی دسترسی دارند.

دسته بندی ها : سرور,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *