تفاوت اینترنت 5G با 4G

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ مطالعه ۲ دقیقه

در عصر امروز اینترنتی عضوی جدا ناپذیر از زندگی ما محسوب می شود. تقریبا کاری نیست که با اینترنت راحت تر و سریع تر از حالت معمول انجام نشود. از این رو همواره اینترنت رو به جلو و رو به پیشرفت حرکت کرده است تا چه از نظر سرعت و چه از نظر پایداری و کارکرد بهبود یابد. از آخرین پیشرفت های اینترنت می توان به عرضه اینترنت نسل 5 یا اینترنت 5G اشاره کرد. اما تفاوت اینترنت 5G با 4G چیست؟

در ادامه به بررسی تفاوت اینترنت نسل 4 با نسل 5 می پردازیم. با ما همراه باشید.!

اینترنت نسل 4 با اینترنت نسل 5 چه تفاوت هایی دارد؟

به طور کل اینترنت ها نظیر اینترنت پرسرعت ، اینترنت نامحدود و …  هرچه به روز تر شوند از نظر سرعت و کیفیت و همچنین اتصال کاربردی تر و قدرتمندتر می شوند. از این رو یکی از تفاوت های بدیهی اینترنت 4G با 5G؛ بهتر بودن کیفیت و سرعت آن است. اما تفاوت اینترنت 5G با 4G به طور جزئی به چه صورت است؟ در ادامه به بررسی این فرق می پردازیم.

تفاوت شبکه ای در اینترنت نسل 4 و اینترنت نسل 5

از دیگر تفاوت هایی که برای اینترنت نسل 5 و اینترنت نسل 4 قائل شد، تفاوتی است که در شبکه ها و زیرساخت های خود دارند. در واقع اینترنت نسل 4 در هر کیلومتر مربع 4000 دستگاه را پوشش می دهد اما اینترنت 5G در هر کیلومتر مربع حدود 1 میلیون دستگاه را پوشش می دهد که رقم قابل توجهی محسوب می شود. از روی دیگر این ویژگی سبب می شود تا این اینترنت برای افزایش ضریب نفوذ نیز بسیار کاربردی شود. در صورتی که به مفهوم ضریب نفوذ آشنایی ندارید می توانید مقاله ضریب نفوذ چیست و چگونه حاسبه می شود را مطالعه نمایید.

تفاوت اینترنت 5G با 4G از نظر سرعت

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، اینترنت نسل 5 از نظر سرعت بهتر از اینترنت نسل 4 می باشد. اما منظور از این بهتر بودن سرعت چه اندازه است؟ به تقریب می توان گفت که سرعت اینترنت 5G 100 برابر اینترنت نسل قبلی خود، یعنی 4G می باشد. از این رو در صورتی که به سرعتی بسیار بالا احتیاج دارید، در عرصه اینترنت همراه، اینترنت نسل 5 یا همان 5G می تواند بسیار گزینه مناسبی باشد.

لازم به ذکر است که سرعت اینترنت کشور با کشور تفاوت می کند، اما به طور میانگین سرعت اینترنت 4G حدود 20 تا 30 مگابایت بر ثانیه می باشد. و طبق گفته ها سرعت اینترنت 5G نیز حدود 10 گیگابایت بر ثانیه می باشد. البته از روی دیگر طبق گفته های منابع رسمی این اینترنت بر روی کاغذ می تواند تا 30 گیگابایت بر ثانیه نیز برسد.

از روی دیگر این سرعت ها تماما طبق گفته کارشناسان می باشد و ممکن است در عمل به این مقدار نرسد. پس سرعت واقعی اینترنت نسل 5 چقدر است؟ در این باره لازم به ذکر است که بگوییم کشور کره جنوبی از اولین کشورهایی به شمار می رود که اینترنت نسل 5 را راه اندازی کرده است.

سرعتی که کرده از اینترنت خود دریافت کرده است به تقریب حدود 119 مگابایت بر ثانیه بوده که با گفته ها تناقض دارد. از روی دیگر همچنان می توان به بهبود سرعت این اینترنت و رسیدن آن به سر حدی که گفته شده است امیدوار بود.

میزان تاخیر در شبکه از دیگر تفاوت اینترنت 5G با 4G

از دیگر تفاوت اینترنت نسل 5 با نسل 4 می توان به میزان تاخیری که این دو اینترنت دارند اشاره کرد. در واقع یکی از شاخصه های مهمی که باید برای کارامدتر شدن شبکه های ارتباطی در نظر گرفت میزان تاخیر این شبکه ها است. شبکه ارتباطی با نرخ تاخیر بالا قاعدتا نمی تواند به اندازه شبکه ای در حد چند میلی ثانیه تاخیر دارد کارآمد باشد.

از این رو دانشمندان و کراشناسان به دنبال بهبود این نرخ تاخیر بوده اند. در اینترنت نسل 4 یا همان 4G نرخ تاخیر در حدود 200 میلی ثانیه است. هر چند که با وجود این حقیقت که انسان حدود 250 میلی ثانیه طول می کشد تا تاخیر بصری را متوجه شود این نرخ تاخیر، نرخی خوب محسوب می شود. اما لازم است که بدانید نرخ تاخیر اینترنت نسل 5 در حدود  تنها 1 میلی ثانیه می باشد.

البته لازم به ذکر است که این مقدار نیز همانند سرعت اینترنت نسل 5 پیش بینی شده می باشد و روی کاغذ است. در واقع برای رسیدن به این مقدار، این فناوری پیشرفته اینترنتی راه درازی را در پیش دارید. اما به طور کلی از تفاوت اینترنت 5G با 4G می توان به این مسئله که اینترنت نسل 5 نرخ تاخیر بسیار پایین تری دارد، اشاره کرد.

آیا اینترنت نسل 5 با اینترنت نسل 4 از نظر منطقه پوشش تفاوت دارد؟

از دیگر تفاوت اینترنت 5G با 4G این است که اینترنت نسل 5 منطقه کمتری را در حال حاضر تحت پوشش دارد. البته این امر نیز کاملا منطقی است چرا که این اینترنت به تازگی عرضه شده و تا باز کردن جای خود در اینترنت های جدید راه درازی دارد. البته از روی دیگر این حقیقت نیز جالب است که اینترنت 4G نیز همچنان به طور کامل همه مناطق را تحت پوشش خود قرار نداده است.

میزان تفاوت در مصرف باتری اینترنت 5G و 4G

از دیگر تفاوت اینترنت نسل 5 و اینترنت نسل 4 می توان به میزان مصرف انرژی اشاره کرد. با توجه به اینکه هنوز مناطق کمتری تحت پوشش اینترنت نسل 5 قرار گرفته اند تلفن همراه باید زمان بیشتری را صرف گشتن به دنبال اینترنت 5G کند. از این رو می توان گفت که در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی مصرف باتری اینترنت 5G از اینترنت 4G بیشتر است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت اینترنت نسل 5 با نسل 4 پرداخته شد تا بتوایند با توجه به این تفاوت ها بهترین انتخاب را برای اینترنت خود اخذ کنید.

سوالات متداول تفاوت اینترنت 5G با 4G
  1. نرخ تاخیر چیست؟
    نرخ تاخیر به میزان زمانی که طول می کشد تا اطلاعات جابجا شوند اطلاق می شود.
  2. معایب اینترنت نسل 5 چیست؟
    از معایب این اینترنت می توان به قیمت بالا، شبکه تحت پوشش کمتر و از این دست موارد اشاره کرد که با مرور زمان رفع می شوند.
  3. آیا لازم است تا در حال حاضر اینترنت خود را به 5G تغییر دهیم؟
    با توجه به تفاوت سرعتی، قیمت و … گزینه مناسب تر این است که از نسل چهارم اینترنت استفاده شود.

داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *