مقایسه Core i9-14900T با Ryzen 9 7900 در بنچمارک Geekbench 6

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ مطالعه ۱ دقیقه

مقایسه‌ی پردازنده‌های کم‌ مصرف اینتل Core i9-14900t با رایزن Ryzen 7900

در آخرین ماه‌ها، شاهد رقابت شدید بین دو شرکت تولید کننده بزرگ پردازنده، یعنی اینتل و AMD بوده‌ایم. این رقابت به خصوص در زمینه‌ی پردازنده‌های کم‌توان وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. در این مقاله، به مقایسه‌ی دو پردازنده‌ی معروف اینتل Core i9-14900T و AMD Ryzen 7900 می‌پردازیم.

اخیراً نتایج بنچمارک Geekbench برای پردازنده‌ی Core i9-14900T اینتل منتشر شده است. این نتایج نشان می‌دهد که با وجود توان مصرفی کمتر نسبت به نسخه‌ی Core i9-14900K، پردازنده‌ی Core i9-14900T همچنان یک پردازنده‌ی قابل اعتماد است. این پردازنده در مقایسه با نسخه‌ی K خود، تنها 22% کم‌تر از آن در آزمون چند هسته‌ای Geekbench 6 عملکرد دارد.

اگرچه اینتل در حال حاضر یک نسخه کم مصرف از Core i9-14900K به شکل Core i9-14900 بدون K دارد، Core i9-14900T یک نوع کارآمدتر است.

14900T دارای همان هشت هسته P و 16 هسته E مانند Core i9-14900K است اما با TDP بسیار کاهش یافته و سرعت کلاک بسیار پایین تر. تفاوت عملکرد می تواند حتی گسترده تر باشد زیرا Core i9-14900K به لطف تنظیمات سطح مادربرد که TDP را بیشتر می کند، می تواند به طور موثر بالاتر از TDP امتیازی خود کار کند.

اگرچه پردازنده‌های سری T همیشه جایگاه خاصی داشته‌اند، اما ممکن است Core i9-14900T توانایی ارائه رقابتی برای Ryzen 7900 با توان 65 واتی AMD داشته باشد. طبق جدول امتیازات رسمی Geekbench 6، Ryzen 7900 امتیاز چند هسته‌ای 16,750 و امتیاز یک هسته‌ای 2,823 دارد.

مشخصات و امتیازات بنچمارک Core i9-14900T

اگرچه Core i9-14900T به دلیل امتیاز تک هسته‌ای یک مزیت عملکرد کلی دارد، به نظر می‌رسد مصرف انرژی بالاتری دارد و از پلتفرمی استفاده می‌کند که پردازنده‌های جدید دریافت نمی‌کند و قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی آن 549 دلار می‌باشد در حالی که Ryzen 7900 اغلب با قیمت 400 دلار به فروش می‌رسد.

اگرچه مشخصات Core i9-14900T حاکی از یک CPU بسیار ضعیف تر است، اما در عمل به نظر می رسد که بسیار نزدیک به نتایج Geekbench 6 از بررسی Core i9-14900K ما است.

امتیاز تک هسته ای آن حدود 95 درصد امتیاز Core i9-14900K است و در تست چند هسته ای 78 درصد سریع بود. با توجه به مصرف انرژی بسیار پایین تر و سرعت کلاک، این یک نتیجه چشمگیر است و طول هایی را نشان می دهد که اینتل در هر دو قدرت برای تقویت فرکانس Core i9-14900K، که در هسته های P به 6 گیگاهرتز می رسد، نشان می دهد.

با توجه به مقایسه‌ی این دو پردازنده، می‌توان نتیجه گرفت که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بین آنها بستگی به نیازهای خاص هر فرد دارد. در نهایت، این رقابت مفید برای کاربران است زیرا باعث افزایش کیفیت و کارایی پردازنده‌ها می‌شود و ممکن است منجر به ارائه‌ی محصولات بهتر و قیمت‌های رقابتی‌تر شود.

به عنوان یک کاربر یا تصمیم‌گیرنده در زمینه‌ی فناوری، مطالعه و مقایسه‌ی مشخصات فنی و عملکرد واقعی پردازنده‌ها بسیار مهم است تا بتوانید انتخاب درستی برای نیازهای خود داشته باشید.

با توجه به فراداده‌های موجود در نتایج آزمایش، Core i9-14900T در طول آزمایش حدود 5.4 گیگاهرتز کار می‌کرد، درست زیر حداکثر ساعت بوست آن یعنی 5.5 گیگاهرتز. در حالی که Geekbench 6 مصرف انرژی را گزارش نمی‌کند، احتمالاً می‌توان فرض کرد که Core i9-14900T نزدیک به حداکثر TDP خود یعنی 106 وات کار می‌کرد، که در واقع تنها راهی است که می‌توانست چنین عملکرد خوبی داشته باشد.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *