ویندوز 11 نسخه 24H2 جلوی انتشار ویندوز 12 را گرفت

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ مطالعه ۱ دقیقه

مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 11 نسخه 24H2 به جای ویندوز 12، تمرکز بر هوش مصنوعی خواهد بود.

شایعاتی درباره‌ی ویندوز 12 برای مدتی در حال پخش بود و برخی از شایعات به سمت انتشار آن در نیمه دوم سال 2024 اشاره داشته‌اند. با این حال، مایکروسافت در یک پست بلاگ رسمی ویندوز اینسایدر اعلام کرده است که ویندوز 11 نسخه 24H2 به عنوان بروزرسانی اصلی بعدی در سال 2024 منتشر خواهد شد و این اقدام تقریباً همه‌ی شایعات مربوط به احتمال انتشار ویندوز 12 در نیمه دوم سال 2024 را بسته است.

مایکروسافت هرگز به طور رسمی اعلام نکرده بود که ویندوز 12 در حال آمدن است یا وجود آن را به هر نحوی اعلام کرده باشد، اما شواهد کافی وجود داشت که باعث شایعات درباره‌ی احتمال انتشار “ویندوز 12” در سال 2024 شده بود. حتی مدیرعامل کوالکام نیز شایعاتی درباره‌ی احتمال آمدن ویندوز 12 در این سال ارائه کرده بود.

برنامه‌ریزی مایکروسافت برای سال 2024 به سمت به‌روزرسانی‌های بزرگ ویندوز 11 اشاره داشت که شامل تلاش‌های بزرگ برای یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در سراسر سیستم‌عامل بود و این امر باعث شایعاتی شده بود که ممکن است مایکروسافت تمامی این ویژگی‌های جدید را در یک نسخه جدید از ویندوز بسته‌بندی کند به جای اینکه آن‌ها را به ویندوز 11 ادامه دهد.

این استدلال از تاریخچه‌ی قبلی مایکروسافت با ویندوز 11 آمده است، جایی که مایکروسافت وجود ویندوز 11 را درون ویندوز 10 تا زمان اعلام آن مخفی نگاه داشت.

ویندوز 11 ابتدا به عنوان به‌روزرسانی ویژگی‌های ویندوز 10 با نام “Sun Valley” دسته‌بندی شده بود، قبل از آنکه در اواخر سال 2021 به عنوان ویندوز 11 معرفی شود. اما اکنون ما می‌دانیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

در آخرین پست بلاگ ویندوز اینسایدر، اعلام شده است که تمامی ساختارهایی که با شماره 26 در کانال‌های کانری و دویلوپر منتشر می‌شوند، از این پس به عنوان ویندوز 11 نسخه 24H2 شناخته خواهند شد.

این تغییرات برنامه‌های مایکروسافت برای سال 2024 را تغییر نمی‌دهد؛ تمامی ویژگی‌های مورد انتظار برای ویندوز 12 زیر بروزرسانی ویندوز 11 نسخه 24H2 منتشر خواهند شد.

انتظار می رود ویندوز 11 نسخه 24H2 یک تکه عظیم باشد که در کل سیستم عامل AI ادغام خواهد شد ، و از واحدهای جدید پردازش عصبی با شتاب سخت افزاری (یا NPU) موجود در تمام “رایانه های هوش مصنوعی” که در اوایل سال جاری اعلام شده است ، استفاده می کند. همچنین تنها به روزرسانی، مهمترین ویژگی ویندوز 11 برای کلیت 2024 خواهد بود.

گفته می شود ، ویندوز 11 هنوز با پچ های کوچکتر با عنوان به روزرسانی های “Moment” پشتیبانی می شود.

احتمالاً این ایده خوبی است که مایکروسافت ویندوز 12 را عرضه نکرده است. به این دلیل که هنوز ویندوز 11 در تلاش است تا مورد پذیرش قرار گیرد و به اندازه ویندوز 10 محبوب نیست. افزودن سیستم عامل سوم به این ترکیب، پایگاه کاربران ویندوز را بیش از پیش متلاشی می کند.

مایکروسافت هنوز هم می‌تواند ویندوز 12 را در آینده راه‌اندازی کند، امابه احتمال خیلی زیاد امسال نه.

معرفی سیستم کامپیوتری هوش مصنوعی Tachyum Prodigy ATX Platform با پردازنده 96 هسته‌ای

امروزه با پیشرفت فناوری، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق به دنبال ارائه‌ی سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته و قدرتمند هستند.

یکی از این شرکت‌ها، Tachyum است که به تازگی سیستم کامپیوتری Prodigy ATX Platform را معرفی کرده است. این سیستم که بر اساس پردازنده‌ی Prodigy با 96 هسته ساخته شده به‌طور خاص برای کاربردهای هوش مصنوعی طراحی شده است.

با اعلام عرضه این محصول، Tachyum ادعا کرده است که این سیستم کامپیوتری قدرتمند قادر به اجرای مدل‌های پیش‌آموزش دیده برای استنتاج است و این کار را با کارایی بالاتری انجام می‌دهد.

این ادعا بر اساس ویژگی‌های معماری پردازنده‌ی Prodigy و به‌کارگیری فرمت TAI sparse با وزن‌های 4 بیتی از Tachyum است که باعث کاهش چشمگیر نیاز به حافظه می‌شود.

به‌گفته‌ی Tachyum، سیستمی که توسط یک پردازنده‌ی 96 هسته‌ای Prodigy و 1 ترابایت حافظه RAM تغذیه می‌شود، قادر است مدل ChatGPT4 با 1.7 تریلیون پارامتر را اجرا کند. این امر به‌طور مقایسه‌ای نشان می‌دهد که برای اجرای همان کار با استفاده از 52 GPU از نوع Nvidia H100 نیاز است که هزینه و انرژی بسیار بیشتری  مصرف شود.

با این حال، اعلام شده است که پردازنده‌ی Prodigy که از ابتدا برای سال 2020 طراحی شده بود، در نیمه‌ی دوم سال 2024 عرضه خواهد شد. این تأخیرات و عدم مشخص بودن زمان عرضه‌ی دقیق محصول ممکن است باعث ایجاد شک و تردید در میان مصرف‌کنندگان شود.

همچنین، با توجه به اینکه تا کنون شرکت Tachyum تنها نمونه‌ای از مادربورد و یک قاب خالی از سیستم Prodigy ATX را معرفی کرده است، اطلاعات کافی درباره‌ی این سیستم در دسترس نیست و مشخص نیست که زمان دقیق عرضه و قیمت نهایی آن چه خواهد بود.

با این وجود، اگر Tachyum بتواند ادعاهای خود را با ارائه‌ی نمونه‌های واقعی و اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی زمان عرضه و قیمت نهایی محصول، تأیید کند، این سیستم می‌تواند به یک گزینه‌ی جذاب برای کاربران حوزه‌ی هوش مصنوعی تبدیل شود.

قیمت پردازنده prodigy این سیستم حدود 4800 دلار است!


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *