شوک Nvidia به بازار! پردازنده های گرافیکی مبتنی بر Blackwell محدودیت تامین دارند

۴ اسفند ۱۴۰۲ مطالعه ۱ دقیقه

آیا محدودیت های Nvidia برای افزایش قیمت است؟

تنها چند روز پس از اینکه یک تحلیلگر گفت که زمان تحویل GPU‌های H100 مبتنی بر Hopper شرکت Nvidia که برای هوش مصنوعی (AI) و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) استفاده می‌شود، به طور قابل توجهی کاهش یافته است، Nvidia گفت که انتظار دارد که GPU‌های مبتنی بر نسل بعدی Blackwell خود محدودیت تامینی داشته باشد.

کولت کرس، مدیر ارشد مالی انویدیا، در جریان تماس مالی شرکت با تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران گفت:”ما انتظار داریم که محصولات نسل بعدی ما به دلیل تقاضای بسیار بیشتر از تامین، محدودیت تامینی داشته باشند”.(منبع SeekingAlpha)

محصولات B100 نسل بعدی Nvidia بر پایه معماری جدید Blackwell است که بهبود قابل توجهی در عملکرد محاسبات هوش مصنوعی نسبت به معماری Hopper موجود را ارائه می‌دهد.

با توجه به تقاضای فراوان برای پردازنده‌های هوش مصنوعی با عملکرد بالا در بازار، احتمالاً مشتریان موجود Nvidia حداقل برخی از محصولات B100 را پیش از این سفارش داده‌اند.

تنها سوال این است که چقدر Nvidia قادر خواهد بود تا تولید ماژول‌های SXM B100 و کارت‌های PCIe B100 و همچنین سرورهای DGX بر پایه آنها را به سرعت افزایش دهد. از این گذشته ، اینها محصولات کاملاً جدیدی هستند که از اجزای مختلف استفاده می کنند.

شایعه شده است که بلک ول اولین معماری انویدیا خواهد بود که از طرح های چند تراشه ای استفاده می کند.

اگر چنین باشد، ممکن است تولید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر بلک‌ول در سطح سیلیکون را ساده‌تر کند، زیرا به حداکثر رساندن بازده تراشه‌های کوچک‌تر آسان‌تر است. اما از سوی دیگر، بسته بندی راه حل های چند تراشه پیچیده تر می شود.

این نکته مهم است که علاوه بر GPU برجسته هوش مصنوعی B100 و پردازنده های گرافیکی HPC برای آموزش و استنتاج،  انویدیا GPU B40 را برای برنامه‌های آموزش و کاربردهای تجاری، محصول GB200 را که ادغامی از GPU B100 و پردازنده Arm-based Grace است  و GB200 NVL  را برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ آماده می‌کند.

در ماه نوامبر انویدیا پردازنده گرافیکی محاسباتی H200 خود را برای بارهای کاری هوش مصنوعی و HPC معرفی را کرد و  همچنان این شرکت در حال افزایش تولید است.

GPU H200 از معماری Hopper استفاده می‌کند و اصولاً خط تولید محصولات موجود شرکت را با ظرفیت و پهنای باند حافظه بالاتر تجدید می‌کند.

همانطور که Nvidia زنجیره تأمین Hopper خود را از سال 2022 بهبود داده است، افزایش تولید محصول باید نسبتاً سریع باشد. با این حال، جنسن هوانگ اظهار داشته که شرکت نمی‌تواند تمام  تقاضاها برای این محصول جدید را به طور فوری برآورده کند.

جنسن هوانگ ، مدیر اجرایی NVIDIA ، در جلسه گزارش سه ماهه درآمد با تحلیلگران و سرمایه گذاران گفت: “هر زمان که محصولات جدیدی داشته باشیم ، همانطور که می دانید ، از صفر به تعداد بسیار زیادی افزایش خواهیم داشت و شما نمی توانید این کار را یک شبه انجام دهید.”


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *