معرفی Arrow Lake اینتل به همراه Thunderbolt 5 با سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه

۴ بهمن ۱۴۰۲ مطالعه ۱ دقیقه

معرفی پردازنده‌های Arrow Lake و کنترل‌کننده Barlow Ridge اینتل

در یک خبر غیر رسمی، اطلاعاتی درباره پردازنده‌های Arrow Lake اینتل و کنترل‌کننده Barlow Ridge به بیرون درز کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که پردازنده‌های Arrow Lake با پشتیبانی از Thunderbolt 5 عرضه خواهند شد، که این امر برای اولین بار از طریق اسناد داخلی اینتل توسط یک منبع با سابقه بسیار قوی به نام @yuuki_ans فاش شده است.

اگرچه منبع این اطلاعات پس از انتشار عکس‌های اسناد، پست خود را حذف کرده است، اما ما پیش از حذف این اسناد را ذخیره کرده‌ایم.

اسناد منتشر شده شامل نقشه‌ی خطوط PCIe برای Arrow Lake است که شامل یک اشاره صریح به Barlow Ridge و نام کنترل‌کننده thunderbolt که اینتل آن را در سپتامبر گذشته معرفی کرده است، می باشد.

Barlow Ridge با چهار خط PCIe 4.0 تجهیز شده است که به این معنی است که این کنترل‌کننده دارای 80Gbps پهنای باند در هر دو جهت است، دو برابر Thunderbolt و Thunderbolt 4. به علاوه، Barlow Ridge می‌تواند در شرایط خاص 120Gbps در یک جهت و 40Gbps در جهت دیگر ارائه دهد تا عملکرد را بهبود بخشد. این بار اول است که Thunderbolt به دسکتاپ‌ها می‌آید و در نسل دومی از پردازنده‌ها این امکان وجود دارد.

در حال حاضر، Thunderbolt تنها در برخی از لپ‌تاپ‌های مجهز به Raptor Lake HX حاضر است که تولیدکنندگان تصمیم گرفته‌اند تا تراشه Barlow Ridge را نصب کنند. مشخص نیست که آیا Barlow Ridge به صورت یکپارچه در پردازنده‌های Arrow Lake قرار خواهد گرفت یا در برخی از مادربردها؟

نقشه‌ی خطوط PCIe همچنین نشان می‌دهد که اینتل تعداد خطوط PCIe 5.0 را افزایش داده است و کل آن‌ها به 20 رسیده است. این یک عدد مهم است چرا که این بدان معناست که دسکتاپ‌های Arrow Lake می‌توانند تمام خطوط PCIe را به‌طور کامل با یک کارت گرافیک و یک SSD پر کنند. پردازنده‌های نسل فعلی Raptor Lake فقط 16 خط PCIe 5.0 و چهار خط PCIe 4.0 را ارائه می‌دهند در حالی که کارت گرافیک 16 خط را استفاده می‌کند و یک SSD چهار خط را.

امیدواریم که این افزایش پهنای باند و تعداد خطوط PCIe، تجربه‌ی کاربران از دسکتاپ‌های Arrow Lake را بهبود بخشد و امکان ارتقای عملکرد و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

هنگامی که کاربر یک GPU و یک SSD PCIe 5.0 را در یک رایانه شخصی نسل دوازدهم، سیزدهم یا چهاردهم نصب می کند. SSD تمام چهار مسیر مورد نیاز خود را دریافت می کند، در حالی که پردازنده گرافیکی تنها 8 مسیر از 12 مسیر باقیمانده را دریافت می کند که چهار خط بدون استفاده (یا برای SSD دیگر PCIe 5.0) باقی می ماند.

با توجه به اینکه پردازنده‌های گرافیکی PCIe 5.0 در ترند هستند و نسل‌های جدیدتر از SSD‌های PCIe 5.0 به طور پیوسته عرضه می‌شوند، زمان خوبی برای اینتل است که بالاخره پلتفرمی را راه‌اندازی کند که بتواند تمام خطوط را به GPU و SSD بدهد.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *