چطور از اکسل برای ساخت چت بات استفاده کنید

۲۹ اسفند ۱۴۰۲ مطالعه ۱ دقیقه

آموزش ساخت ChatBot با اکسل و GPT-2

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار و به اعتراف‌ خودش معتاد به اکسل به نام ایشان آناند(Ishan Anand)، توانسته است gpt-2 را در مایکروسافت اکسل پیاده سازی کند.

دستاورد وی به طور شگفت‌آوری کار می‌کند و برای ما روش کار مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) و نحوه عملکرد معماری Transformer در پیش‌بینی هوشمند نشانه بعدی آن را نشان می‌دهد.
آناند به خود می بالد و می گوید:”اگر می توانید یک صفحه گسترده را درک کنید، پس می توانید هوش مصنوعی را درک کنید.” فایل اکسل 1.25 گیگابایتی در GitHub برای دانلود و اجرای تغییرات برای همه در دسترس است.
به طور طبیعی، این پیاده‌سازی صفحه اکسل از GPT-2 تا حدودی عقب تر از مدل‌های LLM موجود در سال 2024 است، اما GPT-2 در سال 2019 به عنوان جدیدترین فناوری شناخته شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد.

علاوه بر این، آناند از مدل کوچک GPT-2 در اینجا استفاده می‌کند و فایل باینری مایکروسافت اکسل XLSB دارای 124 میلیون پارامتر است، در حالی که نسخه کامل GPT-2 از 1.5 میلیارد پارامتر استفاده می‌کرد (در حالی که GPT-3 پیشرفتی بزرگ بود و تا 175 میلیارد پارامتر داشت).

GPT-2 اصولا بر روی پیش‌بینی هوشمند نشانه بعدی کار می‌کند، جایی که مدل زبان معماری Transformer یک ورودی را با محتمل‌ترین قسمت بعدی دنباله تکمیل می‌کند.
این صفحه اکسل تنها می‌تواند با 10 توکن ورودی کار کند که نسبت به 128،000 توکنی که GPT-4 Turbo می‌تواند پردازش کند، بسیار کوچک است. با این حال، برای یک نسخه نمایشی مناسب است.

آناند ادعا می‌کند که “معرفی این مدل با کد کم” به عنوان یک مبنای LLM برای افرادی مانند مدیران فناوری، بازاریابان، مدیران محصول، سیاست‌گذاران هوش مصنوعی و همچنین برای توسعه‌دهندگان و دانشمندانی که تازه وارد حوزه هوش مصنوعی هستند، ایده ال و مناسب است.

در ادامه وی می گوید که همین معماری Transformer «پایه‌ای برای ChatGPT OpenAI، Anthropic’s Claude، Google’s Bard/Gemini، Meta’s Llama و بسیاری از LLM‌های دیگر باقی می‌ماند».
مشاهده  آناند را در حال توضیح پیاده‌سازی GPT-2 به عنوان صفحه اکسل  در یوتیوب
چند برگه صفحه اول حاوی هر درخواستی است که می خواهید وارد کنید (اما محدودیت 10 دستوری را به خاطر بسپارید). سپس او از طریق نشانه‌سازی کلمات، موقعیت‌های متن و وزن‌دهی، اصلاح تکراری پیش‌بینی کلمه بعدی، و در نهایت انتخاب نشانه خروجی – آخرین کلمه پیش‌بینی‌شده دنباله را به ما به عنوان نتیجه بر می گرداند.

علیرغم استفاده از LLM که ممکن است در سال 2024 به این ترتیب طبقه بندی نشود ، آناند هنوز توانایی های برنامه اکسل را افزایش می دهد.

این توسعه دهنده هشدار می دهد که سعی در استفاده از این فایل اکسل در Mac ممکن است مشکلاتی مانند فریز شدن و از کار افتادن سیستم عامل را در پی داشته باشد!


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *