فرق مودم و روتر چیست؟

۶ دی ۱۴۰۰ مطالعه ۳ دقیقه
امروزه با گسترش انواع اینترنت نظیر اینترنت نامحدود، اینترنت پرسرعت و … دو نام روتر و مودم بسیار بر سر زبان ها افتاده است. برای اتصال مناسب به اینترنت دو دستگاه بسیار کاربردی و مناسب مودم و روتر می باشند. اما مودم و روتر هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها و فرق مودم و روتر در مناسب ترین مکان از آن ها استفاده کرد. اما قبل از آن باید به سوال پرتکرار فرق مودم و روتر چیست؟ پاسخ دهیم.

تفاوت مودم و روتر چیست؟

مودم و روتر دارای تفاوت های ویژه ای می باشند و هر کدام مناسب عملکرد مخصوصی تولید شده اند. در ادامه به ویژگی های این دو دستگاه بسیار کاربری پرداخته تا به خوبی متوجه فرق مودم و روتر شوید. البته باید دقت داشته باشید که این تفاوت ها لزوما به معنای برتری یکی از دستگاه ها بر دیگری نیست و هر کدام اگر در محل مناسب استفاده شوند می توانند بهترین گزینه باشند.

ویژگی های مودم

به طور کل برای دسترسی به اینترنت باید دستگاهی وجود داشته باشد که سیگنال هایی که از سمت دکل های ارائه دهنده سرویس ارسال می شود را ترجمه و به گوشی، لپ تاپ و هر دستگاهی که نیاز به اینترنت دارد برساند. مودم این وظیفه را بر عهده دارد. نام مودم از دو کلمه modulation  و demodulation گرفته شده و ترکیبی از دو حرف اول آن ها است. برای اینکه مودم اینترنت را به دستگاه برساند صرفا باید عملیات مدولاسیون و دمدولاسیون را به خوبی انجام دهد. مودم صرفا وظیفه انتقال اینترنت را به عهده داشته و همین وظیفه را نیز به نحو احسنت انجام می دهد. نکته حائز اهمیت در موردم مودم های تنها این است که در آن واحد تنها می توانند یک دستگاه را به اینترنت وصل کنند و برای همین روترها به وجود آمدند. و یکی از مهم ترین پاسخ های فرق مودم و روتر چیست؟ دقیقا همین مسئله است.

ویژگی های روتر

از بزگترین فرق مودم و روتر می توان به این اشاره کرد که روترها تنها وظیفه اتصال اینترنت را به عهده  ندارند. روترها دستگاه هایی هستند که با آن ها می توان بدون نیاز به اینترنت اطلاعات را در داخل شبکه محلی جابجا کرد. اطلاعاتی نظیر دستور به پرینتر برای چاپ، فایل ها و … . به طور کل روترها هم اطلاعات را جا به جا کرده و هم با متمایز سازی اطلاعات از یکدیگر سبب می شوند که در روند انتقال اختلالی به وجود نیاید و هم اینکه شخص ثالثی بدون اجازه به اطلاعات دسترسی پیدا نکند. علاوه بر شخصی سازی مقصد اطلاعات بر روی روتر که یکی از مهم ترین پاسخ های فرق مودم و روتر چیست؟ می باشد ؛ روتر می تواند به واسطه یک مودم شما را به اینترنت متصل کند. با اتصال یک مودم توسط کابل لن به روتر می توان از اتصال به اینترنت بهره مند شد. با توجه به کاربرد روترها و نوع ارائه خدمات روترها هم برای مصارف خانگی و هم شرکتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

ترکیب مودم و روتر

تا به اینجا به پرسش فرق مودم و روتر چیست؟ به طور ساده پاسخ دادیم. اما مسئله اصلی اینجا است که اگر روترها در مرکز نقطه تبادل اطلاعات و مودم ها در پایان و صرفا رساندن سیگنال ها به دستگاه ها قرار دارند و علاوه بر آن مودم ها تنها می توانند در آن واحد به یک دستگاه اینترنت بدهند پس چگونه در خانه ها مودم ها به چند دستگاه اینترنت می دهند؟ جواب اینجاست که در واقع اکثر مودم های خانگی ترکیبی از روتر و مودم هستند تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. عملکرد این دستگاه ها این گونه است که مودم اینترنت را از شرکت ارائه دهنده سرویس گرفته و آن را از طریق کابل به روتر انتقال می دهد. روتر نیز از طرق مختلف نظیر کابل لن، وایفای و … اینترنت را به دستگاه ها انتقال می دهد. در واقع از ترکیب کردن فرق مودم و روتر می توان بازدهی بسیار بالایی از حیث انتقال اطلاعات دریافت کرد که یک استفاده مثبت از تفاوت های مودم و روتر می باشد.
سخن پایانی
مودم ها و روترها دو وسیله انتقال اطلاعات می باشند که در این زمانه در کنار ابزارهایی نظیر سرور ابری که برای نگهداری اطلاعات و همچنین انتقال آن ها استفاده می شوند، بسیار کاربردی و مفید می باشند. فرق مودم و روتر در مسائلی مانند چگونگی انتقال اطلاعات و مقدار توانایی برای انتقال دیتا می باشد. بهتر است برای استفاده از این دو قبل از خرید از کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت بگیرید. کارشناسان صفرویک می توانند شما را به بهترین نحو در زمینه خرید و اتصال مودم و روتر همراهی نمایند. همچنین لازم به ذکر است که صفرویک ارائه دهنده اینترنت پرسرعت و انواع سرور نظیر سرور مجازی، سرور اشتراکی و … می باشد.

سوالات متداول فرق مودم و روتر چیست؟

  1. نوع سیگنال های ارسالی از ارائه دهنده اینترنت به مودم به چه صورت است؟ این سیگنال ها می توانند از انواع سیگنال های رادیویی و فیبر نوری و … باشند. سیگنال هایی که بر روی فیبر نوری ارسال می شوند بسته به کیفیت سیم ها و … می توانند به سرعت بسیار بالایی برسند اما بسته به شرکت ارائه دهنده سرویس ممکن است این سرعت محدود شود و دارای یک اینترنت ناپایدار شوید.
  2. علت قطع اتصال به مودم در هنگام زنگ خوردن تلفن چیست؟ هنگامی که بر روی خط تلفن نویز گیر وجود نداشته باشد هنگامی که تلفن منزل یا هر تلفنی که اینترنت بر روی آن خط سوار است زنگ بخورد سبب می شود که اتصال مودم به اینترنت و در نتیجه اتصال شما به اینترنت تا چند دقیقه پس از قطع تماس با اخلال روبرو شود.
  3. چطور می توان از بهترین ترکیب مودم و روتر را انتخاب کرد؟ بار یاین کار شما نیاز به دانش تخصصی و تحقیق در این زمینه داید و علاوه بر آن برای جلوگیری از صرف زمان بسیار بر روی این موضوع می توانید با کارشناسان صفرویک در تماس باشید تا به بهترین نحو شما را در این زمینه همراهی کنند. صفرویک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت بوده که می تواند اینترنتی بی نقص با پشتیبانی عالی را به شما ارائه دهد.

امروزه با فراگیر شدن اینترنت بازی های آنلاین بسیار رواج یافته و عموم گیمرها تا به حال حداقل نوعی از آنلاین بازی کردن را تجربه کرده اند، از بازی کردن در گوشی گرفته تا بازی کردن در pc (کامپیوتر شخصی )های گیمینگ. اما اگر پای حرف اکثریت گیمر ها بنشینیم همگی از یک موضوع عاصی هستند و آن هم پینگ بالاست. در اینجا به10 ترفند کاهش پینگ می پردازیم تا دیگر به خاطر پینگ بد بازی را واگذار نکنید.

پینگ بالا چیست؟

اول اجازه دهید به سراغ این مسئله برویم که آیا پینگ شما بالا هست یا خیر. پینگ زمان رفت و برگشت دستورات شما از محل نشستن شما تا سرور و بالعکس است و واحد آن بر حسب میلی ثانیه است. این مسئله به این معنی است که به طور مثال اگر پینگ شما 150 ms باشد 150 میلی ثانیه طول می کشد تا دستور شلیک شما به سرور رفته و سپس در بازی اعمال شود.

از این رو داشتن پینگ پایین بسیار مهم است چرا که زمان کمتری برای اعمال دستورات صرف شده و شما راحت تر با سرورهای بازی ارتباط برقرار می کنید. مقیاس پینگ بالا یک چیز تجربی است اما به طور کل در اکثر بازی ها پینگ بالای 200 بالا محسوب می شود و از 300 به بالا فاجعه می شود. اما حائز اهمیت است که هرچه بازی سرعت بیشتری لازم داشته باشد مقیاس بالا بودن پینگ نیز به همان اندازه تغییر می کند.

به طور مثال در بازی مانند Rainbow six siege پینگ های 180 به بالا نیز بالا محسوب می شوند. این مقیاس ها کاملا بر حسب تجربه بوده و شما پس از گذشت مدتی از بازی کردن به طور کامل متوجه می شوید که پینگ بالایی دارید چرا که هنگامی که پینگ بالا می رود ممکن است با پدیده لگ و فریز مواجه شوید.

انواع ترفند کاهش پینگ

حال اگر مطمئن هستید که پینگتان بالا محسوب می شود با 10 ترفند کاهش پینگ به شما کمک می کنیم تا این مشکل را رفع کنید. این ترفندها موثر ترین ترفندهای کاهش پینگ هستند که اکثریت کاربران از جمله گیمرها از آن ها رضایت دارند.

مشکل از سمت سرور بازی

گاهی اوقات ممکن است مشکل اصلا از اینترنت شما نباشد و سرورهای بازی دچار مشکل شده باشند. یکی از علائم این موضوع این است که همه بازیکن ها از جمله شما دچار این مشکل می شوند و علاوه بر آن در بعضی اوقات شما هیچ لگی ندارید و صرفا پینگ بالاست.

تشخیص سروری بودن پینگ گاهی اوقات مشکل می شود چرا که در صورت نبودن مشکل از سرور دیگر بازیکن ها صبر نمی کنند تا شما اتصال مناسب را برقرار کنید و دوباره بیایید. پس بهتر است بعد از گذشت یک دست از بازی یک مود یا حالتی از بازی را انتخاب کنید که از درجه اهمیتی پایینی برخوردار است تا ببینید باز هم مشکل پینگ دارید یا خیر. اگر مشکلی نبود پس به احتمال قوی مشکل سروری بوده و اگر همچنان مشکل داشت به سراغ دیگر ترفند کاهش پینگ می رویم.

ری استارت کردن مودم یا روتر

از ترفند کاهش پینگ این است که همیشه سعی کنید قبل از اینکه تغییری در تنظیمات اینترنت ایجاد کنید یک بار وسیله ای که به شما اینترنت می دهد که عموما یا مودم است و یا روتر را خاموش کنید. از خصوصیات این این دستگاه ها؛ حافظه کش (cache)  می باشد و با خاموش روشن کردن آن ها سبب می شوید این کش پاک شود  و در سرعت و پینگ شما تاثیر به سزایی دارد.

به روز رسانی  firmware

از دیگر ترفند کاهش پینگ این است که در صورت قدیمی بودن مودم می توانید با به روز رسانی کردن firmware  باعث کاهش نسبی پینگ و تاثیر مثبت در سرعت اینترنت خود باشید. البته لازم به ذکر است که این روش ممکن است تاثیر زیادی نگذارد اما به طور قطع تاثیر مثبتی دارد.

خاموش کردن vpn

گاهی اوقات ممکن است که در صورتی که فیلتر شکن روشن باشد سرعت اینترنت شما کاهش یابد و پینگ شما به شدت بالا برود و منطقی نیز هست. شما با فیلتر شکن به عبارتی محل استفاده از اینترنت خود را تغییر می دهید و از آن به محل می خواهید به سرور انتخابی در بازی وصل شوید و بالطبع پینگتان بالا می رود.

ارتباط با کابل

یکی از ترفتد کاهش پینگ ارتباط کابلی است با یک کابل LAN است. کابل باعث ثبات اتصال شما با مودم یا روتر شده و به سبب همین ثبات می توانید پینگ بهتر و سرعت دانلود بیشتری داشته باشید. انواع کابل های LAN با cat شناخته می شوند و هر کدام از این لن ها مناسب کارهای مشخصی هستند در نتیجه هر لنی مناسب بازی های آنلاین نمی باشد و در خرید باید به این مسئله دقت کنید.

تغییر سرور بازی

هرچه سرور بازی به شما نزدیک تر باشد سرعت تبادل اطلاعات و در نتیجه پینگ شما نیز بهتر است از این رو سعی کنید تا حد ممکن نزدیک ترین سرور را به خود انتخاب کنید تا پینگی بهتر داشته باشید. علت تا حد ممکن اینجاست که به عنوان مثال در بازی APEX LEGENDS سرور بحرین نزدیک ترین سرور است اما برای برخی کاربران غیرقابل استفاده است و با سرورها اتصال مناسب برقرار نمی شود.

تغییر DNS

تغییر DNS ترفند کاهش پینگ موثری است که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. شما می توانید در بخش تنظیمات اینترنت خود دی ان اس های مختلفی را که معروف ترین آن ها DNS معروف گوگل 8.8.8.8 است را قرار دهید. توجه کنید که شما می توانید در سطح اینترنت DNS  های بسیار خوب و متنوعی را پیدا کنید.

نکات فرعی ترفند کاهش پینگ

اصلی ترین موردها را در ترفند کاهش پینگ نام بردیم و حالا نکات اضافی را می گوییم که گوشه چشمی به این موارد نیز داشته باشید. گاهی پیش می آید که نرم افزارها در حالت دانلود و یا به روز رسانی خودکار می باشند و در این حالت بدون این که متوجه شوید نرم افزار از اینترنت استفاده کرده و سبب می شود که کاهش چشمگیری در سرعت داشته باشید و همینطور ممکن است پینگ شما در حد 3000 به بالا نیز بالا برود و از بازی بیرون انداخته شوید.

سعی کنید هنگامی که سرعت اینترنت کم شد یک تست سرعت بگیرید تا به طور دقیق متوجه حالاتی که برای اینترنت شما اتفاق می افتد شوید و بتوانید به نحو احسنت مسئله را حل کنید. به عنوان ترفند کاهش پینگ می توانید به نرم افزارهای جانبی نیز رجوع کنید که توصیه نمی کنیم. در آخر فراموش نکنید که با ارائه دهنده سرویس خود حتما مشورت کنید. کارشناسان صفرویک همواره پاسخگو و پشتیبان مشترکین اینترنت خود می باشند.

سخن آخر

در این مقاله 10 ترفند کاهش پینگ را نام بردیم که این راهکارهای کاهش پینگ برای اکثریت کاربران بسیار موثر بوده است. اول از همه سعی کنید مودم خود را خاموش و روشن کرده و سپس به سراغ دیگر مراحل بروید. طبق گفته کاربران استفاده از کابل و خاموش روشن کردن مودم موثر ترین شیوه ها در کاهش پینگ و افزایش سرعت دانلود می باشند.

سوالات متداول

  1. منظور از لگ چیست؟
    در گفتار ساده به عقب جلو شدن غیر عمدی کارکتر در بازی، دیر تیر زدن، هنگ کردن و دیگر مواردی که به دنبال بالا رفتن پینگ اتفاق می افتد لگ می گویند.
  2. برای ریستارت کردن مودم در ترفند کاهش پینگ مودم چه مقدار باید خاموش باشد؟
    برای اکثریت کاربران حداقل 30 ثانیه خاموش بودن لازم است و بیش تر از این میزان نیز منعی ندارد.
  3. ممکن است مشکل از ارائه دهنده اینترنت باشد؟
    بله ممکن است و به همین علت باید درباره پینگ خود از ارائه دهنده سرویس بپرسید. از این رو کارشناسان مجرب صفرویک 24 ساعته آماده پاسخگویی و رفع مشکلات مشترکان اینترنت صفرویک می باشند.

داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *