هات اسپات چیست؟

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مطالعه ۲ دقیقه

فرض کنید که مودم در اختیار ندارید، اما برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود به اینترنت نیاز دارید. در اینصورت تنها لازم است تا با در اختیار داشتن یک تلفن همراه و اینترنت، به لپ تاپ یا کامپیوتر خود هات اسپات کنید. اما هات اسپات چیست؟ در این مقاله به آموزش صفر تا صد مفهوم هات اسپات و نحوه اتصال آن در موبایل های مختلف می پردازیم، با ما همراه باشید.

منظور از اینترنت هات اسپات چیست؟

شاید در ابتدا اینترنت Hotspot پیچیده به نظر برسد اما واقعیت این است که هات اسپات کردن اینترنت برای دستگاه ها از طریق وسایلی نظیر تلفن همراه که در مواقع ضروری نقش یک روتر را ایفا می کنند. تقریبا تمامی تلفن های همراه هوشمند از قابلیت هات اسپات برخوردار هستند. لازم به ذکر است که اینترنت هات اسپات مستقیما از حجحم اینترنت همراه شما استفاده کرده و استفاده زیاید از آن به همان میزان سبب سریع تر تمام شدن حجم بسته‌تان می شود.

چه دستگاه هایی می توانند هات اسپات کنند؟

با توجه به مفهوم هات اسپات چیست؟ امروزه اکثر دستگاه ها و تلفن های همراه چه اندرویدی باشند و چه IOS  می توانند هات اسپات کنند و از این نظر دارای محدودیت نمی باشد. تنها لازم است که به باتری تلفن خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که در صورتی که باتری قدیمی شده باشد هات اسپات می توند سبب تخلیه زودهنگام آن شده و کارایی آن را بسیار کاهش دهد.

مزایا و معایب اینترنت هات اسپات

دسترسی به اینترنت در جامعه پرسرعت و متصل امروزی ضروری است. دستگاه دستی شما احتمالاً اتصال اینترنت تلفن همراه را ارائه می دهد، اما رایانه لوحی و لپ تاپ شما ممکن است اینگونه نباشند. در چنین مواردی، هات اسپات وای فای موبایل راه حل خوبی است. این دستگاه به یک شبکه داده تلفن همراه متصل می شود و یک سیگنال بی سیم کوچک پخش می کند که به شما امکان می دهد چندین دستگاه دیگر را به اینترنت متصل کنید. در بسیاری از موارد، شما حتی نیازی به یک دستگاه جداگانه ندارید. تلفن همراه شما ممکن است قابلیت هات اسپات را ارائه دهد. با این حال، این نوع فناوری هم مزایا و هم معایبی را ارائه می‌کند که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

مزیت اینترنت Hotspot

از مزایای اینترنت هات اسپات می توان اشاره کرد به:

قابلیت جابجایی

به دلیل اینکه می توانید با تلفن همراه خود به راحتی هات اسپات کنید، دیگر نیاز نیست تا از اینترنت های عمومی استفاده کنید و می توانید در هر مکان دلخواه از اینترنت خود استفاده کنید که البته لازمه آن داشتن آنتن تلفن همراه شما است.

قابلیت اتصال هات اسپات به هر دستگاه دلخواه

برای هات اسپات می توانید با هر دستگاه دلخواه اعم از لپ تاپ، کامپیوتر و … به گوشی خود وصل شده و از اینترنت به راحتی استفاده نمایید.

قابلیت اتصال چند دستگاه به طور همزمان

بیشتر هات اسپات ها به شما اجازه می دهند تا به طور همزمان بتوانید به 10 دستگاه متصل شوید. از این رو می تواندید با استفاده از هات اسپات دستگاه های زیادی را برای اینرتنت تغذیه کنید.

معایب اینترنت هات اسپات موبایل

در کنار مزایای اینترنت هات اسپات لازم است تا به معایب اینترنت هات اسپات چیست نیز پاسخ دهیم که این معایب عبارتند از:

سرعت Hotspot

درست است که اتصال همزمان چند دستگاه از نقاط قوت Hotspot محسوب می شود اما به هر حال در صورت اتصال همزمان سرعت و پهنای باند آن به صورت اشتراکی استفاده شده و سبب کاهش سرعت شما می شود.

حجم محدود

هات اسپات در برخی تلفن های همراه با محدودیت هایی روبرو است و ممکن است که به سبب آن نتوانید از تمام حجم اینترنت خود استفاده نمایید.

برای اینترنت هات اسپات لازم است تا به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به مفهوم هات اسپات چیست؟ برای اینکه هات اسپات کردن به شما ضرر نرساند لازم است تا قبل از آن، به نکاتی از جمله :

  • شارژ گوشی
  • مدت استفاده از هات اسپات
  • حجم بسته

توجه کافی داشته باشید. همچنین در صورت استفاده طولانی مدت از هات اسپات، سبب داغ شدن تلفن همراه شما می شود که این مورد در عمر باتری بسیار تاثیرگذار است. از این رو لازم است تا در هنگام هات اسپات کردن به این نکات توجه ویژه داشته باشید. لازم به ذکر است که هات اسپات با وای فای تفاوت داشته و هر کدام در موراد جداگانه استفاده می شوند.

موارد دیگری  که باید در رابطه با هات اسپات در نظر گرفت:

  • همیشه مطمئن شوید که محدودیت‌های داده طرح خود را مرور می‌کنید، تا بدانید در صورت افزایش هزینه، چقدر از شما هزینه خواهد شد.
  • هنگامی که هات اسپات وای فای خود را فعال کردید، پیامی را در نوار اعلان خود مشاهده خواهید کرد.
  • مطمئن شوید که یک رمز عبور قوی برای ایمن نگه داشتن هات اسپات خود تنظیم کرده اید، به خصوص اگر از آن در مکان های عمومی استفاده می کنید.
  • استفاده از تلفن به‌عنوان هات‌اسپات، باتری شما را سریع‌تر خالی می‌کند، به خصوص اگر به صورت بی‌سیم وصل شوید، بنابراین باید مطمئن شوید که می‌توانید در صورت لزوم گوشی خود را شارژ کنید.

نحوه فعال کردن هات اسپات در گوشی های مختلف

فعال کردن Hotspot در تلفن همراه های مختلف دارای کلیت یکسانی است. اما به هر حال ممکن است برخی جزئیات در مدل های مختلف تلفن های همراه متفاوت باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

فعال کردن هات اسپات در گوشی سامسونگ

Hotspot موبایل به شما امکان می دهد اتصال داده تلفن همراه خود را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارید. برای فعال کردن هات اسپات در گوشی های سامسونگ لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب پیش بگیرید:

  1. برنامه تنظیمات را اجرا کنید و سپس Connections را انتخاب کنید.
  2.  روی Mobile Hotspot and Tethering ضربه بزنید.
  3.  روی سوئیچ کنار Mobile Hotspot ضربه بزنید تا فعال شود. نماد Mobile Hotspot در نوار وضعیت ظاهر می شود.

در صفحه دستگاه دیگر، تلفن خود را از لیست شبکه های Wi-Fi جستجو و انتخاب کنید. همچنین، روی کد QR در صفحه موبایل Hotspot ضربه بزنید و کد QR را با دستگاه دیگر اسکن کنید.

فعال کردن هات اسپات در گوشی شیائومی

پیدا کردن Wi-Fi قابل اعتماد در حال حرکت همیشه آسان نیست از این رو دانستن اینکه هات اسپات چیست؟ بسیار مهم است، به خصوص اگر به دنبال یک اتصال امن و خصوصی هستید. شبکه‌های Wi-Fi عمومی می‌توانند شما را در برابر هکرها آسیب‌پذیر کنند و در صورت مشاهده داده‌های حساس، مشکلاتی در حفظ حریم خصوصی ایجاد کنند. اما اگر گوشی هوشمند اندرویدی در جیب خود دارید، تنها چند قدم با داشتن یک هات اسپات خصوصی و شخصی وای فای فاصله دارید.

  1. در صفحه اصلی، روی تنظیمات Hotspot یا نقطه اتصال ضربه بزنید
  2. به دنبال “Portable Wi-Fi Hotspot” بگردید و روی علامت تیک بزنید یا نوار اسلاید را در کنار گزینه تغییر دهید. (در برخی از دستگاه‌ها، ممکن است لازم باشد روی «بیشتر» ضربه بزنید تا فهرست گزینه‌های زیر دسته بی‌سیم و شبکه‌ها را گسترش دهید.)
  3. روی «تنظیمات نقطه اتصال Wi-Fi» یا «پیکربندی نقطه اتصال Wi-Fi» ضربه بزنید. بسته به دستگاه شما، تنظیمات هات اسپات شما ممکن است کمی متفاوت نامگذاری شود. در اینجا، می توانید رمز عبور پیش فرض برای هات اسپات تلفن همراه خود را مشاهده کنید.
  4. تنظیمات Wi-Fi را روی دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید باز کنید و نقطه اتصال Android خود را در لیست شبکه‌های موجود پیدا کنید. نام هات اسپات شما مانند SSID شبکه در تنظیمات هات اسپات شما خواهد بود.
  5. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید دستگاه خود را با استفاده از Wi-Fi، بلوتوث یا USB به هات اسپات اندروید خود متصل کنید.

اتصال هات اسپات گوشی شیائومی از طریق Wi-Fi

  1. به تنظیمات Wi-Fi دستگاهی که می‌خواهید به دستگاه Android خود متصل کنید، بروید.
  2. به دنبال شبکه خود بگردید که مانند نام SSID شبکه در تنظیمات هات اسپات شما خواهد بود.
  3. روی نام شبکه ضربه بزنید و با استفاده از رمز عبوری که در مرحله 3 ایجاد کردید وصل شوید.

اتصال Hotspot گوشی شیائومی از طریق بلوتوث

  1. تنظیم بلوتوث را در دستگاهی که می خواهید به آن وصل کنید روشن کنید.
  2. به تنظیمات دستگاه اندرویدی خود بروید و «بلوتوث» را انتخاب کنید.
  3. دستگاهی را که می خواهید به آن وصل کنید پیدا کنید و آن را برای جفت شدن انتخاب کنید.
  4. ممکن است کدی را در رایانه لوحی یا نوت بوک خود مشاهده کنید – برای اتصال باید آن را در دستگاه Android خود وارد کنید.

اتصال Hotspot گوشی شیائومی از طریق USB

با استفاده از کابل USB که به همراه دستگاه Android شما ارائه شده است، آن را به مک یا رایانه شخصی خود وصل کنید.

شبکه خود را از لیست شبکه های Wi-Fi رایانه خود انتخاب کنید.

فعال کردن Hotspot در iphone

قابلیت هات اسپات در آیفون نیز فعال بوده و در ادامه به بررسی مراحل آن می پردازیم.

برای فعال کردن هات اسپات در آیفون لازم است تا:

  1. به Settings > Cellular > Personal Hotspot یا Settings > Personal Hotspot بروید.
  2. روی Allow Others to Join کلیک کنید.

و سپس می توانید اینترنت خود را هات اسپات کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نحوه هات اسپات کردن با تلفن همراه را مطالعه نمایید.

فعال کردن هات اسپات در هوآوی

هنگامی که نقطه اتصال شخصی فعال شد، می توانید داده های تلفن همراه خود یا شبکه Wi-Fi را که تلفن شما در حال حاضر به آن متصل است با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارید.

  1. اتصال شبکه خود را از طریق هات اسپات شخصی به اشتراک بگذارید
  2. به تنظیمات > شبکه تلفن همراه > نقطه اتصال شخصی بروید.
  3. نام دستگاه و رمز عبور را تنظیم کنید.
  4. Hotspot شخصی را فعال کنید تا تلفن شما داده های تلفن همراه شما را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارد.
  5. می توانید برای یک جلسه یک محدودیت داده تلفن همراه تعیین کنید. به More > Data limit بروید و حد را تعیین کنید.
  6. وقتی به این حد رسید، تلفن شما به طور خودکار هات اسپات را غیرفعال می کند.

اتصال شبکه خود را از طریق بلوتوث به اشتراک بگذارید

  • به تنظیمات > بلوتوث بروید، بلوتوث را فعال کنید، دستگاهی را انتخاب کنید، سپس دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا جفت شدن کامل شود.
  • به تنظیمات > شبکه تلفن همراه > نقطه اتصال شخصی > بیشتر بروید و اتصال به اینترنت با بلوتوث را فعال کنید.
  • در صفحه تنظیمات بلوتوث دستگاه جفت شده، کنار نام دستگاه خود را لمس کنید، سپس دسترسی به اینترنت را برای برقراری اتصال به اینترنت و اشتراک گذاری اتصال شبکه خود فعال کنید.

اتصال شبکه خود را از طریق USB به اشتراک بگذارید

برای اتصال گوشی خود به کامپیوتر از کابل USB استفاده کنید. در تلفن خود، به تنظیمات > شبکه تلفن همراه > نقطه اتصال شخصی > بیشتر بروید و اتصال USB را برای اشتراک‌گذاری داده تلفن همراه یا شبکه Wi-Fi خود فعال کنید.

فعال کردن هات اسپات در ویندوز 10

طرز کار هات با اشتراک گذاری اتصال اینترنت خود با دستگاه های دیگر از طریق Wi-Fi، رایانه ویندوز 10 خود را به یک هات اسپات تلفن همراه تبدیل کنید. می توانید اتصال Wi-Fi، اترنت یا داده تلفن همراه را به اشتراک بگذارید. اگر رایانه شما یک اتصال داده تلفن همراه دارد و آن را به اشتراک می گذارید، از داده های طرح داده شما استفاده می کند.

  1. دکمه Start را انتخاب کنید، سپس Settings > Network & Internet > Mobile hotspot را انتخاب کنید.
  2. برای اشتراک‌گذاری اتصال اینترنت من از، اتصال اینترنتی مورد نظر برای اشتراک‌گذاری را انتخاب کنید.
  3. ویرایش > نام شبکه و رمز عبور جدید را وارد کنید > ذخیره را انتخاب کنید.
  4. اشتراک‌گذاری اتصال اینترنت من با دستگاه‌های دیگر را روشن کنید.
  5. برای اتصال در دستگاه دیگر، به تنظیمات Wi-Fi آن دستگاه بروید، نام شبکه خود را پیدا کنید، آن را انتخاب کنید، رمز عبور را وارد کنید و سپس متصل شوید.

تفاوت هات اسپات (Hotspot) با وای فای (WiFi) چیست؟

کار وای فای و هات اسپات شبیه به هم بوده و هر دو اتصالات اینترنتی دستگاه ها را تامین می کنند. اما در واقع این دو از نظر معنا، جنبه های کاربردی و محدودیت های شبکه ای با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع وای فای با استفاده از امواج فرکانس رادیویی بدون هیچ کابلی استفاده می شود و هات اسپات به عنوان یک نقطه اتصال عمل می کند. و دستگاه ها نیز به نوع با استفاده از همین امواج به تلفن همراه شما که نقش روتر را دارد متصل می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اینکه هات اسپات چیست؟ پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسنت اینترنت تلفن همراه خود را با سایر دستگاه ها به اشتراک بگذارید.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۱ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایران حدادی ۱۱ ماه پیش

با سلام و احترام - اطلاعات خیلی دقیق و عالی بود /تشکّر از زحمات بیدریغ شما دوستان بزرگوار . خسته نباشید .