در مورد نکات امنیتی سرور اختصاصی بیشتر بدانیم

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ مطالعه ۱ دقیقه

سرور اختصاصی سروری است که تنها برای مدیریت داده‌های شرکت شما استفاده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که امنیت داده‌های شرکت بهبود داده‌شده و امکان به خطر افتادن اطلاعات در آن به حداقل برسد. اما این موضوع به این معنا نیست که شما نباید توجهی به امنیت سرور اختصاصی بکنید. چراکه هیچ وب سروری در دنیا وجود ندارد که به‌طور کامل از خطر حمله هکرها و فعالیت‌های مخرب آن‌ها در امان باشد. پس باید با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه این مطلب بیان می‌کنیم، امنیت سرورهای خود را افزایش دهید.

  • ابزاری برای مقابله با حملات DDoS نصب کنید.

این حملات معمولا با ایجاد ترافیک جعلی وب سرور را اشباع کرده و ارائه خدمات آن را با مشکل مواجه می‌کنند. زمانی که سرور دارای حجم بالای ترافیک باشد، سایت شما تاخیر بیشتری را تجربه کرده و در بدترین حالت به‌طور کامل از دسترس خارج می‌شود. بسته به اندازه حمله‌ای که قصد مقابله با آن را دارید، می‌توانید بسته‌های محافظتی DDoS را به‌صورت افزایشی خریداری کنید. البته ممکن است برخی از شرکت‌ها بخشی از خدمات خود را به‌صورت رایگان به شما ارائه دهند تا هزینه‌هایتان کمتر شود.

  • به‌صورت منظم از داده‌ها پشتیبان گیری کنید.

هرلحظه ممکن است کسی از راه برسد و امنیت سرور اختصاصی شما را به خطر بیندازد. بنابراین شما باید به‌گونه‌ای جلوی از دست رفتن داده‌هایتان را بگیرید. پشتیبان گیری منظم از داده‌ها یکی از ساده‌ترین و موثرترین مراحل برای محافظت از سایت شما در برابر آسیب‌های جدی و طولانی‌مدت ناشی از حمله است. با این کار شما بدون نگرانی درباره از بین رفتن همه داده‌های سایت خود با کمترین تاخیر می‌توانید آن‌ها را بازیابی کرده و سایت را مجددا احیا کنید. توجه کنید که تعداد دفعات پشتیبان گیری بستگی به ماهیت سایت شما، تعداد دفعات به‌روزرسانی محتوا و البته فضای موجود برای تهیه نسخه پشتیبان دارد.

  • تنها در زمان اتصال به شبکه‌های قابل‌اطمینان به حساب کاربری خود وارد شوید.

اگر قصد ورود به حساب سرور اختصاصی خود را دارید، کمی وقت گذاشته و امنیت شبکه مورداستفاده را بررسی کنید. هرگز نام کاربری و رمز عبور خود را درزمانی که به یک شبکه وای‌فای عمومی متصل هستید وارد نکنید. به خاطر داشته باشید که اگر سرور شما اکنون توسط یک هکر تحت نظر باشد، او می‌تواند هر داده‌ای را که وارد می‌کنید ببیند. همین موضوع می‌تواند اطلاعات ورود شما را فاش کرده و امنیت سرور اختصاصی را به خطر اندازد.

  • به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌های امنیتی را بررسی کنید.

اگر عادت دارید در زمان مشاهده پیغام به‌روزرسانی یا اعلان‌های امنیتی بر روی گزینه «بعدا به من یادآوری شود» کلیک کنید، سایت خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. همیشه در زمان دریافت این پیغام‌ها وقت گذاشته و آن‌ها را بخوانید. برای امنیت بیشتر می‌توانید پیش از دریافت پیغام خودتان به‌صورت روزانه آن‌ها را بررسی کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید امنیت سرور اختصاصی خود را به‌خوبی حفظ کنید. می‌توانید هر چند وقت یک‌بار برخی فایل‌های بلااستفاده را از روی سیستم پاک کنید تا این فایل‌ها نتوانند به یک نقطه نفوذ در سرور تبدیل شوند. این کار البته باعث افزایش سرعت سرور و آزادسازی فضا برای ذخیره اطلاعات مفیدتر هم خواهد شد.

  • یک مدیر سرور استخدام کنید.

اگر بررسی نکات امنیتی سرور برای شما وقت‌گیر است، می‌توانید یک تیم ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و نگهداری سرور را استخدام کنید. این تیم معمولا وظایفی همچون تعمیر و نگهداری روزانه سرور، تامین امنیت آن و انجام برخی کارها برای افزایش سرعت و روان‌تر شدن سرور را بر عهده دارند. بهتر است برای مدیریت سرور اختصاصی خود از تیمی استفاده کنید که تجربه و مهارت کافی را برای نصب به‌روزرسانی‌ها و کنترل و اجرای موارد امنیتی دارند. این تیم معمولا به‌صورت روزانه این موارد را بررسی کرده و از پشتیبان گیری مکرر از اطلاعات شما نیز اطمینان حاصل می‌کنند.

  • تنها نرم‌افزارهای موردنیاز خود را نصب کنید.

شما باید تنها از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که واقعا برای کار با سرور و توسعه وب‌سایت مفیدند. نصب نرم‌افزاری که معمولا از آن استفاده نکرده یا آن را به‌روزرسانی نمی‌کنید یا اساسا وجود آن لازم نیست باعث می‌شود که هکرها به سرور شما علاقه‌مند شده و برای حمله به آن آماده شوند. اگر صاحب یک سایت وردپرسی هستید و از پلاگین‌های مختلفی استفاده می‌کنید، باید خیلی بیشتر حواس خود را جمع کنید. شما باید مطمئن شوید که همه افزونه‌ها و نرم‌افزارها از منابع معتبری هستند و در زمان‌های مناسب به‌روزرسانی می‌شوند. سهل‌انگاری در این کار می‌تواند خطری جدی برای کار شما ایجاد کند.

  • سرویس‌های SSH و دسترسی از راه دور را ایمن کنید.

دیگر اقدامات امنیتی که می‌توانید برای تامین امنیت سرور اختصاصی خود انجام دهید، تغییر درگاه SSH، غیرفعال کردن ورود مستقیم و محدود کردن دسترسی به برخی آدرس‌های IP مضر است. زمانی که از دسترسی SSH به سرور اختصاصی خود اطمینان حاصل کردید، از کلیدهای SSH به‌عنوان جایگزین رمزهای عبور استفاده کنید.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *