خرید سرور اختصاصی بهتر است یا اجاره سرور؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ مطالعه ۱ دقیقه

سرور درواقع وظیفه میزبانی محتوا را بر عهده دارد. بنابراین با استفاده از خرید سرور اختصاصی یا اجاره آن می‌توان امکان مشاهده سایت و دسترسی به منابع آن را فراهم کرد. یک سرور خوب یا خدمات دهنده سرور باکیفیت برای موفقیت هر تجارتی که به‌نوعی به تجارت الکترونیکی وابسته باشد، حیاتی است. در حال حاضر انواع مختلفی از خدمات میزبانی وجود دارد. اما می‌توان گفت که استفاده از سرور اختصاصی برای مشاغلی که بر پایه وب فعالیت می‌کنند، بسیار ضروری است. سرور اختصاصی سروری است که فقط مختص اجرای یک وب‌سایت خاص است. به‌این‌ترتیب سایت می‌تواند از تمام منابع آن برای ارائه بهترین عملکرد استفاده کند. اما پرسش اصلی اینجا است که خرید سرور اختصاصی بهتر است یا اجاره سرور اختصاصی؟

چه عواملی در تصمیم‌گیری برای خرید یا اجاره سرور اختصاصی تاثیرگذار هستند؟

پیش از اینکه بخواهید اقدام به خرید یا اجاره سرور کنید، باید تمامی عوامل زیر را بررسی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید:

  • هزینه‌ها

هزینه اجرای سرور در خانه یا محل کار می‌تواند بسیار زیاد باشد. سرورها معمولا برق زیادی مصرف می‌کنند. چراکه دارای مولفه‌هایی هستند که برای پردازش سریع اطلاعات نیاز به انرژی و قدرت زیادی دارند. در کنار این‌ها سرورها برای اینکه بتوانند سرعت کار را سرعت ببخشند، باید به‌صورت دائمی مشغول به کار باشند. از سوی دیگر سرورها سروصدا و گرمای زیادی تولید می‌کنند. درنتیجه نیاز به مکانیسم خنک‌کننده دارند. افزوده شدن هزینه‌های خنک‌سازی سرورها به سایر هزینه‌ها باعث افزایش چشمگیر صورت‌حساب می‌شود.

ازآنجاکه معمولا برق مسکونی از برق صنعتی گران‌تر است، استفاده از سرور اختصاصی در خانه می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر باید یک اتاق جداگانه به سرور اختصاص دهید. با در نظر گرفتن این معیار می‌توان گفت که اجاره سرور از یک مرکز داده که متخصص انجام این کار است بسیار به‌صرفه‌تر از خرید سرور اختصاصی است.

  • بازپرداخت و قابلیت اطمینان

وب‌سایت باید در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس باشد. درنتیجه مشتری‌ها بسته به موقعیت مکانی می‌توانند در زمان‌های مختلفی به سرورها دسترسی پیدا کنند. بنابراین سرور باید منابعی داشته باشد که در دسترس بودن به‌صورت تمام‌وقت را تضمین کند. این تضمین حتی باید در زمان قطع برق نیز اجرا شود. در این زمان‌ها مراکز داده معمولا استفاده از ژنراتورهای پشتیبان یا واحدهای UPS را پیشنهاد می‌دهند.

در یک مرکز داده برای اطمینان از در دسترس بودن شبانه‌روزی سایت، از چندین سرور استفاده می‌شود. سرورهای اضافه‌تر وظیفه میزبانی را به‌عنوان سرورهای زائد بر عهده می‌گیرند. وجود سرورهای زائد در تضمین زمان کار بسیار مهم است. بنابراین خرید سرور اختصاصی و نگهداری آن در خانه چنین تضمینی را به شما ارائه نمی‌دهد. البته سرورهایی وجود دارند که می‌توانند چنین کاری را برای شما انجام دهند اما خرید هریک از این سرورها به هزینه زیادی نیاز دارد. به‌علاوه جلوگیری از خرابی این سرور نیز نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارد.

  • منابع پهنای باند و شبکه

یک سرور برای اینکه بتواند درخواست‌ها را به‌سرعت پردازش کند، باید پهنای باند زیادی در اختیار داشته و از منابع شبکه خوبی برخوردار باشد. مراکز داده و اجاره دهنده سرور معمولا در مناطقی قرار دارند که مجهز به شبکه‌های پرسرعت است. این شبکه‌ها به‌طور اختصاصی برای چنین شرکت‌هایی ساخته شده‌اند. داشتن یک شبکه پرسرعت برای اجرای موثر سرور یک نیاز ضروری است. اما به دست آوردن چنین امکانی در مناطق مسکونی کار دشواری است.

این موضوع به این دلیل است که بیشتر شبکه‌های اینترنتی در مناطق مسکونی تنها برای مصرف داخلی طراحی شده‌اند. درنتیجه اجرای سرور در این شبکه‌ها می‌تواند یک تهدید امنیتی به شمار آید. واضح است که در صورت نبود اینترنت و دسترسی نداشتن به اینترنت، تضمین زمان و کار بی‌وقفه نیز غیرممکن خواهد بود. بنابراین با در نظر گرفتن این معیار نیز اجاره سرور اختصاصی ایده بهتری است.

  • تجارب فنی و پشتیبانی

سرورها با جدیدترین و پیچیده‌ترین نرم‌افزارها و فناوری‌ها کار می‌کنند. درنتیجه برای اجرای سرورها باید مهارت کافی داشته باشید. همچنین برای مدیریت موثر آن‌ها نیز نیاز به دانش تخصصی است. بنابراین باید به هر سرور یک تکنسین شبانه‌روزی اختصاص داد تا در صورت بروز مشکل بتواند به‌سرعت آن را شناسایی و برطرف کند. واضح است که استخدام یک تکنسین متخصص شبانه‌روزی بسیار پرهزینه است. این در حالی است که مراکز داده به‌طور خودکار چنین خدماتی را ارائه می‌دهند.

بالاخره سرور اختصاصی را بخریم یا اجاره کنیم؟

با توجه به دلایل گفته‌شده بیشتر شرکت‌ها، اجاره سرور اختصاصی را به خرید آن ترجیح می‌دهند. بااین‌حال برخی از آن‌ها به دلیل نیازهای خاصی که دارند، خرید سرور اختصاصی را به‌صرفه‌تر می‌دانند. به‌طورکلی می‌توان گفت اجاره یک سرور اختصاصی بسیار بهتر است. زیرا این کار استرس‌های ناشی از راه‌اندازی و مدیریت سرور را از بین می‌برد. بااین‌حال اگر شرکت شما به‌گونه‌ای است که اجاره سرور هزینه بیشتری را بر شما تحمیل می‌کند، بهتر است به خرید سرور اختصاصی فکر کنید. این کار می‌تواند در حفظ حریم خصوصی شرکت نیز موثر باشد.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *