کاربردهای سرور اختصاصی

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ مطالعه ۱ دقیقه

اگر به‌تازگی قصد راه‌اندازی سایتی برای تجارت خود را دارید، ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باش که آیا باید به سراغ انتخاب سرور اختصاصی و یا یک سرویس اشتراکی رفته  و سپس برای رشد سابت خود تلاش کنید؟ بر این اساس می‌توان گفت که شناخت کاربرد سرور در زمان خرید بسیار مهم است. به‌خصوص اگر این سرور یک سرور اختصاصی باشد که شما باید هزینه گزافی را برای خرید آن پرداخت کنید. برای آشنایی با کاربرد این سرورها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  • میزبانی سایت‌های بزرگ

اصلی‌ترین کاربرد هر سروری میزبانی یک سایت است. اما باید با توجه به اندازه سایت و ترافیک آن نوع سرور را انتخاب کنید. از آنجایی ک در سرور اختصاصی منابع تمام و کمال در اختیار سایت شما قرار می‌گیرد، سایت باید ترافیک کافی برای استفاده از این منابع را داشته باشد. تا زمانی که سایت شما هنوز آن‌قدر معروف نشده که استفاده از سرویس‌های اشتراکی باعث افت سرعت آن شود یا در کار دیگر سایت‌ها اختلال ایجاد کند، بهتر است به سراغ سرورهای اختصاصی نروید.

  • راه‌اندازی فضای اختصاصی برای رایانش ابری

ممکن است شما بخواهید از منابع موجود در فضای ابری به‌صورت اختصاصی استفاده کنید. سرور اختصاصی این امکان را به شما می‌دهد. درواقع در یک فضای اختصاصی ابری شما می‌توانید منابع و امکانات سرور را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. بنابراین در آینده می‌توانید این منابع را ارتقا داده و سرور خود را بزرگ‌تر کنید.

  • انجام پردازش‌های سنگین و پرقدرت

برخی سایت‌ها نظیر فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند پردازش‌های سنگینی هستند. چراکه در روزهای خاص نظیر حراجی‌ها یا روزهای نزدیک به تعطیلات عید تعداد مراجعات به این سایت‌ها بیشتر شده و حجم پرداخت‌ها بالا می‌رود. بنابراین نیاز به یک پردازنده قدرتمند وجود دارد که بتواند از پس پردازش همه این درخواست‌ها و تولید پاسخ آن‌ها در زمان مناسب بربیاید. درباره سایت‌های آژانس‌های هواپیمایی نیز چنین است. این سایت‌ها نیز در زمان‌های خاصی ترافیک بالاتری دارند و به همین دلیل باید با خرید یک سرور اختصاصی پیش‌بینی این روزها را کرده باشند.

  • ارائه خدمات سایت‌های دولتی و سازمانی

در سایت‌های شرکت‌های دولتی و سازمان‌ها و حتی سایت‌های شرکت‌های خصوصی امکان به اشتراک‌گذاری منابع با دیگر سایت‌ها وجود ندارد. چراکه اولا ترافیک این سایت‌ها معمولا خیلی زود بالا می‌رود و ثانیا امنیت در آن‌ها فاکتور بسیار مهمی است. بنابراین بهتر است که صاحبان آن‌ها از همان ابتدا یک سرور اختصاصی خریداری کنند. این سرور دارای امنیت بالایی بوده و می‌تواند ترافیک سایت را به‌خوبی مدیریت کند. به‌علاوه سایت‌های دولتی معمولا دیتابیس‌های بزرگ و حجیمی دارند. بنابراین نیاز به سروری با حافظه کافی دارند تا همه این داده‌ها را در خود جای داده و بتواند در زمانی کوتاه به آن‌ها دسترسی پیدا کند. سرور اختصاصی چنین امکانی را برای سایت‌های دولتی و سازمانی فراهم می‌کند.

  • راه‌اندازی گیم سرورها

گیم سرورها نیز ازجمله سرورهایی هستند که باید با سرعت بسیار بالایی به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. زمانی که شما در حال انجام یک بازی آنلاین هستید، اصلا دوست ندارید که بازی قطعی داشته باشد یا کلیک‌های شما با چند ثانیه تاخیر عمل کنند. به همین دلیل صاحبان این بازی‌ها باید با خرید سرور اختصاصی راحتی و سرعت را به کاربران خود هدیه دهند. در گیم سرورهایی که بازی‌های چند نفره ارائه می‌کنند این نکته بسیار مهم‌تر است. با خرید یک گیم سرور اختصاصی می‌توان پاسخ همه کاربران را در زمانی مناسب داد و باعث افزایش ترافیک سایت شد.

  • راه‌اندازی میل سرور

زمانی که شما آدرس ایمیل کاربران خود را دریافت می‌کنید، باید به دنبال سروری باشید که بتواند در زمان مناسب همه ایمیل‌های موردنظر شما را ارسال کرده و پاسخ‌های مناسب را نیز برای ایمیل‌های دریافتی بفرستد. بر روی یک سرور اختصاصی می‌توانید علاوه بر وب سرور یک میل سرور نیز راه‌اندازی کنید. به‌این‌ترتیب نیازی به خرید سرور جداگانه نخواهید داشت. درواقع اگر شما سرور مجازی یا اشتراکی خریداری کرده باشید، برای راه‌اندازی هریک از این سرورها نیاز به خرید یک فضای مجزا دارید. بنابراین مدیریت برای شما دشوارتر شده و ممکن است امنیت سایتتان نیز کاهش یابد.

  • راه‌اندازی فضای اشتراک‌گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای

معمولا فضاهای به اشتراک‌گذاری ویدیوها یا عکس‌ها نظیر سایت‌های یوتیوب و آپارات باید سرور اختصاصی داشته باشند. چراکه در این سایت‌ها فایل‌هایی با حجم زیاد ردوبدل شده و نیاز به سرعت بالای بارگذاری اطلاعات وجود دارد. ترافیک سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو حتی اگر تعداد کاربران کم هم باشد، معمولا بالا است. چراکه حجم دیتابیس‌های آن‌ها بالا بوده و داده‌های ردوبدل شده نیز معمولا حجیم هستند. بنابراین باید سرور اختصاصی برای سایت خریداری کرد که بتواند از پس پردازش سریع داده‌ها و ارسال آن‌ها در زمان مناسب بربیاید.برای اینکه بتوانید درباره انتقال، گسترش یا تلفیق مرکز داده خود تصمیم بگیرید باید به عوامل زیادی فکر کنید. به‌عنوان‌مثال هزینه، قابلیت اطمینان عملیاتی و امنیت اصلی‌ترین عوامل در نتیجه این تصمیم‌گیری خواهند بود. با در نظر گرفتن این ملاحظات شرکت‌های زیادی دریافتند که کولوکیشن در مدیریت دیتاسنتر صفرویک راحت‌ترین راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم درباره چیستی و مزیت‌های کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک صحبت کنیم.

کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک چیست؟

همسان‌سازی دیتاسنتر که با عنوان colo شناخته می‌شود، مربوط به خدماتی است گه توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شوند که فضای امن و مشترکی را برای مشاغل سازمانی ارائه می‌دهند. این فضا معمولا برای ذخیره سخت‌افزار، ذخیره داده‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌شود. رابطه مشتری سازمانی با colo شبیه به رابطه اجاره با مدیر املاک است. به این معنا که مشتری فضای موجود در تاسیسات را برای ذخیره تجهیزات اجاره می‌کند. در این رابطه تامین تجهیزات مانند سرور و سایر سخت‌افزارهای لازم برای کارهای روزمره به عهده مشتری است. شرکت colo یا دیتاسنتر کولوکیشن وظیفه دارد تا از تامین نیاز به پهنای باند مطمئن شده و سرور را در یک محیط ایمن، خنک و نظارت‌شده جاسازی کند.

مزایای سازمانی کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک

  • به‌روز بودن سیستم‌ها

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که باعث می‌شود مشاغل سازمانی به سمت دیتاسنترهای صفرویک جلب شوند، به‌روز بودن سرور است. با خرید از این شرکت‌ها، دیتاسنتر زمانی را به هر مشتری برای نگهداری از سرور او اختصاص می‌دهد. به‌طورمعمول انجام وظایف مربوط به نگهداری و به‌روز نگه داشتن سیستم‌ها هزینه اضافی برای شرکت‌ها به دنبال نخواهد داشت.

  • مدیریت ریسک

هدف اصلی استفاده از دیتاسنتر صفرویک به‌عنوان یک استراتژی بازیابی اطلاعات درواقع کاهش خطر در صورت بروز فجایع طبیعی یا قطع برق است. استفاده از تسهیلات مکان‌یابی باعث می‌شود که در صورت بروز فاجعه‌های بزرگ و پیش‌بینی‌نشده تجارت همچنان دوام داشته باشد.

درنتیجه حتی اگر موقعیت فیزیکی کسب‌وکار شما از بین برود، ترافیک شبکه شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. لایه‌های ریداندانسی ارائه‌شده در مکان‌یابی دیتاسنترهای صفرویک بسیار پیچیده‌تر از آن است که یک شرکت بتواند از عهده تهیه داخلی آن برآید. برخی از شرکت‌ها ضمن حفظ نسخه‌های موجود در سایت به‌عنوان پشتیبان، مکانی را در خارج از سایت به‌عنوان مکان اصلی ذخیره اطلاعات خود در نظر می‌گیرند.

  • امنیت

دیتاسنترهای صفرویک مجهز به جدیدترین فناوری امنیتی ازجمله دوربین‌ها و فناوری‌های بیومتریک هستند. در این مراکز تمامی بازدیدکنندگان به‌طور دقیق موردبررسی قرار می‌گیرند. این بررسی‌ها هم در فضای ابری و هم در دنیای فیزیکی برای اطمینان از عدم دسترسی غیرمجاز انجام می‌شوند.

  • هزینه

یکی از مزایای اصلی کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک این است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. به‌ویژه در زمانی که به‌جای استفاده از نمونه‌های داخل شرکت، وظیفه را به یک دیتاسنتر محول کنید. این موضوع به این معنا است که برای بسیاری از شرکت‌ها اجاره فضای موردنیاز از یک دیتاسنتر می‌تواند تا حد زیادی در کاهش هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات موثر باشد. چراکه در این صورت دیگر هیچ نگرانی از بابت هزینه‌هایی مانند استفاده از منابع تغذیه بدون وقفه، چندین مولد پشتیبان، شبکه‌های برق و واحدهای HVAC وجود نخواهد داشت. همچنین هزینه‌های نگهداری و مدیریت یک سرور نیز به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

  • پهنای باند

کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک می‌تواند پهنای باند زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد. به‌این‌ترتیب یک پشتیبانی همه‌جانبه برای شرکت‌ها در دسترس خواهد بود.

  • پشتیبانی و گواهینامه‌ها

زمانی که با یک کولوکیشن در مرکز داده شریک هستید، می‌توانید با اتکا به متخصصان دیتاسنتر برای مدیریت و عیب‌یابی عمده تجهیزات تا حد زیادی هزینه‌های احتمالی حقوق و دستمزد خود را برای استخدام عیب‌یاب یا تعمیرکار کاهش دهید.

  • مقیاس‌پذیری

با استفاده از کولوکیشن در مرکز داده صفرویک می‌توانید به‌راحتی نیازهای زیرساخت IT خود را گسترش دهید. صنایع مختلف بسته به فضا، نیرو، پشتیبانی و امنیت خود عملکرد متفاوتی را از دیتاسنترهای خود نیاز خواهند داشت. به‌علاوه ارائه‌دهنده خدمات شما برای تعیین نیازها و انجام سریع تنظیمات به‌طور مستقیم با شما در ارتباط خواهد بود.

  • کنترل داده‌ها

هر زمان که تجهیزات مهم خود را در اختیار شخص دیگری قرار دادید، خطر آسیب دیدن تجهیزات و از دست رفتن تصادفی داده‌ها شما را تهدید می‌کند. خوشبختانه دیتاسنتر می‌تواند با استفاده از ریداندانسی و سایر پروتکل‌ها خطر وقوع این حادثه را کاهش دهد.

آینده کولوکیشن در دیتاسنتر صفرویک چیست؟

ارائه‌دهندگان سرویس ابری به دلیل اینکه از کولوکیشن به‌عنوان راهی برای تامین نیازهای ذخیره‌سازی خود استفاده می‌کنند، بیشترین فشار را به دیتاسنترها وارد می‌کنند. در حال حاضر افزایش تقاضای ارائه‌دهندگان خدمات ابری باعث کاهش منابع در دسترس دیتاسنترها شده است. بااین‌حال فناوری جدید ذخیره‌سازی قفسه‌ای به کولوکیشن اجازه می‌دهد تا با اشغال فضای سخت‌افزاری کمتری کار خود را انجام دهد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه‌چندان دور و با افزایش تقاضا برای کولوکیشن، نیاز به امنیت فیزیکی و مجازی تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.درروند توسعه کسب‌وکار و گسترش کاربری وب‌سایت، سرور نیز باید ارتقا پیدا کند. در این هنگام، از مرحله‌ای به بعد شاهد کاهش سرعت لود در مواقع شلوغی سایت و افزایش نیاز به حافظه و امنیت اطلاعات هستیم. به این طریق است که به‌جای سرورهای اشتراکی و مجازی، به یک سرور اختصاصی نیاز پیدا می‌کنید. سرورهای اختصاصی درواقع سخت‌افزارهایی هستند که منابع (CPU، RAM و هارددیسک) موردنیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهند. منابع این سرور برخلاف سرور مجازی انعطاف‌پذیر نیستند و قیمت آن‌ها بیشتر است. اما چه چیزی باعث بهتر بودن یک سرور اختصاصی می‌شود؟ در هنگام خرید سرورهای اختصاصی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

در خرید سرور به موارد زیر دقت کنید

برای خرید بهترین سرور اختصاصی، ابتدا باید بدانید منظورتان از «بهترین» چیست. به این منظور باید نیازهای خود را درک کنید، به دنبال یک ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب باشید که با نیازها و شرایط شما متناسب باشند و سپس یک تصمیم صحیح بگیرید. در اینجا به بررسی معیارهایی که باید در انتخاب سرور اختصاصی در نظر بگیرید می‌پردازیم.

هزینه

قیمت نهایی سرور اختصاصی از چند هزینه تشکیل می‌شود. قیمت ماهانه شامل برق و بسته پهنای باند، قیمت مجوز نرم‌افزار برای استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی، قیمت به‌روزرسانی‌ها و قطعات سخت‌افزاری برای تأمین نیازهای روزافزون زیرساخت‌هایی مانند رم یا فضای ذخیره‌سازی و قیمت پهنای باند اضافی که در صورت اتمام بسته ماهانه، به آن نیاز پیدا می‌کنید.

خدمات مدیریت و پشتیبانی

در هنگام خرید سرور، به خدماتی که تیم مدیریت و پشتیبانی باید به شما ارائه ‌دهند دقت کنید. خدمات سرورهای اختصاصی شامل موارد زیر هستند: نصب برنامه، پیکربندی یک محیط میزبانی وب امن و بهینه‌شده و نظارت بر سرور. برخی از ارائه‌دهندگان، مدیریت میزبانی وب را نیز ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که کارکنان آن‌ها همه موارد مربوط به عملکرد خوب وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب شما را مدیریت کرده و آپتایم 100 درصدی را حفظ می‌کنند.

سیستم‌عامل

اگر به دنبال میزبانی MS SQL Server هستید، از Microsoft IIS استفاده می‌کنید یا به دنبال یک سیستم‌عامل با رابط گرافیکی هستید، پس به یک سرور اختصاصی با Windows Server 2016 نیاز دارید. اگر می‌خواهید از LAMP استفاده کنید، لینوکس بهترین انتخاب است. اگر به دنبال ثبات و بهترین عملکرد موجود در بازار هستید، لینوکس برای 95 درصد از وب‌سایت‌ها، سیستم‌عامل بهتری است.

عملکرد CPU و RAM

پردازنده یا CPU سرور اختصاصی خود را بررسی کنید. این دو از مهم‌ترین منابع سرور شما هستند که سرعت، دقت و امنیت سایت را دستخوش تغییرات جدی می‌کنند. برای این امر، از تجربه مشتریان ارائه‌دهنده سرور استفاده کنید.

پهنای باند

پهنای باند به‌صورت ماهیانه شارژ می‌شود و بسته به زیرساخت‌های سرور، دارای کیفیت متفاوتی است. در انتخاب سرور به قیمت پهنای باند و کیفیت زیرساخت آن توجه کنید.

کیفیت شبکه

کیفیت شبکه به مکان فیزیکی سرورهای اختصاصی و کیفیت شبکه ارائه‌دهنده میزبانی شما بستگی دارد. موقعیت فیزیکی سرورهای اختصاصی به‌طور مستقیم بر روی تجربه کاربران نهایی تأثیر می‌گذارند و سرعت انتقال داده‌ها به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند.

مکان

هنگامی‌که بیشتر مشتریان شما در یک منطقه جغرافیایی ساکن هستند، باید یک سرور اختصاصی نزدیک به آن‌ها را پیدا و خریداری کنید. برای مثال اگر بیشترین بازدید سایت شما از اروپا است، بهترین انتخاب یک سرور اروپایی است.

دسترسی مداوم

در صورت خرابی در زیرساخت‌های سرور که از کابل‌های نوری تشکیل‌شده‌اند، سرور شما باید با بهره‌گیری از ماهواره‌ها بتواند اتصالات را به‌صورت مداوم میان شما و سرورتان حفظ کند. در غیر این صورت، شما باید بتوانید تا زمان دسترسی مجدد به سرور خودتان، از یک سرور جایگزین بهره ببرید.

پشتیبانی فنی

در صورت بروز هرگونه ایراد در بخش فنی، نیاز است تا نیروی انسانی متخصص و با تجربه‌ای در تیم پشتیبانی حضورداشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ایرادات را برطرف سازند. تیم پشتیبانی همواره باید در دسترس باشند و از طریق تلفن، ایمیل و حتی به‌صورت مستقیم بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.

امنیت

امنیت سرور اختصاصی شما باید از دو جهت تأمین شود. امنیت اطلاعات در صورت حمله هکر، ویروس، بدافزار و امثال آن باید با یک فایروال قوی و غیرقابل نفوذ تضمین شود. از جهت دیگر باید توجه داشته باشید که امنیت دیتاسنتر از سطح بالایی برخوردار باشد. دوربین‌های مداربسته، سیستم پیشرفته و به‌روز برای بررسی ورود و خروج پرسنل و امنیت فیزیکی سخت‌افزارها از جهت شرایط نگهداری ازجمله مواردی هستند که برای تضمین امنیت سرور و داده‌ها لازم هستند.

سخن پایانی

در این مطلب هر آنچه را که در هنگام خرید سرور اختصاصی نیازمند دقت و توجه شما هستند، موردبررسی قرار دادیم. برای اطمینان از خرید سرور متناسب با نیاز کسب‌وکار خود، بهتر است با یک مشاور یا متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید و یک خرید مطمئن و مناسب را برای تأمین نیازهای وب‌سایت خود تجربه کنید.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *