کاربرد اینترنت اشیا

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ مطالعه ۱ دقیقه
IOT internet of things isometric flowchart with icon set combined in composition vector illustration

اینترنت اشیا که در انگلیسی (Internet of Things) است، اصطلاحی است که به ارتباط اشیاء و انسان از طریق اینترنت اشاره دارد. کاربرد اینترنت اشیا (IoT) متعدد است، زیرا تقریباً با هر فناوری که قادر به ارائه اطلاعات مرتبط در مورد عملکرد خود، عملکرد یک فعالیت و حتی در مورد شرایط محیطی است که ما نیاز به نظارت و کنترل از راه دور داریم، قابل تنظیم است. .

امروزه بسیاری از شرکت‌ها از بخش‌ها یا بخش‌های مختلف از این فناوری برای ساده‌سازی، بهبود، خودکارسازی و کنترل فرآیندهای مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه، برخی از کاربردهای شگفت‌انگیز IoT را نشان می‌دهیم.

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا کابردهای زیادی دارد که از چند مورد آن می توان اشاره کرد به:

کاربرد اینترنت اشیا در پوشیدنی ها

عینک مجازی، نوار تناسب اندام برای نظارت بر مصرف کالری و ضربان قلب، یا کمربندهای ردیابی GPS، تنها نمونه هایی از دستگاه های پوشیدنی هستند که مدتی است از آنها استفاده می کنیم. شرکت هایی مانند گوگل، اپل، سامسونگ و دیگر شرکت ها، اینترنت اشیا و کاربردهای آن را در زندگی روزمره ما توسعه داده و معرفی کرده اند.

این دستگاه‌های کوچک و کم مصرف، مجهز به حسگرها، سخت‌افزارهای لازم برای اندازه‌گیری و خوانش و نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و سازمان‌دهی داده‌ها و اطلاعات کاربران هستند.

استفاده از اینترنت اشیا برای سلامتی

استفاده از ابزارهای پوشیدنی یا حسگرهای متصل به بیماران، به پزشکان این امکان را می دهد که وضعیت بیمار را در خارج از بیمارستان و در هر زمان زیر نظر داشته باشند. اینترنت اشیا از طریق نظارت مداوم بر مشخصه های خاص و تعیین شده و هشدارهای خودکار علائم حیاتی آنها، به بهبود مراقبت از بیماران و پیشگیری از حوادث مرگبار در بیماران حساس کمک می کند.

کاربرد دیگر این تکنولوژی سودمند ادغام فناوری اینترنت اشیا در تخت‌های بیمارستانی است که جای خود را به تخت‌های هوشمند می‌دهد که مجهز به حسگرهای ویژه برای مشاهده علائم حیاتی، فشار خون، اکسیمتر و دمای بدن و… هستند.

مدیریت ترافیک با اینترنت اشیا

یکی از کاربردهای اینترنت اشیا این است که می تواند در مدیریت ترافیک وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ بسیار مفید باشد و به هوشمند شدن شهرها کمک کند.

هنگامی که ما از تلفن همراه خود به عنوان حسگر استفاده می کنیم که داده ها را از وسایل نقلیه ما از طریق برنامه های مکان یاب جمع آوری و به اشتراک می گذارد، از اینترنت اشیا برای اطلاع رسانی استفاده می کنیم و در عین حال به نظارت بر ترافیک کمک می کنیم و شرایط معابر را نشان می دهیم. مسیرهای مختلف، و بهبود اطلاعات در مسیرهای مختلف به همان مقصد، مسافت، زمان تخمینی رسیدن از جمله این شرایط هستند.

مدیریت ناوگان حمل و نقل

از کاربرد اینترنت اشیا نصب حسگرها در وسایل نقلیه عمومی به برقراری ارتباط مؤثر بین وسایل نقلیه و مسئولان آنها و همچنین بین وسایل نقلیه و رانندگان کمک شایانی می کند. هم راننده و هم مدیر می توانند همه نوع جزئیات را در مورد وضعیت، عملکرد و نیازهای وسیله نقلیه بدانند، و این امر فقط با دسترسی به نرم افزار مسئول جمع آوری، پردازش و سازماندهی داده ها اتفاق می افتد.

استفاده از اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان به مکان یابی، تجزیه و تحلیل عملکرد، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده های محیطی کمک می کند و حتی می تواند اطلاعات ارزشمند برای بهبود رانندگی وسایل نقلیه ارائه کند.

کشاورزی و اینترنت اشیا

هوشمند شدن مزارعئ کشاورزی دیگر یک واقعیت دور از ذهن نیست. کیفیت خاک برای تولید محصولات خوب بسیار مهم است و اینترنت اشیا به کشاورزان امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و اطلاعات ارزشمند از وضعیت خاک خود را می دهد.

از طریق اجرای حسگرهای اینترنت اشیا، می توان مقدار قابل توجهی از داده ها را در مورد وضعیت و مراحل خاک به دست آورد. اطلاعاتی مانند رطوبت خاک، سطح اسیدی بودن خاک، وجود مواد مغذی، دما و بسیاری از خصوصیات شیمیایی دیگر، به کشاورزان کمک می کند تا آبیاری را کنترل، مصرف آب را بهینه و بهترین زمان برای شروع کاشت را مشخص کنند. علاوه بر این با اینترنت اشیا کشف بیماری های موجود خاک و گیاهان نیز امکان پذیر است.

صرفه جویی در انرژی از کاربرد اینترنت اشیا

استفاده تدریجی از کنتورهای هوشمند انرژی یا کنتورهای مجهز به سنسور و نصب حسگرها در نقاط استراتژیک مختلف که از کارخانه‌های تولید به نقاط مختلف توزیع می‌رود، امکان نظارت و کنترل بهتر شبکه برق را فراهم می‌کند.

با برقراری ارتباط دو طرفه بین شرکت ارائه دهنده خدمات و کاربر، می توان اطلاعات بسیار ارزشمندی برای تشخیص عیوب، و تعمیر آن ها به دست آورد.

همچنین امکان ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربر در مورد الگوهای مصرف و بهترین راه ها برای کاهش یا تنظیم مصرف انرژی را فراهم می کند.

تامین آب با تکنولوژی اینترنت اشیا

یک سنسور، یا تعبیه شده یا تنظیم شده خارجی برای کنتورهای آب، متصل به اینترنت و همراه با نرم افزار لازم، به جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند که امکان درک رفتار مصرف کنندگان، تشخیص عیوب در سرویس تامین، گزارش نتایج و دوره های عملی را به شرکت ارائه دهنده خدمات ارائه می دهد.

به همین ترتیب، به مصرف کنندگان نهایی امکان ردیابی اطلاعات مصرف خود را از طریق یک صفحه وب، دریافت هشدارهای خودکار در صورت تشخیص مصرف خارج از محدوده نسبت به میانگین رکورد مصرف، که می تواند نشان دهنده وجود نشتی باشد را ارائه دهد.

سخن پایانی

کاربرد اینترنت اشیا بسیار زیاد بوده و این مقدار به حدی است که می توان گفت که در آینده اینترنت اشیا در تمام صنایع قابل بهره برداری خواهد بود. در این مقاله به طور کامل به بررسی انواع اینترنت اشیا پرداخته شد و  7 مورد از بهترین کاربدرهای آن بررسی شد.

سوالات متداول کاربرد اینترنت اشیا

  1. آیا در قفل های درب نیز می توان از اینترنت اشیا بهره برد؟
    بله، شما می توانید به وسیله اینترنت اشیا قفل های هوشمند را کنترل نمایید.
  2. وضعیت پیشرفت اینترنت اشیا در جهان به چه صورت است؟
    اینترنت اشیا پیشرفت چشمگیری داشته و سالانه میلیون ها دلار بر روی این تکنولوژی سرمایه گذاری می شود.
  3. چرا باید بر روی اینترنت اشیا حساب جداگانه ای باز کرد؟
    این تکنولوژی در حال حاضر یکی از مواردی است که از پتانسیل ویژه ای برخوردار است، از این رو لازم است تا برای استفاده از کاربردهای متعدد آن در آینده برنامه ریزی داشته باشید.

داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *