مزایای اینترنت ADSL

۱۹ شهریور ۱۴۰۰ مطالعه ۱ دقیقه

اینترنت پرسرعت ADSL یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت است. با استفاده از این شیوه اتصال می‌توانید ضمن استفاده از خط تلفن خود، از اتصال اینترنت نیز استفاده کنید. این موضوع درزمانی که استفاده از اتصال Dial-up باعث اشغال شدن خطوط تلفن و نبود امکان دسترسی به آن‌ها می‌شد، یک نعمت بزرگ به شمار می‌رفت. به همین دلیل اینترنت ADSL به‌سرعت توانست در میان خریداران رشد پیدا کند. اما حتی در دنیای امروز هم اینترنت پرسرعت ADSL مزایایی دارد که خریداران زیادی را به سمت آن جلب می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مزایای اینترنت ADSL بپردازیم.

  • دسترسی سریع

دسترسی با سرعت بالای اینترنت ADSL به شما امکان می‌دهد که به‌راحتی در فضای وب جستجو کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز خود را برطرف کنید. این دسترسی سریع درزمانی که مشغول انجام پرداخت‌های اینترنتی هستید و یا می‌خواهید یک آزمون آنلاین بدهید، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. زیرا در این زمان‌ها شما مدت محدودی برای وارد کردن اطلاعات در اختیار دارید. ازآنجاکه اینترنت پرسرعت ADSL یک سرویس با پهنای باند زیاد است، انتقال داده در آن با سرعت و ظرفیت بیشتری نسبت به ISDN و مودم‌های آنالوگ انجام می‌گیرد. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از ADSL فایل‌های با حجم زیاد را به‌راحتی دانلود کرده و از تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی کامپیوتری به‌صورت آنلاین لذت ببرید.

  • قیمت معقول و منطقی

یکی از مواردی که باعث شده افراد زیادی به استفاده از خدمات اینترنت ADSL روی بیاورند، دسترسی به اینترنت با قیمتی بسیار ارزان است. هزینه خدمات اینترنت ADSL اگر از شرکتی غیر از مخابرات دریافت شده باشد، بر روی قبض تلفن شما محاسبه نخواهد شد. همچنین بسته‌های مختلف با حجم‌های متنوع اینترنت ADSL به شما این امکان را می‌دهند تا با توجه به نیاز خود و میزان مصرفتان به‌صرفه‌ترین بسته را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید با دریافت اینترنت مخابرات ADSL به‌صورت ماهیانه هزینه ثابتی را برای استفاده از این سرویس پرسرعت اینترنت استفاده کنید.

  • بدون نیاز به شماره‌گیری

اینترنت پرسرعت ADSL در ابتدای ورود خود به دنیای اینترنت به‌عنوان یک اتصال همیشه روشن شناخته می‌شد. به این معنا که برای استفاده از آن نیاز به فرایند شماره‌گیری نیست. اطلاعات بدون هیچ وقفه‌ای در دسترس خواهند بود. درنتیجه می‌توانید در حراج‌های آنلاین به‌سرعت برای خرید بهترین گزینه‌ها اقدام کنید و به انجام فعالیت‌های آنلاین حساس به زمان بپردازید.

  • استفاده از اینترنت و تلفن به‌صورت هم‌زمان

یکی از اصلی‌ترین مزایای اینترنت پرسرعت ADSL امکان استفاده از خط تلفن در حین استفاده از اینترنت است. به‌این‌ترتیب درزمانی که به مدت طولانی نیاز به استفاده از اینترنت دارید، دیگر نیست که از بابت از دست دادن تماس‌های ضروری نگران باشید. به‌این‌ترتیب می‌توانید خدمات مشابه ISDN را با سرعت بیشتری دریافت کنید.

  • عدم نیاز به زیرساخت‌های جدید

برای نصب اینترنت پرسرعت ADSL و استفاده از آن نیازی به برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های جدید نیست. زیرا اینترنت ADSL از زیرساخت‌های موجود که همان شبکه اصلی تلفن است استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ندارد.

  • پهنای باند زیاد

اینترنت ADSL دارای پهنای باند زیادی است. این فناوری بر پایه سیم‌های مسی موجود در خطوط تلفن پایه‌گذاری شده است. اما پهنای باند زیاد آن باعث می‌شود که داده‌های دیجیتال با نرخ بالا ارائه شده و درنتیجه سرعت انتقال فایل‌ها افزایش پیدا کند. اینترنت پرسرعت ADSL از طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها استفاده می‌کند. درنتیجه می‌تواند پهنای باند موردنیاز برای دریافت انواع خدمات صوتی با کیفیت بالا را فراهم کند. همچنین وبگردی و جستجو در اینترنت با استفاده از این اتصال بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

  • افزایش سرعت دانلود و آپلود

علت نام‌گذاری اینترنت ADSL این است که سرعت دانلود و آپلود با استفاده از این اینترنت با هم متفاوت هستند. به عبارت بهتر حرف A که ابتدای کلمه Asymmetric به معنای نامتقارن است، حکایت از این موضوع دارد. بااین‌حال اینترنت ADSL می‌تواند سرعت اتصال به اینترنت را چه در حالت بارگیری و چه در حالت بارگذاری نسبت به اتصال با شماره‌گیری تا 40 برابر افزایش دهد. به‌این‌ترتیب سرعت دانلود با استفاده از اینترنت پرسرعت ADSL حدود 25 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود آن حدود 1.5 مگابایت بر ثانیه است.

  • کاربردهای فراوان

استفاده از اینترنت پرسرعت ADSL یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی است که کارهای تجاری خود را از طریق اینترنت سروسامان می‌دهند. همچنین افرادی که می‌خواهند از اینترنت برای ایجاد شبکه مجازی خصوصی یا VPN استفاده کنند، اینترنت ADSL گزینه خوبی به شمار می‌رود. با استفاده از این سرویس شما می‌توانید به‌طور نامحدود به اینترنت دسترسی داشته و هزینه آن را به‌صورت ماهیانه پرداخت کنید. این اینترنت به تمامی کاربران وب این امکان را می‌دهد که به‌راحتی و با سرعت زیاد اسناد، فیلم‌ها یا تصاویر موردنیاز خود را آپلود یا دانلود کنند.اینترنت پرسرعت vdsl یکی از سریع‌ترین انواع اینترنت در ایران و جهان است که امروزه بسیاری از افراد برای داشتن اینترنت های فوق سریع به خرید اینترنت vdsl می‌پردازند. سرعت دانلود و آپلود فایل با استفاده از اینترنت از اینترنت پرسرعت ADSL بالاتر است. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که از این سرویس برای اتصال اینترنت خود استفاده کنند. طبق تعریف پهنای باند اینترنت پرسرعت vdsl نسبت به adsl بیشتر است. در این مقاله قصد داریم سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl را بررسی کنیم.

چه مواردی در سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl تاثیرگذار هستند؟

سرعت اینترنت vdsl هم تابع عواملی است که می‌توانند به‌راحتی سرعت اینترنت را تحت تاثیر قرار دهند. در مواردی ممکن است تاثیر این عوامل بر روی سرعت اینترنت مثبت بوده و سرعت دانلود یا آپلود افزایش پیدا کند. اما در بیشتر موارد وجود این مشکلات باعث کاهش سرعت خواهد شد. به‌عنوان‌مثال فاصله محل دریافت‌کننده خدمات اینترنت تا کافوی مخابرات به‌طور مستقیم بر سرعت اینترنت تاثیر خواهد گذاشت. ازآنجاکه این فناوری بر پایه کابل‌های مسی تلفن عمل می‌کند، کیفیت این کابل‌ها و میزان نویز موجود در آن‌ها نیز از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در سرعت دانلود و آپلود vdsl است. در کنار این‌ها استفاده از خطوط فیبر نوری در فاصله مرکز مخابراتی و کافو نیز در افزایش سرعت اینترنت تاثیرگذار است. علاوه بر این تجهیزات سرویس‌دهنده اینترنت نیز می‌تواند بر روی سرعت تاثیرگذار باشد.

سرعت دانلود و آپلود vdsl در نسل‌های مختلف

در حال حاضر انواع مختلفی از اینترنت پرسرعت vdsl در دنیا و کشور ما ارائه شده است. نخستین نسل از این فناوری توانست حداکثر سرعت دانلود 55 مگابایت بر ثانیه را ارائه بدهد. این نسل از vdsl بر پایه استاندارد TU G.9931.1 ساخته شده است. نسل دوم از فناوری vdsl که با عنوان vdsl2 شناخته می‌شود، سرعت دانلود را تا حدود 200 مگابایت افزایش داد. این نسل بر اساس استاندارد ITU G.993.2 ساخته شده بود. بعدها نمونه دیگری از نسل دوم با عنوان vdsl2+ ارائه شد که توانست سرعت دانلود را تا 300 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد.

بنابراین به‌طور میانگین می‌توان گفت که سرعت اینترنت پرسرعت vdsl 100 مگابایت بر ثانیه است. همچنین امکان بارگذاری فایل‌ها با سرعت 30 مگابایت بر ثانیه با استفاده از این فناوری وجود دارد. همچنین نمونه‌ای از vdsl وجود دارد که در آن سرعت دانلود تا 130 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. این نوع از vdsl که به نام vdsl بردار شناخته می‌شود، می‌تواند با کاهش تداخل سیگنال‌ها سرعت را افزایش دهد.

سرعت دانلود و آپلود vdsl در ایران چقدر است؟

اما سرعت‌هایی که در بخش قبلی درباره آن‌ها صحبت شد، سرعت‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را در کاتالوگ‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت ببینید. اما آیا واقعا رسیدن به چنین سرعتی امکان‌پذیر است؟ کاربران ایرانی تا چه حد می‌توانند به این اعداد اعتماد کرده و برای رسیدن به آن‌ها امیدوار باشند؟ این سوال از آنجا نشات می‌گیرد که کاربران ADSL چندان تجربه خوبی از این فناوری نداشتند. زیرا سرعت اسمی که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت مطرح می‌شد، در دنیای واقعی هیچ‌گاه به دست نمی‌آمد. به همین دلیل این کاربران نمی‌توانند به چنین سرعت‌های نجومی اعتماد کنند.

آزمایش‌های عملی در ایران نشان می‌دهد که اینترنت پرسرعت vdsl در کشور ما با سرعتی نهایتا برابر 50 مگابایت بر ثانیه برای دانلود ارائه می‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت این سرعتی است که شرکت مخابرات برای رسیدن به آن هدف‌گذاری کرده است. اما رسیدن به آن در دنیای واقعی هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما این تنها مخابرات نیست برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت vdsl در ایران برنامه‌ریزی کرده است. شرکت صفر و یک نیز در تلاش است تا با استفاده از اینترنت vdsl2 سرعت دانلود خود را تا محدوده 70 تا 100 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد.

برخلاف تجربه‌ای که کاربران در استفاده از اینترنت پرسرعت adsl داشتند، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت vdsl توانستند تا حد زیادی وعده‌های خود را برای رسیدن به سرعت‌های بالای دانلود و آپلود عملی کنند. اگر از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنید، در صورتی می‌توانید از سرعت دانلود 50 مگابایت بر ثانیه استفاده کنید که تا حد امکان به کافو نزدیک باشید و خط تلفن شما هم نویز نداشته باشد. همچنین اگر در دسته مشتریان شرکت صفر و یک قرار می‌گیرید، در صورتی می‌توانید دانلودهای خود را با سرعت 70 تا 100 مگابایت بر ثانیه انجام دهید که در نقاط شهری زندگی کرده و خط تلفنتان نویز نداشته باشد.

سخن پایانی

هرچند که عوامل مختلف و نوسانات نویز یا فاصله می‌توانند در سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت vdsl تاثیر زیادی داشته باشند، اما واضح است که استفاده از این نوع اینترنت به‌جای اینترنت پرسرعت adsl گزینه مناسب‌تری برای خانواده‌های ایرانی است. زیرا در بدترین حالت نیز سرعت دانلود و آپلود vdsl حدود سه تا چهار برابر نسبت به adsl بیشتر است. حتی در مواردی ممکن است مهیا بودن شرایط سرعت اینترنت را به سطحی بالاتر از چیزی که شرکت ارائه‌دهنده خدمات وعده داده است، منتقل کند.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *