Core i9-14900KS ، اینتل همچنان مرزهای پردازشی را جابجا می کند!

۹ اسفند ۱۴۰۲ مطالعه ۲ دقیقه

مشخصات فنی Intel Core i9-14900KS ساعت افزایشی  6.2 گیگاهرتز را تقریبا تایید کرد

چند ماه پس از شایعات اولیه که نشان می داد 14900KS ممکن است دارای ساعت افزایشی (boost clock) 6.2 گیگاهرتز باشد، بر اساس برگه مشخصات لو رفته از طریق @momomo_us در (توییتر)، فاش شد که 14900KS احتمالاً دارای ساعت افزایشی بسیار بالای CPU است.

گفته می شود که i9-14900ks یک پردازنده قدرتمند از اینتل است که  جایگزین نسل قبلی خود یعنی i9-13900ks خواهد شد و اولین تراشه ای است که موفق به شکستن مرز 6 گیگاهرتز، ساعت پایه شده.

این افشاگری مشخصات دقیق i9-14900KS را از فرکانس‌ها گرفته تا محدودیت‌های دما، ظرفیت‌های حافظه پنهان و TDP نشان داد.

اگر این اطلاعات واقعا درست باشد، اینتل با داشتن اولین پردازنده ای که تا کنون بدون اورکلاک، مانع 6 گیگاهرتز را می شکند، دوباره یک رکورد فرکانس را به نام خود ثبت می کند.

i9-14900KS اولین تراشه ای لقب خواهد گرفت که دارای فرکانس بوست توربو فراتر از 6 گیگاهرتز است، پرچمدار قدیمی تر یعنی i9-14900K و نسل قبلی i9-13900KS دارای فرکانس بوست توربو 6 گیگاهرتز فلت هستند.

AMD در رقابت فرکانس بسیار عقب تر از اینتل است و بهترین CPU آن یعنی CPU Zen 4 با بالاترین کلاک خود به 5.7 گیگاهرتز می رسد.

 علاوه بر سرعت فرکانس، برگه مشخصات لو رفته نشان می دهد که i9-14900ks دقیقاً همان مشخصات i9-14900k خود را داراست، از جمله ترکیب “Tetracosa-core” 24-core، حدود 32 مگابایت کش l2 ، حدود 36 مگابایت کش l3، و گرافیک یکپارچه UHD 770.

این موضوع شگفتی آور نیست، زیرا مدل های ‘KS’ قبلی به همین شکل به مشخصات مدل های i9-14900k خود پایبند بوده اند.

ساعت افزایشی 6.2 گیگاهرتز نشان می دهد که اینتل چقدر موفق بوده است که از معماری های پردازنده خود حداکثر فرکانس را به دست آورد.

از i9-12900KS Alder Lake تا i9-14900KS، اینتل با تغییرات جزئی در طراحی هسته P (Raptor Cove) و بهینه سازی گره پردازشی Intel 7 خود، توانسته است 700 مگاهرتز بیشتر را از اولین طراحی CPU هیبریدی خود بدست بیاورد.

با این حال، همانطور که می دانید تمام این فرکانس اضافی به قیمت افزایش مصرف انرژی تمام می شود.

پردازنده‌های Raptor Lake Refresh نسل چهاردهم اینتل از جمله پرقدرت‌ترین پردازنده‌ها تا به امروز در عصر CPU هیبریدی هستند. در آزمایش ما متوجه شدیم که i9-14900K می‌تواند تا 50 وات انرژی بیشتر از i9-13900K مصرف کند، و انرژی مصرفی این تراشه در حال حاضر به بیش از 200 وات تحت بارهای کاری سنگین می‌رسد.

در واقع، گزارش‌های قبلی مشخص کرده‌اند که i9-14900KS می‌تواند تا 410 وات تحت حداکثر بار مصرف کند.

اگر محدودیت های مشخص شده اینتل را به صورت دستی در BIOS اجرا کنید ، این تراشه ها قدرت بسیار کمتری مصرف می کنند (با هزینه عملکرد CPU چند هسته ای).

اجرای محدودیت های پیش فرض انرژی نه تنها می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند بلکه می تواند تراشه ها را با کارآیی بیشتری اجرا کند.

اطلاعات قیمت در برگه مشخصات فاش شده منتشر نشده است، اما گزارش های قبلی نشان می دهد که تراشه جدید ‘KS’ همان MSRP 699 دلاری نسخه قبلی خود را دارد.

این بدان معناست که i9-14900KS افزایش قیمتی نخواهد داشت، اما همچنان یک تراشه بسیار گران قیمت خواهد بود.

در مقام مقایسه، i9-14900K در زمان نگارش مقاله فقط 549.99 دلار در Newegg قیمت دارد. خرج کردن 150 دلار اضافی برای یک فرکانس 200 مگاهرتز بسیار زیاد است، مخصوصاً زمانی که احتمالاً می‌توانید فرکانس 14900K را با اورکلاک به 6.1 گیگاهرتز یا 6.2 گیگاهرتز اورکلاک کنید.

عملکرد خیره کننده لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite مبتنی بر تراشه Arm در آزمون‌های هوش مصنوعی!

کوالکام ویدیوی کوتاهی منتشر کرده است که نشان می‌دهد لپ‌تاپ Snapdragon X Elite از لپ‌تاپ Intel Core Ultra 7 تا ۱۰ برابر در حجم کاری هوش مصنوعی پیشی می‌گیرد.

با توجه به توضیحات ویدئو، مدل کم نام و نشان اسنپدراگون X Elite “یک NPU پیشگامانه 45 TOPS را ارائه می دهد که قابلیت های بی نظیر در هوش مصنوعی دارد.” تست‌های NPU (واحد پردازش عصبی) که توسط کوالکام اجرا می‌شود شامل تولید تصویر هوش مصنوعی در Stable Diffusion و GIMP بود. البته، در این آزمایش‌ها به جای پردازش ابری، از پردازنده‌های داخلی استفاده شد.

ویدئوی بالا با تست های ساید بای ساید انتشار پایدار شروع می شود. در حالی که لپ‌تاپ Snapdragon X Elite وظیفه تولید تصویر میوه‌های تابستانی خود را در 7.25 ثانیه به پایان رساند، لپ‌تاپ Intel Core Ultra 7 ساخت یک تصویر را از همان دستور را در 22.26 به پایان رساند.

کوالکام در نسخه ی نمایشی Stable Diffusion خود نشان داد که نسبتاً منصفانه عمل کرده است. همانطور که از تصویر زیر می بینید، طراحان اسنپدراگون اطمینان حاصل کردند که نسخه 1.5 مولد تصویر “در کارآمدترین پیکربندی” برای تراشه اینتل کار می کند و پردازش را به شکلی مناسب بین Meteor Lake CPU، NPU و GPU تقسیم می کند. لطفاً توجه داشته باشید که به نظر می رسد دستگاه Qualcomm از نسخه انتشار پایدار بهینه سازی شده ویژه بهره برده است.

در این نسخه نمایشی هم Stable Diffusion و هم Fast Stable Diffusion در اسنپدراگون X Elite نسخه 1.5 هستند.

سیستم Intel Core Ultra نیز Stable Diffusion نسخه 1.5 بر پایه GitHub – GIMP AI با پلاگین OpenVINO Backend و user_guide_for_windos_users GitHub پیکربندی شده است.

مجدداً، در GIMP، کوالکام این دو دستگاه را برای تولید تصویر هوش مصنوعی راه اندازی کرد. این بار، متن «شیر باشکوهی بود که در آفتاب طلایی بعد از ظهر غرق می‌شد» را یه نرم افزار هوش مصنوعی داد.

مجددا پلاگین هوش مصنوعی دستگاه Snapdragon X Elite، با استفاده از Qualcomm AI Stack، پردازش را در کسری نسبت به پلاگین OpenVINO اینتل به پایان رساند. کوالکام ادعا می کند که نسخه ی نمایشی نشان می دهد که چیپ 45 TOPS آن می تواند در یک بازه زمانی معین، 10 برابر سریع تر از  رقیب x86 تصاویر را تولید کند.

شاید تعجب آور نباشد که تراشه آینده کوالکام در هر آزمایش NPU به طور متقاعدکننده ای پیروز شود.

Snapdragon X Elite دارای  TOPS 45 رسمی برای انجام بارهای کاری هوش مصنوعی است، در حالی که سری Core Ultra در بهترین سناریو “تا 34 TOPs” را  ارائه می دهد.

البته Meteor Lake اولین خانواده پردازنده‌های اینتل با NPU یکپارچه بود و قبلاً کار خود را برای ارتقای عملکرد خود با نسل بعدی – Arrow Lake (رومیزی) و Lunar Lake (لپ‌تاپ) آغاز کرده است.

مهم‌تر از همه، در رابطه با داستان امروز، اینتل می‌گوید که پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake آن‌ها که قرار است اواخر امسال عرضه شوند می توانند عملکرد هوش مصنوعی را از طریق بهبود معماری‌های GPU و NPU تا سه برابر بهبود ببخشند.

ما همچنین چند روز پیش، یک تراشه Snapdragon X Elite را در پایگاه داده Geekbench مشاهده کردیم که عملکردی قانع‌کننده و برتر در برابر تراشه‌های موبایل x86 را ارائه می‌دهد. به طور کلی به نظر می رسد که Arm به زودی تأثیر بیشتری بر بازار موبایل خواهد گذاشت.


داغ‌ترین مطالب روز

بهترین DNS برای گیم

بهترین DNS برای گیم

DNS یکی از مهم ترین مواردی است که سبب می شود تا تجربه شما از بازی کردن بهبود یافته و اتصال شما به سرورها پایداری و ثبات پیدا کند. اما پیدا کردن دی ان اس خوب برای بازی ها آنلاین به خصوص بازی هایی نظیر Valorant، Call of Duty و … همواره چالش محسوب شده […]

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ۷

سرور ابری

سرور ابری

سرور ابری و یا سرویس ابری از اصطلاحاتی هستند که امروزه به آن زیاد بر می خوریم. اما شاید تا کنون درک درستی در خصوص خدمات مبتنی بر ابر و سرور ابری (سرور رایانش ابری) نداشته باشیم. انتخاب خدمات مرکز داده مناسب ، می تواند تاثیر به سزایی در هزینه های یک کسب و کار […]

۲ تیر ۱۳۹۹ ۵

آموزش دانلود از اینترنت

آموزش دانلود از اینترنت

دانلود کردن بخش جدایی ناپذیر این روزهای زندگی شده است. هر روز حجم عظیمی از اطلاعات دانلود و آپلود شده و به زندگی مجازی جان می بخشد. اما نحوه دانلود اصولی و حرفه ای از اینترنت به چه صورت است؟ چطور دانلود کنیم که از سالم بودن فایل اطمینان بالایی داشته باشیم؟ در این مقاله […]

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۳

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7

اینترنت یکی از مهم ترین عناصر زندگی در عصر امروز است. اما اگر نتوانیم با ویندوز به اینترنت وصل شویم چه؟ مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 چیست؟ در این مقاله به آموزش رفع مشکل وصل نشدن اینترنت در ویندوز 7 می پردازیم تا با بررسی راه حل های آن بتوانید به صورت اصولی […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به […]

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۲

دیدگاه‌ها

comment symbol

برای این مقاله ۰ دیدگاه نوشته شده است. دیدگاه شما چیست؟

شما نیز، دیدگاه خود را از طریق دکمه زیر به اشتراک بگذارید.

نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *