صفحه اصلی

سرویس CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟ چرا باید از آن استفاده کرد؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹

در پاسخ به پرسش CDN چیست؟ باید گفت که CDN یا شبکه توزیع محتوا از تعدادی سرور تشکیل شده است که در مناطق جغرافیایی مختلف قرار گرفته‌اند. این سرورها به‌منظور افزایش سرعت در تحویل محتوا به کاربران مختلف در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر شبکه شده‌اند. به‌این‌ترتیب کاربر در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند به انواع محتوای موجود در اینترنت از قبیل متن، ویدیو، عکس و… با سرعتی مناسب دسترسی پیدا کند. البته خدمات CDN تنها به همین موضوع ختم نشده و بسیار گسترده‌تر است. برای آشنایی با این شبکه و مزیت‌های استفاده از آن تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

شبکه توزیع محتوا دقیقا چیست؟

واژه CDN مخفف Content Delivery Network بوده و به‌منظور تسریع در فرایند تحویل محتوا به کاربران اینترنت طراحی شده است. این واژه به شبکه‌ای از سرورهای مختلف در نقاط مختلف دنیا اشاره می‌کند که می‌توانند اطلاعات موردنیاز کاربر را با سرعت بیشتری در اختیار او قرار دهند. چراکه در این شبکه سروری که به کاربر سایت نزدیک‌تر است به درخواست‌های او پاسخ می‌دهد. به‌این‌ترتیب سرعت فراخوانی اطلاعات بالاتر رفته و کاربر تجربه بهتری از حضور در سایت خواهد داشت.

چرا باید از CDN استفاده کرد؟

  • افزایش قابل‌توجه سرعت بارگیری اطلاعات

شبکه توزیع محتوا یکی از پرطرفدارترین تکنولوژی‌ها در میان شرکت‌های بزرگ اینترنتی با تعداد مخاطبان زیاد و پهنای باندهای وسیع هستند. شرکت‌هایی نظیر گوگل، یاهو، فیس‌بوک و دیگر وب‌سایت‌های بین‌المللی که معمولا مخاطبینی از سراسر دنیا دارند از این تکنولوژی برای تسریع خدمت‌رسانی به کاربران خود استفاده می‌کنند. درواقع با استفاده از این شبکه برای این سایت‌ها فرقی نمی‌کند که شما در کدام نقطه دنیا قرار دارید. هرجایی که باشید محتوای سایت‌ها در مدتی تقریبا یکسان بارگیری خواهد شد.

  • افزایش امنیت سایت‌ها

افزایش سرعت خود عاملی مهم برای افزایش امنیت سایت‌ها است. چراکه این موضوع احتمال نفوذ مهاجمان به سیستم‌ها را کمتر می‌کند. درواقع با افزایش سرعت مهاجمان فرصت کمتری برای نفوذ داشته و شانس آن‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این CDN خود خدمات امنیتی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد که استفاده از آن‌ها باعث افزایش چشمگیر امنیت سایت شما می‌شود. امکانات مختلفی نظیر Rate limit، Firewall و WAF بر بستر CDN قابل پیاده‌سازی هستند. این امکانات می‌تواند وب‌سایت شما را در برابر نفوذ هکرها محافظت کند.

سرویس DDoS Protection یکی از سرویس‌های مهمی است که شبکه توزیع محتوا برای بهبود امنیت سایت ارائه می‌دهد. حملات DDoS باهدف قرار دادن سرورها و تاثیرگذاری بر پهنای باند و اتصال‌پذیری آن‌ها در خدمت‌رسانی عادی آن‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان ارائه سرویس به کاربر اصلی را از بین می‌برند. در تکنولوژی CDN به دلیل استفاده از سرورهای مختلف آدرس IP سرور اصلی مخفی مانده و مهاجمان نمی‌توانند به آن نفوذ کنند.

  • بهبود تجربه کاربری و نرخ تبدیل

در دنیای امروز کاربران اینترنت صبر و تحمل زیادی نداشته و مدت زیادی برای باز شدن یک سایت منتظر نمی‌مانند. شبکه توزیع محتوا با بهبود سرعت بارگیری مطالب و نمایش آن‌ها به کاربر تجربه کاربری سایت شما را بهبود داده و کاربران را برای مدتی طولانی‌تر در سایت نگه می‌دارد. نتایج تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که سرعت سایت می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل تاثیری به‌سزا داشته باشد. درواقع زمانی که سایت شما با سرعت بیشتری بالا می‌آید، کاربران تمایل بیشتری به استفاده از آن داشته و شما را به‌عنوان اولین گزینه برای استفاده به یاد خواهند سپرد.

  • بهبود سئو سایت

بهبود تجربه کاربری و افزایش سرعت سایت از عوامل تاثیرگذار در سئو وب‌سایت است. این عامل باعث می‌شود که رتبه شما در میان سایت‌های رقیب بالاتر رفته و زودتر به جمع رتبه برترهای گوگل بپیوندید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با استفاده از CDN رتبه سایت خود را به طرز قابل‌توجهی در زمان کوتاه‌تری افزایش دهید.

  • دسترسی همیشگی

با استفاده از تکنولوژی CDN سایت شما همواره در دسترس بوده و خرابی سرور نمی‌تواند تاثیری روی آن بگذارد. چراکه اطلاعات سایت تنها بر روی یک سرور موجود نیست. درواقع اگر نزدیک‌ترین سرور به کاربر از دسترس خارج شود، درخواست به سرور دوم ارسال می‌شود و کاربران شما حتی در صورت خرابی بخشی از سرورها می‌توانند به سایتتان دسترسی پیدا کنند.

  • هزینه‌های کمتر

در صورت استفاده از CDN زیرساخت‌های سخت‌افزاری حذف‌شده و بنابراین هزینه‌های تامین و نگهداری آن‌ها نیز حذف می‌شود. همچنین به دلیل بارگیری اطلاعات از حافظه‌های کش هزینه‌های پهنای باندی که برای هاست وب می‌پردازید نیز کاهش خواهد یافت.

چه اطلاعاتی در CDN ذخیره می‌شوند؟

توجه کنید که شما نمی‌توانید همه محتواها و اطلاعات سایتتان را بر روی سرورهای شبکه توزیع محتوا ذخیره کنید. چراکه در صورت تغییر هریک از این اطلاعات به‌روزرسانی سرورهای مختلف در نقاط مختلف دنیا کاری بسیار دشوار است. بنابراین اطلاعات موجود بر روی این سرورها اطلاعات ثابت و غیرقابل به‌روزرسانی سایت‌ها نظیر کدهای اصلی، برخی تصاویر و… هستند. سایر اطلاعات نظیر محتواها، کالاهای فروشگاه و… که مدام به‌روز می‌شوند در دیتابیس قرار گرفته و از آنجا بارگیری می‌شوند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *