صفحه اصلی

راهنمای انتخاب سرور اختصاصی ایران یا خارج

۲۰ بهمن ۱۳۹۹

ما همواره در حال انتخاب سرور هستیم و از جزئیات آن بی‌اطلاع مانده‌ایم. از چگونگی آن متعجب نشوید؛ فیلترشکن‌ها در حال انتقال ما به سرورهای مختلف در سراسر دنیا هستند. اما انتخاب سرور می‌تواند در ابعاد گسترده‌تری انجام بگیرد و این خدمات در حال استفاده و انجام در سراسر دنیا است. معمولاً برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، از خدمات هاست اشتراکی استفاده می‌کنیم. هاست اشتراکی فرصت استفاده از خدمات سرور با هزینه کمتری را برای افراد نسبتاً زیادی مهیا می‌کند. اما با افزایش کاربران وب‌سایت، نیاز به منابع نیز افزایش می‌یابد و در صورت عدم پاسخگویی سرورهای مجازی، سرورهای اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی بیشتر نکات مهم در انتخاب سرور می‌پردازیم.

سرور اختصاصی چیست؟

در سرورهای اختصاصی، سرور به‌صورت اختصاصی در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد و منابع جز برای آن کاربر، قابل اشتراک‌گذاری برای کاربران دیگر نیستند. این می‌تواند امنیت و سرعت سرویس میزبان شما را به‌طور همزمان بالا ببرد. با خرید سرور اختصاصی علاوه بر امنیت، تسلط و کنترل بر مدیریت محتوای سرور برای شما افزایش می‌یابد و هیچ محدودیتی در استفاده از منابع، انتخاب سیستم‌عامل و… ندارید. با استفاده از سرور اختصاصی، کنترل از راه دور و مدیریت سرور به‌راحتی اتفاق می‌افتد. سرورهای اختصاصی برخلاف سرورهای مجازی هیچ محدودیتی در استفاده از منابع ندارند و امنیت بالاتری نسبت به سرور مجازی دارند.

سرور ایرانی یا خارجی

اطلاعات از مهم‌ترین عناصر وب‌سایت و کسب‌وکار الکترونیکی هستند. با افزایش کاربران یک وب‌سایت، منابع موردنیاز آن نیز به‌منظور پردازش خواسته کاربران باید افزایش پیدا کنند. عوامل پردازشگر شامل CPU، RAM هارد و ترافیک هستند. وب‌سایت‌هایی در ابعاد کوچک‌تر و کسب‌وکارهای نوپا از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند و مرحله بعدی آن‌ها سرور مجازی است. اما با افزایش کاربران و نیاز بیشتر به منابع، سرور اختصاصی است که به میدان می‌آید. سرورهای اختصاصی قیمت مناسب، دسترسی سریع‌تر، پشتیبانی فنی، بالاترین سطح سرعت و امنیت اطلاعات بسیار بالایی دارند. این خدمات در داخل و خارج از ایران قابل‌دستیابی هستند. استفاده از سرور اختصاصی ایرانی می‌تواند سرعت دسترسی کاربران ایرانی به اطلاعات سرور را تا 4 برابر افزایش دهد.

تکنولوژی پیشرفته، پهنای باند بسیار بالا، فایروال بسیار قوی و مقاوم در برابر حمله عوامل خارجی و دیتاسنتر با امنیت فیزیکی بالا، زیرساخت عالی و در دسترس و انطباق با استانداردهای بین‌المللی و … از مزایای سرور اختصاصی خارجی هستند.

نکات مهم در انتخاب سرور

موقعیت مکانی سرور

با توجه به موقعیت مکانی اکثریت کاربران وب‌سایت، لوکیشن سرور خود را انتخاب کنید. اگر بیشتر و یا تمام کاربران شما ایرانی هستند، استفاده از سرور ایرانی سرعت لود بیشتری ایجاد می‌کند و مناسب‌تر است.

تکنولوژی RAID

این تکنولوژی، اطلاعات را به‌طور همزمان بر روی چهار دیسک می‌نویسد تا در صورت هرگونه خطا، حداقل دو دیسک سالم باقی بمانند. استفاده از 4 دیسک می‌تواند سرعت خوانش و نوشتن اطلاعات را افزایش دهد و به‌این‌ترتیب دیسک‌ها فشار کمتری را متحمل می‌شوند.

نوع مجازی‌سازی

انواع مجازی‌سازی که در ایران ارائه می‌شوند شامل openVZ و kvm هستند. نوع اول تمام ظرفیت رم و سی پی یو را در اختیار همه وی پی اس‌ها (VPS) قرار می‌دهد. این یعنی اگر یک VPS مصرف بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری از مجازی‌سازی را از آن خود می‌کند و از سهم منابع سایر VPS ها کم می‌شود. در نوع kvm تقسیم‌بندی منابع سرور به‌صورت اختصاصی انجام می‌شود. یعنی سهم همه از منابع برابر است و هیچ‌کدام از VPS ها اجازه استفاده منابعی بیشتر از سهم خود را ندارد.

سخت‌افزار سرور اختصاصی

CPU، RAM هارد از سخت‌افزارهای مهم سرور اختصاصی هستند و تناسب و نوع آن‌ها در نتیجه تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

تنظیم شخصی میزان منابع

سرور اختصاصی امکان افزایش و یا کاهش منابعی مانند پردازشگر، رم و هارددیسک را برای کاربران خود ایجاد نکرده است. این برخلاف سرورهای مجازی است که ازاین‌جهت انعطاف‌پذیری خوبی به کاربران نشان می‌دهد.

قیمت سرور

قیمت در سرورهای اختصاصی صرفاً نشان‌دهنده کیفیت خدمات نیست. توجه داشته باشید که قیمت بالای یک سرور اختصاصی نمی‌تواند کیفیت بالای خدمات آن را تضمین کند و سرورهای ارزان‌تری نیز وجود دارند که می‌توانند کارآمدتر باشند.

سخن پایانی

به‌طورکلی می‌توان گفت که سرورهای ایرانی باوجود کمبودهایی که در برخی جهت‌ها دارند، گزینه بسیار مناسبی برای کاربران ایرانی هستند. این می‌تواند به دلیل صرفه اقتصادی، سرعت‌بالای دسترسی کاربران به اطلاعات، سرویس و خدمات‌رسانی سریع، خدمات مناسب تیم پشتیبانی و فایروال و امنیت خوب سرور اختصاصی داخلی است. شما می‌توانید با توجه به شرایط و نیازهای خود، تصمیم به استفاده و خرید هریک از سرورهای موردنظرتان بگیرید. توجه داشته باشید که صرفه اقتصادی در این زمینه اهمیت بالایی دارد و درصورتی‌که سرور انتخاب‌شده متناسب با نیازهای شما نباشد، موجب زیان مالی شما می‌شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *