صفحه اصلی

مک آدرس ( MAC ADDRESS ) چیست ؟

۲۳ مهر ۱۴۰۰

مک آدرس چیست

در دنیای امروزه به دلیل رشد فناوری ها و تکنولوژی ها، نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات ضروری شده است. اشتراک گذاری اطلاعات بوسیله ی کامپیوترها و دستگاههایی که به شبکه ی اینترنت متصل هستند و فرایندهایی که توسط اینترنت رخ می دهند، به راحتی صورت می پذیرد.

مک آدرس چیست

چه در دفتری که با سیم به شبکه اینترنت متصل شده است(شبکه سیمی) کار کنید و چه از طریق بی سیم (وایرلس)، یک چیز برای هر دو محیط یکسان است: برای انتقال داده از کامپیوترتان به کامپیوتری دیگر  که در دفتر کارتان است و یا به هزاران کامپیوتر دیگر، که مسافت زیادی با شما فاصله دارد، نیاز به نرم افزار شبکه و سخت افزار (کابل ها ، روترها و غیره) دارید.

برای بدست آوردن و یا فرستادن داده ها، باید بوسیله ی آدرسی خاص که مختص خود شماست، شناسایی شوید.

NIC چیست؟

به همراه آدرس IP (که در لایه ی  نرم افزاری شبکه است) ، یک آدرس سخت افزاری نیز وجود دارد.  IPمعمولا به یک دستگاه اتصال اصلی در کامپیوتر به نام کارت رابط شبکه یا NIC مرتبط است. NIC در اصل یک کارت مدار رایانه ای است که امکان اتصال کامپیوتر شما را به یک شبکه  فراهم می کند. به عبارتی دیگر NIC  داده را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که می تواند از طریق شبکه منتقل شود.

برای دسترسی به هر NIC  یک آدرس سخت افزاری وجود دارد که به عنوان MAC شناخته می شود. در جایی که آدرس های IP با TCP / IP (نرم افزار شبکه) مرتبط هستند ، آدرس های MAC به سخت افزار آداپتورهای شبکه وصل می شوند و به سخت افزار شبکه مربوط هستند.

آدرس MAC هنگام تولید در کارخانه، بر روی آداپتور شبکه نوشته می شود. این کارت کدگذاری شده، روی کارت رابط شبکه کامپیوتر شما (NIC) است و مختص آن است. چیزی به نام ARP (پروتکل قطعنامه آدرس) ، آدرس IP را به آدرس MAC  ارسال می کند. ARP مانند گذرنامه ای است که داده ها را از آدرس IP از طریق یک قطعه واقعی از سخت افزار رایانه دریافت می کند.

وجود هر دوی این سخت افزار و نرم افزار با هم ضروری است ، آدرس های IP و آدرس های MAC که با هم کار می کنند، و به این صورت داده ها را انتقال می دهند.

به همین دلیل ، گاهی اوقات آدرس MAC به عنوان آدرس سخت افزاری شبکه ، آدرس سوخته (BIA) یا آدرس فیزیکی شناخته می شود. در اینجا مثالی از آدرس MAC برای اترنت  به صورت زیر آورده شده است :

NIC: 00: 0a: 95: 9d: 68: 16

همانطور که احتمالاً توجه کرده اید ، آدرس MAC  ، شبیه به آدرس IP نیست. آدرس MAC دنباله ای است که معمولاً شامل شش مجموعه از دو رقم یا کاراکتر است که به وسیله ستون ها از هم جدا می شوند.

مک آدرس که  به فارسی مخفف “آدرس کنترل دسترسی رسانه” ترجمه می شود ، به رایانه های اپل مکینتاش مرتبط نیست. آدرس MAC یک شماره شناسایی سخت افزار است که به طور منحصر به فرد هویت هر دستگاه را در یک شبکه مشخص می کند. آدرس MAC در هر کارت شبکه مانند کارت اترنت یا کارت Wi-Fi ساخته می شود و بنابراین قابل تغییر نیست. مک‌آدرس، آدرس مک یا آدرس فیزیکی به انگلیسی: MAC address media access control address نشانی عددی است که به صورت سخت‌افزاری در کارت واسط شبکه در ابتدای تولیدش، در خود کارخانه، حک شده‌است. این نوع آدرس‌دهی موجب شناسایی منحصر به فرد کارت واسط شبکه در بین کارت‌ها می‌شود و برای ارتباط در لایه فیزیکی استفاده می‌شود. طول این آدرس ۶ یا ۸ بایت است.

برخی از سازندگان مشهور آداپتورهای شبکه یا NIC عبارتند از: دل ، بلکین ، نورتل و سیسکو. این تولید کنندگان همه، دنباله ی عددی ویژه ای با نام شناسه سازمانی منحصر به فرد یا OUI را در آدرس MAC قرار می دهند که آنها را به عنوان سازنده معرفی می کند. OUI معمولاً درست در جلوی آدرس است.

به عنوان مثال ، یک آداپتور شبکه با آدرس MAC “00-14-22-01-23-45” در نظر بگیرید. OUI برای ساخت این روتر ، سه عدد اول است: “00-14-22”. در اینجا OUI برای برخی دیگر از سازندگان مشهور ارائه شده است.

دل: 00-14-22

نورتل: 00-04-DC

سیسکو: 00-40-96

بلکین: 00-30-BD

معمولا تولید کنندگان بزرگ تجهیزات شبکه، بیش از یک مجموعه OUI دارند.

شبکه ها و آدرس های MAC

تمام دستگاه های موجود در زیر شبکه یکسان ، آدرس های متفاوت MAC دارند. آدرس های MAC برای تشخیص مشکلات شبکه از جمله مشکلات مربوط به آدرس های IP بسیار مفید هستند.

آدرس های MAC برای تشخیص شبکه مفید هستند زیرا هرگز تغییر نمی کنند ، برخلاف یک آدرس IP پویا یا داینامیک،که می تواند هر از گاهی تغییر کند. برای سرپرست یا ادمین شبکه، آدرس MAC روشی مطمئن برای شناسایی فرستنده ها و گیرنده های داده ها  در زیر شبکه هست.

روترهای بی سیم و فیلتر MAC

در شبکه های بی سیم ، فرایندی به نام فیلتر MAC یک اقدام امنیتی برای جلوگیری از دسترسی ناخواسته شبکه توسط هکرها و مزاحمان است. در فیلتر آدرس MAC ، روتر طوری تنظیم شده است که ترافیک را فقط از آدرس های خاص MAC بپذیرد. به این ترتیب رایانه هایی که آدرس های MAC آنها تأیید شده باشد ، قادر به برقراری ارتباط از طریق شبکه خواهند بود حتی اگر از طریق DHCP به آنها IP جدید داده شود.

در همین حال ، هکری که یک آدرس IP شبکه را ربوده است مسدود می شود زیرا آدرس MAC آنها در لیست تأیید شده قرار نخواهد گرفت و فیلتر خواهد شد.

 

دسته بندی ها : سایر
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *