صفحه اصلی

معرفی انواع توزیع های لینوکسی – پیش نیاز راه اندازی کسب و کار اجاره vps

۲۲ مهر ۱۴۰۰

در مقاله هایی که پیش از این در وبلاگ صفرویک در خصوص راه اندازی کسب و کار هاستینگ و فروش vps  منتشر شده بود ، درباره پیش نیازهای آغاز کسب و کار های “میزبانی وب” و “فروش VPS” صحبت کردیم. از آنجایی که دانش درباره انواع توزیع های سیستم عامل های لینوکسی و نحوه پیکربندی آن ها از مهمترین الزامات برای راه اندازی چنین کسب و کارهایی است، لازم دانستیم که در این مقاله شما را با انواع توزیع های لینوکسی آشنا کنیم تا در آموزش های آینده به پیکربندی آنها بپردازیم.

سال هاست که برنامه نویسان، خصوصا برنامه نویسان تحت وب که با PHP کد نویسی می‌کنند با انواع مختلف سیستم عامل های لینوکسی کار کرده اند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین انواع توزیع های لینوکس برای کامپیوترهای خانگی و سرور می‌پردازیم. هر چند در کشور ما از لینوکس برای کامپیوترهای خانگی استفاده چندانی نمیشود، اما در ایران نیز لینوکس طرفدارانی دارد که علاوه بر استفاده آن به عنوان سیستم عامل سرور، در کارهای روزمره نیز از آن بهره می‌برند. همانطور که گفته شد به دلیل رابطه تنگاتنگی که لینوکس با PHP دارد، سایت هایی که مبتنی بر این زبان هستند، از سرورهای لینوکسی به عنوان “میزبان وب” و علاوه بر آن در VPS ها استفاده میکنند.

با انواع توزیع های لینوکسی آشنا شوید:

  1. Ubuntu

یکی از معروفترین انواع توزیع های لینوکسی ، Ubuntu است که کاربرد آن در کامپیوتر های دسکتاپ، سرور و حتی کامپیوترهایی که سخت افزار ضعیفی دارند، می‌باشد. Ubuntu مبتنی بر سیستم عامل Debian است. نسخه دسکتاپ که رابط کاربری گرافیکی با نام GNOME دارد، برای کاربران تازه کار که به لینوکس علاقه مند هستند بسیار مناسب و جذاب است. این نسخه امکانات متعددی دارد که حتی در ایران نیز اگر با این نسخه کار کنید، شاید هیچ گاه به فکر نصب سیستم عامل های ویندوزی نروید. نسخه سرور این سیستم عامل نیز در بسیاری از هاست ها و VPS ها کاربرد دارد. بنابراین در مقاله های آینده به نصب انواع سرویس های مورد نیاز که در یک VPS و هاست وجود دارند، می‌پردازیم. همانطور که گفتیم نسخه اوبونتو یک نسخه برای سخت افزار های ضعیف نیز دارد که نامش Lubuntu است.

  1. Linux Mint

این نسخه از لینوکس نیز کاربرد زیادی برای افراد تازه کار و کامپیوتر های دسکتاپ دارد، نرم افزار های مولتی مدیای زیادی را پشتیبانی میکند و برای افرادی که علاقه زیادی به شخصی سازی سیستم عامل خود دارند، بسیار توصیه می‌شود. این سیستم عامل مبتنی بر Ubuntu است.

  1. Debian

یکی از قدیمی ترین انواع توزیع های لینوکسی ، Debian است که بسیاری از دیگر نسخه های معروف لینوکسی مثل Ubuntu و Mint از آن مشتق شده اند. این نسخه از سیستم عامل درایورها و نرم افزار های رایگان را پشتیبانی می‌کند. توجه کنید که نصب این سیستم عامل خیلی ساده نیست و قبل از آغاز مراحل نصب باید کارهایی را انجام دهید که سخت افزار را برای نصب آماده می کند. برخلاف نسخه های Mint و Ubuntu که از این سیستم عامل مشتق می‌شوند، Debian برای افرادی مناسب است که تجربه بالایی از کار با سیستم عامل های لینوکسی دارند. با این حال این سیستم عامل بسیار پایدار و بدون باگ است به همین دلیل در سرور ها خصوصا وب سرورها بسیار زیاد استفاده می‌شود و هر یک تا سه سال یک نسخه جدید و بدون باگ از آن ارائه می‌شود.

  1. CentOS

یکی از سیستم عامل هایی که از نظر امتیاز کاربران و متخصصین همیشه در سطح قابل قبولی بوده است، همین CentOS است. در ایران نیز در اغلب VPS ها و سرورهای میزبانی وب، از همین CentOS استفاده میشود. چون در حقیقت سیستم عاملی پایدار است و علاوه بر آن کار کردن با آن به نسبت سیستم عاملی مثل Debian، بسیار ساده تر است، بنابراین این ویژگی ها، CentOS را تبدیل به اصلی ترین گزینه در سرور ها کرده است. توجه کنید که CentOS مبتنی بر Red Hat است و نسخه رایگان از سیستم عامل Red Hat Enterprise می‌باشد که حاوی پکیج های پولی آن نیست.

  1. Red Hat Enterprise Linux _ REHL

این سیستم عامل به وسیله کمپانی Red Hat توسعه یافته است که در محیط های Enterprise (بزرگ) کاربرد دارد. REHL مبتنی بر Fedora است و هر نرم افزاری که توسعه میابد در ابتدا برای تست و بررسی پایداری آن روی Fedora تست می‌شود. این سیستم عامل بسیار پایدار و امن است که به همین دلیل در اغلب دیتاسنتر های بزرگ خارجی استفاده میشود.

  1. Fedora

یکی از انواع توزیع های لینوکسی Fedora می‌باشد که این سیستم عامل، غالبا مناسب کامپیوترهای دسکتاپ است. رابط کاربری آن به صورت پیشفرض GNOME است که می‌توانید آن را تغییر دهید. Fedora بر خلاف اوبونتو کاربران زیادی ندارد اما دو گروه ادمین های سیستم و توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند. در حقیقت این سیستم عامل متعلق به کمپانی Red Hat است که به وسیله توسعه دهندگان داوطلب توسعه میابد تا REHL را به بهترین نحو ارائه دهند. این سیستم عامل از نظر توسعه و ویژگی در حقیقت چیزی بین REHL و CentOS است. در ایران نیز بر خلاف اوبونتو کاربرد چندانی ندارد اما چون پایه و اساس REHL است، لازم دانستیم که اشاره ای به آن داشته باشیم.

جمع بندی

در این آموزش به بررسی مهمترین توزیع های سیستم عامل لینوکس پرداختیم، البته بسیاری دیگر از توزیع های لینوکسی مثل Arch Linux، Manjaro، OpenSUSE و… نیز وجود که علاقه مندان زیادی نیز دارند اما برای کوتاه تر کردن این مقاله از بیان آنها صرف نظر کردیم. حالا که با انواع سیستم عامل های لینوکسی آشنا شدید، در ادامه آموزش های راه اندازی کسب و کار اینترنتی اجاره VPS و میزبانی وب، به بررسی دقیقتر Ubuntu و CentOS میپردازیم.

بیشتر بخوانید: انتخاب سیستم عامل سرور ، Ubuntu یا CentOS کدام یک برای سیستم عامل vps بهتر است؟

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *