صفحه اصلی

راهنمای انتخاب خدمات دیتا سنتر – قسمت 2

۰۷ خرداد ۱۳۹۹

در قسمت اول” راهنمای انتخاب خدمات مرکز داده ” با انواع خدمات دیتا سنتر که در دیتا سنتر صفرویک ارائه می شود به صورت کلی آشنا شدیم .همچنین به بررسی سرور اختصاصی پرداختیم. در این نوشتار قصد داریم سرور مجازی را بررسی کنیم و به نکاتی که برای انتخاب دیتا سنتر مناسب باید توجه شود اشاره کنیم.

اجاره سرور های مجازی

زمانی که صحبت از هر چیزی با پسوند مجازی می شود، برای بسیاری از افراد سردرگمی پیش می آید. از آنجایی که سرور های اختصاصی را همه افراد با تصور یک کامپیوتر می توانند شناسایی کنند اما در مورد سرور مجازی ، هیچ وسیله فیزیکی ای وجود ندارد. در واقع سرور مجازی یک فضای میزبانی بر روی یک سرور فیزیکی هستند.

از آنجایی که برای توضیح VPS از کلمه فضای میزبانی استفاده می کنیم ممکن است برای  بیشتر افراد سوال پیش آید که ، اجاره سرور مجازی چه تفاوتی با خدمات هاستینگ یا میزبانی صفحات وب خواهد داشت؟ از آنجایی که هزینه این دو سرویس با هم متفاوت است ، برای انتخاب بین سرور مجازی یا هاست ، مزایای و خدماتی که در هر کدام از این سرویس ها قابل دریافت می باشد بر روی انتخاب خدمات دیتا سنتر مناسب برای شما می تواند تاثیر گذار باشد.

یک پاسخ کلی برای تفاوت بین سرور مجازی و هاست این است که ، شاید در خدمات هاست به شما پهنای باند بی نهایت یا فضای ذخیره سازی بی نهایت پیش نهاد داده شود ، اما شما به عنوان مشترک هاست ، اجازه دسترسی و مدیریت سخت افزاری مانند CPU و هارد دیسک داده را نخواهید داشت. همچنین برای جلوگیری از نصب برنامه مخرب توسط هر یک از مشترکین روی هاست ، به هیچ کدام اجازه نصب برنامه داده نخواهد شد. به این ترتیب امنیت هاست تا حدودی تامین می شود.

اما در سرور مجازی کنترل سرور بر عهده شما خواهد بود . در صورتی که نیاز باشد سرور از ابتدا reboot شود، بدون هیچ مشکل تنها با استفاده از پنل این امر ممکن می شود.

برای انتخاب یک دیتا سنتر به چه امکاناتی باید توجه کرد؟

  • فضای دیتاسنتر باید مجهز به کف کاذب برای نصب تجهیزات مورد نیاز باشد.
  • تامین برق مستقیم (DC) . در صورتی که طریق باتری خانه UPS و ژنراتور تامین برق انجام شود ، قطعی برق وجود نخواهد داشت.
  • تامین تجهیزات ( Power Management or ILO or Kvm)
  • به منظور کنترل دما و رطوبت فضای دیتا سنتر ، باید مجهز به سنسور های محیطی باشد.
  • سیستم های اعلام و اطفا حریق به منظور حفظ امنیت محیط فیزیکی
  • به منظور حفظ امنیت محیطی، باید محیط دیتاسنتر به صورت 24 ساعته با CCTV کنترل شود.

 

دسته بندی ها : مرکزداده
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *