صفحه اصلی

دلایل برتری لینوکس به ویندوز ،این موارد کدامند؟!

۱۷ دی ۱۳۹۹

تقریبا تمام کاربران خانگی از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند ولی بسیاری از افراد حرفه‌ای در حوزه شبکه از بین ویندوز و لینوکس می‌مانند که کدام یک را انتخاب کنند. طبیعتا هردو سیستم عامل از کیفیت بالایی برخوردارند وگرنه هیچ‌وقت من و شما نام آنها را نمی‌شنیدیم. ولی خب بین دوتا برند هم یکی از دیگری سرتر است و منظور لینوکس است. ویندوز قالبا برای مصارف خانگی و یا اداری استفاده می‌شود ولی اگر قصد داشته باشیم که فعالیت‌های تخصصی تر انجام دهیم، ویندوز نیاز ما را برطرف نمی‌کند. در ادامه به دلایل برتری لینوکس به ویندوز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل برتری لینوکس به ویندوز

دلایل برتری لینوکس به ویندوز

این دلایل کم نیستند که صرفا با دو تیتر سروتهش را هم بیاریم. در ادامه توجه کنید تا هنگام انتخاب سیستم‌عامل بهترین انتخاب را داشته باشید.

امنیت

همیشه امنیت حرف اول را میزند. هر سیستم‌عاملی امکان هک شدن دارد ولی کدام یک در مقابل نفوذ غیرقانونی مقاوم‌تر است؟ صددرصد لینوکس. درواقع ویندوز هنگام حملات سایبری زیاد دوام نمی‌آورد و خیلی زود توسط یک هکر خبره هک می‌شود به همین خاطر حرفه‌ای‌ها از سیسستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند. برای شما هم پیش‌آمده که وقتی ویندوز خود را نصب می‌کند همه به شما پیشنهاد نصب یک آنتی‌ویروس قوی را می‌دهند ولی در لینوکس نیازی به نرم‌افزارهای جانبی نیست و خود لینوکس بطور خودکار امنیت شما را تامین می‌کند.

رایگان

رایگان بودن لینوکس برتری در بین تمامی جوامع محسوب می‌شود. در ایران ما سیستم عامل ویندوز را هم می‌توانیم با خرید سی‌دی نصب و هم از سایت‌ها دانلود غیرقانونی کنیم. ولی در تمام دنیا برای نصب ویندروز باید هزینه‌ای برای خرید آن پرداخت کنند ولی لینوکس در تمامی دنیا بصورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد حتی نسخه‌های اصلی آن!

بیشتر بخوانید: آموزش اتصال به سرور SSH توسط ویندوز،‌ mac OS، یا لینوکس

دلایل برتری لینوکس به ویندوز

Open source بودن

با این ویژگی شما امکان دسترسی به کدهای لینوکسی را دارید شاید برایتان جالب نباشد که مشاهده کدهای یک سیستم به چه دردی میخورد، ولی از دید خودتان به قضیه نگاه نکنید. فرض کنید که یک متخصص کامپیوتر هستید و تمام اطلاعات سیستم عامل برایتان مهم است، از چه کدی استفاده شده، پایگاه داده کدام است و… ولی ویندوز در این ویژگی ناتوان است.

عدم نیاز به سخت‌افزار قوی

ویندوز 10 را درنظر بگیرید، برای نصب باید حداقل سیستم موردنیاز را درنظر بگیرید. ولی برای نصب آخرین ورژن لینوکس نیازی به سخت‌افزارهای قوی ندارید، حتی قدیمی‎‌ترین سخت‌افزارها هم امکان استفاده از آن را دارند. دیدید، یک ویژگی بارز دیگر که ویندوز از آن عاجز است.

کاربر پسند بودن

از هرکسی بپرسید بهترین سیستم عامل کدام است بطور قطع ویندوز را انتخاب می‌کند دلیل آن هم واضح است، تمام ما هنگامی که برای اولین بار با سیستم‌ها کارکردیم سیستم‌ عامل ویندوز بر روی کامپیوترها قرار داشت و همه ما تا حدودی کار کردن با این سیتم را بلدیم. ولی تغییر سیستم عامل میتواند برای عده‌ای دردسرساز باشد، باید به شما بگوییم که لینوکس چه برای افراد مبتدی و چه حرفه‌ای کاربرپسندتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *