صفحه اصلی

تفاوت میان وای فای و وایرلس

۱۲ آذر ۱۳۹۹

حتما کلمه Wifi  و Wirless به گوشتان خورده است. هر فردی روزانه چندین بار از این دو سرویس استفاده می‌کند ولی تفاوت آن‌ها را باهم نمی‌داند. اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که این تفاوت را نمی‌دانید یا اشتباها وای فای و اینترنت وایرلس را یکی می‌دانید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید. ما در این مطلب به هرکدام از این سیگنال‌ها بطور جداگانه پرداخته‌ایم و تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

وای فای چیست و چه تفاوتی با وایرلس دارد

 

وای فای (Wifi)  چیست؟

 

وای فای سیگنالی است که داده‌های ارسالی از مودم شما را به دستگاه‌های موجود منتقل می‌کند. وای فای وظیفه حمل داده‎‌ها و انتقال آن‌ها به گوشی، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و لب تاب شما را دارد. وای فای بدون وجود اینترنت بی‌مصرف است. یعنی عملا هیچ فعالیتی در این زمینه نمی‌تواند انجام دهد. این سیگنال قابلیت پخش اینترنت در مکان‌های کوچک مانند خانه و یا محل کار شما را دارد.

عده‌ای وای فای را همان دسترسی به اینترنت می‌دانند که این فرض اشتباست. اگر در محیط شما اینترنتی وجود نداشته باشد، شما با Wifi قادر به اتصال به آن نیستید. همانطور که ذکر شد وای فای بدون Internet عملا بی‌مصرف است. ناگفته نماند هنگام اتصال به اینترنت، از وای فای مورد نظر اطمینان کامل داشته باشید.

 

تفاوت وای فای با اینترنت

 

عده‌ای چون برای اتصال به اینترنت از Wifi  کمک می‌گیرند، به اشتباه وای فای را همان اینترنت تلقی می‌کنند. ولی باید بدانید که وای فای سیگنالی است که به کمک آن به اینترنت متصل می‌شویم و اینترنت موجود را به دستگاه‌های ما منتقل می‌کند. وای فای برای موجودیت خود نیاز به اینترنت دارد ولی اینترنت ارتباطی به بود و نبود Wifi ندارد. در شبکه‌های اینترنتی و اتصال به آن علاوه بر وای فای، سیگنالی به نام وایرلس نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازد.

 

وایرلس Wirless چیست؟

 

وایرلس سرویسی است که اینترنت را به کمک سیگنال‌های رادیویی به سنسورهای مخصوصی منتقل می‌کند. برعکس سرویس‌های کابلی، این سرویس بصورت بی سیم و وایرلسی منتقل می‌شود. که از برخی جهات مانند توزیع اینترنت به مناطق روستانشین و کسانی که فضای مناسب برای سیم‌کشی را ندارند مناسبتر است. لازم به ذکر است شما همزمان می‌توانید هم وایرلس و هم وای فای داشته باشید.

با وجود تفاوت‌هایی بین این دو سرویس، وای فای و وایرلس بایکدیگر کار می‌کنند تا اینترنت خانه شما فراهم شود و شما بتوانید به کمک وای فای با آن ارتباط برقرار کنید. سرویس و اینترنت وایرلس در مکان‌هایی با وجود برج ارتباطی امکان پذیر است. پس این سرویس نیاز به مکان‌ها با امکاناتی خاص دارد که البته امروزه در بیشتر مکان‌های کشور این امکان برقرار است.

 

"مقایسه

 

مقایسه وایرلس با اینترنت ماهواره‌ای

 

وایرلس با اینترنت ماهواره‌ای تفاوت دارد. سیگنال‌های اینترنتی دور تا دور کره ‌زمین در حال گردش هستند و دکل به دکل منتقل می‌شوند که طبیعتا بازدهی و کارایی بهتری نسبت به امواج ماهواره‌ای دارد. همچنین وایرلس از پهنای باندی با سرعت زیاد برخوردار است که به همین علت کاربران انتظار اینترنتی با کیفیت حتی در مناطق محروم را دارند.

سرویس‌های مخابراتی با با تغییرات جزئی و عوامل کوچک مانند تغییرات آب و هوا امکان قطعی دارند. ولی از سرویس Wirless می‌توان بصورت ثابت و بدون قطعی بهره برد.

 

برای دریافت مشاوره و یا خرید سرویس مناسب با شماره ی 02148657 تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر درخواست خود را به ثبت برسانید.

     

    بیشتر بخوانید : اقدامات لازم برای راه اندازی اینترنت وایرلس در منزل

     

    تفاوت Wifi با Wirless

     

    همانطور که ذکر شد این دو سرویس با هم تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

     

    "برد

     

    برد سیگنال

    برد امواج وایرلس از وای فای بیشتر است. برای مثال شما از وای فای فقط تا یه مسافت محدودی می‌توانید استفاده کنید ولی در هرجایی و در هر مکانی می‌توانید به وایرلس متصل شوید. Wifi نهایتا می‌تواند مسافتی حدود یک آپارتمان را پشتیبانی کند ولی وایرلس مسافتی بیشتر از یک آپارتمان را پوشش می‌دهد.

     

    سرعت

    سرعت اینترنت وایرلس به مراتب از وای فای کمتر است. طبق مشاهدات بدست آمده اینترنت سرویس وایرلس 4G سرعت دانلود و آپلود کمتری نسبت به اینترنت متصل به وای فای دارد.

     

    راه کارهای افزایش سرعت اینترنت وایرلس

     

    هزینه

    هزینه خرید و استفاده Wifi  از Wireless بسیار پایین‌تر است. پس از خرید وسایل مورد نیاز برای وای فای و سپس راه‌اندازی آن، تمام هزینه‌ای شما باید پرداخت کنید قبض آخر ماه مودم شماست. پایه و اساس هزینه وایرلس با وای فای یکیست ولی شما در ماه اجازه دانلود بیشتر از مقداری مشخصی ترافیک را ندارید.

     

     

    کلام آخر

     

    ما تمام اطلاعات و تفاوت‌های لازم در زمینه اینترنت و شبکه‌های Wifi و wireless را برای شما بیان کردیم. ولی این شما هستید که تصمیم‌گیری می‌کنید تا کدام یک را انتخاب کنید. اگر در یک آپارتمان یا محل کار کوچکی هستید و صرفا اینترنت را برای کارهای روزمره می‌خواهید پیشنهاد ما استفاده از وای فای است.

    ولی اگر در یک محل نامناسب در زمینه شبکه و فضای بزرگی زندگی می‌کنید استفاده از وایرلس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. یادتان باشد که استفاده از سرویس‌های ماهواره‌ای را از یاد ببرید زیرا این سرویس‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و همانطور که ذکر شد با تغییرات آب و هوایی دچار اختلال می‌شوند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

     

    بیشتر بخوانید : adsl چیست و همه اطلاعات لازم درباره آن که هرکسی باید بداند!

     

    سوالات متداول


    1.وای فای چیست؟

    وای فای سیگنالی است که داده‌های ارسالی از مودم شما را به دستگاه‌های موجود منتقل می‌کند. وای فای وظیفه حمل داده‎‌ها و انتقال آن‌ها به گوشی، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و لب تاب شما را دارد.

     

    2.وایرلس چیست؟

    وایرلس سرویسی است که اینترنت را به کمک سیگنال‌های رادیویی به سنسورهای مخصوصی منتقل می‌کند. برعکس سرویس‌های کابلی، این سرویس بصورت بی سیم و وایرلسی منتقل می‌شود. که از برخی جهات مانند توزیع اینترنت به مناطق روستانشین و کسانی که فضای مناسب برای سیم‌کشی را ندازند مناسبتر است.

     

    3.تفاوتهای اصلی وای فای با وایرلس؟

    1. سرعت
    2. هزینه
    3. برد سیگنال

     

    دسته بندی ها : اینترنت
    برچسب ها :

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *