صفحه اصلی

تفاوت بین نام دامنه و وب هاستینگ چیست؟

۰۸ شهریور ۱۴۰۰

بسیاری از افراد که به تازگی وارد حوزه تکنولوژی شده اند ، این سوال را از ما می پرسند که وب هاستینگ و نام دامین یا نام دامنه چه تفاوتی با هم دارند. اکثر کسانی که به تازگی وارد حوزه طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی شده اند، شاید ندانند که این دو از هم جدا هستند. در این مقاله، این سوال را پاسخ می دهیم.

نام دامنه چیست؟

دامنه آدرس وب سایت شما است. آدرسی که کاربران در نوار موتور جست و جو، می نویسند تا به سایت شما برسند. به بیان دیگر، اگر وب سایت شما یک خانه باشد، نام دامنه آدرس خانه است.

اینترنت یک شبکه عظیمی از کامپیوترهای متصل شده به یکدیگر است. این کامپیوترها با کابل های زیادی به یکدیگر وصل شده اند. در واقع، هر کامپیوتر به مجموعه ای از اعداد به نام آدرس IP نسبت داده می شود. آدرس IP  ترکیبی از اعداد است که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند. برای مثال اعداد زیر، یک IP address را تشکیل داده اند: 66.249.66.1

کامپیوترها به راحتی می توانند این اعداد را شناسایی کنند و در حافظه شان ذخیره کنند. با این حال، مسلما انسان ها نمی توانند، برای دیدن هر وب سایت، آدرس IP آن را به خاطر بسپرند. به همین دلیل نام دامنه ایجاد شد.

نام دامنه باید دارای کلمات ساده ای باشد، به طوری که راحتی بتوان آن را حفظ کرد. با وجود دامنه، دیگر لازم نیست رشته ای از اعداد را در مرورگر خود بنویسید، بلکه کافیست، دامنه را یادداشت کنید و سریعا وارد وب سایت می شوید.

وب هاستینگ چیست؟

وب هاستینگ فضایی است که در آن تمام فایل های وب سایت شما ذخیره می شوند. در واقع، وب هاستینگ مانند خانه اصلی وب سایت شما است. اگر نام دامنه آدرس خانه شما باشد، آنگاه وب هاستینگ، خانه ای واقعی است که آدرس سایت به آن اشاره می کند. تمام وب سایت های اینترنت، به وب هاستینگ احتیاج دارند.

زمانی که فردی نام دامنه وب سایت شما را در مرورگر وارد می کند، دامنه به آدرس IP کامپیوتر شرکت وب هاستینگ شما متصل می شود. این کامپیوتر شامل فایل های وب سایت است و آنها را به مرورگر کاربران مجددا ارسال می کند.

شرکت های وب هاستینگ متخصص ذخیره سازی و ارائه وب سایت های شما هستند. آنها انواع مختلفی از هاست ها را به مشتریان شان ارائه می دهند.

چگونه وب هاستینگ و نام دامنه به هم ارتباط پیدا می کند؟

نام دامنه ها و وب هاستینگ دو سرویس کاملا متفاوت هستند. با این حال، برای اینکه یک وب سایت ساخته شود، وجود هر دو اینها لازم است. اساسا، سیستم یک نام دامنه شبیه به یک کتاب آدرس حجیم است که مدام به روزرسانی می شود. پشت هر دامنه، آدرس یک وب هاستینگ وجود دارد که فایل های وب سایت را ذخیره می کند. بدون دامنه، مردم نمی توانند وب سایت شما را پیدا کنند و بدون وب هاستینگ، نمی توانید وب سایت خود را بسازید.

برای ساخت یک وب سایت به چه چیزهایی احتیاج دارید؟ نام دامنه یا وب هاستینگ؟

برای ساخت یک وب سایت به هر دوی اینها احتیاج دارید. خرید یک نام دامنه به شما اجازه می دهد که برای مدت زمان مشخصی از آن نام برای وب سایت خودتان استفاده کنید. برای اینکه بتوانید فایل های سایت را ذخیره کنید به وب هاستینگ یا خدمات میزبانی وب احتیاج دارید. بعد از اینکه هاست تهیه کردید، باید تنظیمات نام دامنه خود را به روزرسانی کنید و آن را به ارائه دهنده هاست وصل کنید. می توانید هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کنید. زمانی که هاست را تهیه کردید و نام دامنه را ثبت کردید، می توانید وب سایت خود را راه اندازی کنید.

آیا باید هاست و نام دامنه را باید با هم بخرم؟ یا می توانم آنها را جداگانه تهیه کنم؟

می توانید هاست و دامنه را از دو شرکت متفاوت بخرید. با این حال، زمانی که می خواهید دامنه را به شرکت میزبان متصل کنید، باید تنظیمات DNS دامنه را تغییر دهید. از طرف دیگر، اگر نام دامنه و  هاست را از یک شرکت خریداری کنید، نیازی نیست تغییرات دامنه را تغییر دهید. ، می توانید هر دو سرویس را در یک داشبورد به راحتی مدیریت کنید.

آیا می توانم نام دامنه ام را به یک شرکت متفاوت انتقال دهم؟

بله می توانید. زمانی که دامنه خود را ثبت می کنید، می توانید آن را به هرجایی که بخواهید منتقل کنید. برای مثال، اگر نام دامنه و هاست تان را از شرکت دیگری خریداری کرده اید، می توانید نام دامنه تان را به شرکت دیگری منتقل کنید.

آیا می توانم بدون تغییر در نام دامنه، هاستم را به شرکت دیگری منتقل کنم؟

بله، می توانید این کار را انجام بدهید. شما صاحب دامنه تان هستید و می توانید تنظیمات آن را عوض کرده و آن را به هاست دیگری متصل کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش قدم به قدم ورود به فضایی مجازیی ، انتخاب هاست و دامنه

معرفی سرور های اختصاصی ایران و پیکربندی آنها با صفر و یک

دسته بندی ها : دامنه,هاست
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *