صفحه اصلی

انتخاب سیستم عامل سرور ، Ubuntu یا CentOS کدام یک برای سیستم عامل vps بهتر است؟

۰۱ مهر ۱۳۹۸

Ubuntu و CentOS از مهمترین و اصلی ترین سیستم عامل ها در محیط های اداری بزرگ در کشور های اروپایی و آمریکایی هستند (بسیاری از محیط های enterprise که در ایران وجود دارند، غالبا از سیستم عامل های ویندوز سرور استفاده میکنند، این موضوع هم به دلیل پیکربندی راحت ویندوز سرور و هم مجاز بودن استفاده از نسخه های غیر قانونی کرک شده در ایران است) و علاوه بر آن در دیتاسنتر ها نیز کاربرد وسیعی دارند (حتی دیتاسنترهای ایران نیز کاربرد بسیار زیادی دارند، چون دیتاسنتر هایی که با VPS و میزبانی وب سر و کار دارند، اکثرا از سیستم عامل های لینوکسی استفاده میکنند چون بیشتر وب سایت هایی که در ایران ایجاد میشوند به زبان PHP و وردپرس هستند).  هر دوی این سیستم عامل ها قدرت خودشان را به عنوان سیستم عامل سرور اثبات کرده اند. اما این دو تفاوت های مهمی نیز دارند که در ادامه این آموزش به منظور انتخاب سیستم عامل سرور به بیان آن ها میپردازیم.

مهمترین تفاوت های CentOS و Ubuntu

کارایی

به صورت دقیق نمیتوان گفت که کدام یک از این دو سیستم عامل کارایی بالاتری دارد. در حقیقت کارایی هر دوی این سیستم عامل ها ارتباط مستقیمی با سخت افزار سرور و مهمتر از آن نحوه پیکربندی سیستم عامل ها دارد. اگر سرور را به نحو احسن پیکربندی کنید و آن را به خوبی امن نمایید، سرور بهترین کارایی را به شما میدهد.

البته به این نکته هم اشاره کنم که از آنجایی که CentOS آپدیت های کمتری دریافت میکند، امن تر و پایدار تر است اما ویژگی های کمتری به نسبت اوبونتو دارد.

مدیریت پکیج (Package Management)

CentOS و Ubuntu Server هر دو ابزار مدیریت پکیج مختص به خود را دارند که معماری کاملا متفاوتی از یکدیگر دارند. CentOS از RedHat Enterprise Linux (RHEL) مشتق میشود در حالی که Ubuntu مبتنی بر Debian است. ابزار مدیریت پکیج در RHEL با نام RPM یا به صورت کامل Redhat Package Manager است. بنابراین CentOS نمیتواند به صورت مستقیم از آن استفاده کند و ابتدا باید RPM را از طریق ابزار yum دانلود و نصب کند.

همه توزیع هایی که مبتنی بر Debian هستند، Package Manager به نام apt دارند که خلاصه شده Advanced Package Tool است. این ابزار مدیریت پکیج، بسیار قدرتمند است که با استفاده از آن میتوانید پکیج های DEB را دانلود کنید و همچنین با استفاده از آن بروزرسانی نسخه سیستم عامل را نیز انجام دهید.

نصب و پیکربندی

اگر برای انتخاب سیستم عامل سرور قصد دارید که Ubuntu را انتخاب کنید، باید بدانید که رابط گرافیکی برای نصب نخواهید داشت اما با این حال مراحل نصب به گونه ای ترتیب داده شده اند که میتوانید به راحتی نصب سیستم عامل را در اوبونتو سرور انجام دهید. از طرف دیگر فرایند نصب سیستم عامل در CentOS به گونه ای است که مراحل نصب را برای ادمین های سیستم بسیار ساده تر میکند.

پیکربندی این دو سیستم عامل از طریق دستورات مربوطه متفاوت است. البته مهم ترین تفاوت در مدیریت پکیج ها است که در بالاتر آن را شرح دادیم.

کدام یک برای انتخاب سیستم عامل سرور بهتر است؟

اوبونتو به نسبت CentOS سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد. در نتیجه انجمن های فعالتر و آموزش های بیشتری در اینترنت درباره آن وجود دارد، بنابراین اگر در سروری با مشکل رو به رو شدید، به راحتی و با جستجو در اینترنت میتوانید به راه حل مناسب دست یابید. از نظر امنیت CentOS قدرت بالاتری به نسبت Ubuntu دارد که این موضوع به دلیل دفعات آپدیت بیشتر Ubuntu به نسبت CenOS است، بنابراین احتمالا آسیب پذیری های zero day (روز صفر) بیشتری به نسبت CentOS دارد و از طرف دیگر پایداری سیستم عامل نیز با وجود آپدیت های پیاپی کاهش میابد. مهمترین موردی که باید به آن اشاره کنیم پشتیبانی از cPanel و WHM است، از آنجایی که اغلب سرویس های میزبانی وب از cPanel و WHM استفاده میکنند، و علاوه بر آن به دلیل اینکه Ubuntu از cPanel/WHM پشتیبانی نمیکند، CentOS در این زمینه برتر است.

بر این اساس و با توجه به مطالبی که گفتیم، CentOS به دلیل امنیت و پایداری بیشتر و علاوه بر آن پشتیبانی از cPanel که از اساسی ترین موارد در میزبانی وب است میتوان گفت که برای  انتخاب سیستم عامل سرور ، CentOS به عنوان سیستم عامل سرور های دیتاسنتر و کسب و کارهای ابتدایی فروش سرویس های VPS و میزبانی وب مناسب تر است.

نتیجه گیری

در این آموزش در ادامه راه اندازی کسب و کار میزبانی وب و اجاره VPS به بررسی تفاوت دو سیستم عامل اصلی لینوکسی پرداختیم. به طور کلی تفاوت اصلی که بین یک سرویس میزبانی وب موفق و ناموفق وجود دارد، پیکربندی بهینه و ایجاد امنیت سرور ها است. مهمترین بخش از سیستم عاملی که میخواهید به عنوان میزبان وب از آن استفاده کنید، وب سرور آن است که اگر به درستی پیکربندی شود میتواند تجربه کاربری بسیاری از مشتریان شما را افزایش دهد و در هزینه های مرتبط با سخت افزار صرفه جویی کند. در آموزش بعدی انواع وب سرور های لینوکسی را برای شما بیان میکنیم و در ادامه به بررسی و پیکربندی آن ها میپردازیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید vps

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *