صفحه اصلی

ادغام سازی مراکز داده از چه جهت برای سازمان ها حائز اهمیت می باشد؟

۲۴ شهریور ۱۳۹۸

یکپارچگی اثرات مرکز داده یک موضوع نوظهور است. زمانی که کسب و کار در مناطق جغرافیای متعددی فعالیت می کند و سریعا رشد می کند، تجمیع یا ادغام داده بسیار موثر است.  اما سازمان های کوچک که در مناطق کمتری فعالیت می کنند، احتمالا تصمیمی برای ادغام مراکز داده ندارند. بنابراین، طراحی و مزایای ادغام مرکز داده، ممکن است از جایی به جایی دیگر متفاوت باشد. هدف اصلی یکپارچه سازی، اثربخشی بیشتر و همچنین هزینه کمتر در مراکز داده است. علاوه بر اینها، مزایای دیگر شامل موارد زیر هستند: حفظ هماهنگی آسان است، اهمیت قوی ای وجود دارد و کارایی انرژی نیز بالا است. زیرساخت رایانش ابری نقش مهمی در این فعالیت های یکپارچه سازی دارد که منجر به ابرهمگرایی می شود. به طور کلی، عوامل متعددی وجود دارند که سازمان ها را تشویق به انجام ادغام سازی مراکز داده می کنند.

چالش چیست؟

شرکت های تجاری روزانه با چالش های پیچیده زیادی رو به رو می شوند. هر بنگاه اقتصادی می خواهد داده هایش را در حالت امنی ذخیره کند و تا جایی که ممکن است پردازش داده ها را با قیمتی اقتصادی انجام دهد. با این حال، کلان داده ها این کار را سخت کرده اند. سرورها تحت فشار بارهای زیادی هستند و این مسئله ممکن است مشکلاتی در عملکرد شرکت ایجاد کند و بر تداوم کسب و کار اثر بگذارد. بنابراین، دلیلی جدی برای ادغام سازی مراکز داده وجود دارد. مدیران ارشد اطلاعات معمولا مزایا و مضرات داشتن مراکز داده و میزبانی آنها را در نظر می گیرند. ظهور تکنولوژی ابری، امکانات خوبی را برای این مدیران فراهم کرده است. بنابراین با وجود فضای ابری، مدیران اطلاعاتی می توانند بدون افزایش هزینه ها، توانایی های مرکز داده را گسترش دهند.

چرا ادغام سازی اهمیت دارد؟

تعدادی از فاکتورها، اهمیت ادغام سازی مراکز داده را دو چندان کرده اند. کسب و کارها در محافظت از داده های خود با چالش های پیچیده ای رو به رو می شوند. در عین حال، سرورهای آنها باید بار زیاد و پیچیده داده های مختلف را مدیریت کنند. چالش های جدید و سخت تر شده اند. دلایل اصلی ادغام سازی مراکز داده به شرح زیر است.

ادغام سازی مراکز داده

مدیریت بار سرور:

تقریبا تمام کسب و کارها باید حجم زیادی از داده های ساختاریافته و غیرساختارمند را براساس یک مبنای منظمی را مدیریت کنند. به علاوه، بارها نیز به طور پیوسته وارد می شوند. موقعیت فعلی کاملا برخلاف وضعیت 10 سال پیش است. پردازش بارهای اطلاعاتی حجیم، فشار زیادی را روی عملکرد سرور داشته است و این مسئله منجر به مشکلات عملکرد و گرمای بیش از حد سرور می شود. این مشکلات می تواند باعث حوادث جدی تر مانند از بین رفتن داده شود. ادغام سازی مرکز داده، ظرفیت بار سرور را افزایش می دهد و خنک سازی سرور را نیز تقویت می کنند. بنابراین احتمال رخ دادن مسائل مربوط به عملکرد کمتر می شود.

کنترل افزایش یافته سیستم ها توسط دپارتمان IT:

ادغام مراکز داده، فرصت های زیادی برای بهینه سازی، از جمله مدیریت بار سرور و انتقال داده ایجاد می کند. از دیدگاه دپارتمان IT، معماری پیچیدگی کمتری دارد: خطوط لوله کمتری برای نظارت وجود دارد و الگوهای جریان داده نیز مشخص تر هستند. این مسئله به دپارتمان فناوری اطلاعات فرصت می دهد تا از پروتکل های پیشرفته و استراتژی های مدیریت استفاده کند.

مدیریت امنیت ساده تر:

ادغام سازی شامل کاهش در مقیاس امنیت مراکز داده است. به دلیل اینکه شرکت های تجاری ممکن است بسته شوند یا اندازه عملیات مراکز داده ها را دیگر منطقه های جغرافیایی کاهش دهند، مقیاس امنیت نیز می تواند کاهش یابد. این مسئله مزایای متعددی دارد. از جمله هزینه کاهش یافته به علت نیاز کمتر به منابع. از زمانی که مراکز داده ادغام می شوند، شرکت ها نیز می توانند اثربخشی امنیت اطلاعات را افزایش دهند.

بازیابی فاجعه آسان می شود:

مشکلات دپارتمان فناوری اطلاعات را در نظر بگیرید. زمانی که دیتا سنترهای مختلف در مناطق جغرافیایی گوناگون دچار مشکلاتی مانند قطع برق می شوند، دپارتمان IT نیز دچار دردسر می شود. بازیابی حالت عادی، با توجه به شدت مسئله و چگونگی حل آن، ممکن است زمان زیادی ببرد. اثر این مشکل می تواند روی کسب و کار بسیار جدی باشد. ادغام سازی مراکز داده به این معنی است که دپارتمان IT به مدیریت منابع متمرکز IT احتیاج دارد. منابع کمتری نیز هستند و در نتیجه، مشکلات جدی می توانند با کیفیت بالاتر و زمان کمتر برطرف شوند.

انطباق:

زمانی که مراکز داده در مناطق مختلفی گسترش می یابند. شرکت ها به سختی می توانند مطمئن شوند که عملیات IT همگام با استانداردها، قوانین پیچیده و فرایندها است. تیم های IT متعدد، سیستم های فناوری اطلاعات مختلف، و منابع همواره انطباق با یک مجموعه استاندارد جهانی، مستقل را دشوار می کنند. مراکز داده یکپارچه، اجرای فرایندها را آسان تر می کنند، و این به دلیل ماهیت متمرکز عملیات و تیم های IT کمتر است.

آیا تمام سازمان ها با اندازه های مختلف به ادغام سازی اطلاعات نیاز دارند؟

با اینکه مراکز داده، مکان مهمی را در بستر استراتژی های تجاری تمام سازمان ها اشغال می کنند، ادغام سازی ممکن است تنها در سازمان هایی منطقی باشد که مراکز داده در مکان های متعددی هستند. سازمان های کوچک تر با اثرات کوچک تر از قبل یک مرکز داده متمرکز دارند. این سازمان ها در صورتی که گسترش یابند، ممکن است به ادغام سازی احتیاج پیدا کنند.

در مورد مزایای حاصل از ادغام سازی مراکز داد، باید گفت که هزینه های اجرای این کار در مدت زمان کوتاه و متوسط، زیاد است. این مسئله می تواند یک عامل بازدارنده برای سازمان های کوچکتر باشد.

موارد دولتی برای ادغام سازی مراکز داده

یکی از قانع کننده ترین دلایل برای ادغام سازی دیتا سنترها در کشور آمریکا، دیتا سنترهای دولتی این کشور است. دولت آمریکا، دیتا سنترها متعددی دارد که انرژی زیادی مصرف می کنند و اثرات کربنی زیادی دارند. برای مثال، در سال 2012، مراکز داده فدرال تقریبا 12 بیلیون کیلووات برق مصرف کرد. با توجه به مشکلات مراکز داده متعدد، دولت آمریکا تصمیم گرفت که موارد زیر را رعایت کند.

  • ترویج فناوری اطلاعات سبز با کاهش اثرات کربن در مراکز داده
  • کاهش هزینه مرکز داده
  • افزایش وضعیت ایمنی IT در دولت
  • اجرای سرمایه گذاری های IT در پلت فرم ها و تکنولوژی های اثربخش تر.

ابرهمگرایی چیست؟

ابرهمگرایی که به عنوان زیرساخت همگرا نیز شناخته می شود، رویکردی برای افزایش کارایی دیتا سنترها و کاهش هزینه هاست. این موضوع، مبحث جدیدی در مدیریت مرکز داده است که سازگاری بین سرورها، سیستم های ذخیره و دیگر دستگاه های شبکه را ارتقا می دهد. به علاوه، ابرهمگرایی هزینه خنک سازی، کابل کشی، فضای کف و هزینه برق را کم می کند. زمانی که یک شرکت از زیرساخت همگرا برای مراکز داده اش استفاده می کند، فروشنده توصیه های شخصی و آزمون شده را در مورد مصرف بهینه سیستم های سخت افزار در مرکز داده، ارائه می کند. بنابراین ملزومات خاص بارهای کاری میتوانند برآورده شوند.

آینده چیست؟

در راستای همگرایی و ادغام سازی مراکز داده، سه روند وجود دارد که ممکن است در آینده رخ دهند: تعداد مراکز داده در جهان در حال کاهش است و مرکز گرایی این موضوع را تعیین می کند، ابر هزینه ها را کاهش می دهد و کارایی مراکز داده را افزایش می دهد و ابرهمگرایی نیز در مرکز انتظارات قرار می گیرد. به طوری که عملیات مرکز داده متمرکز می شود و براساس نیاز شکل می گیرد.

نتیجه گیری

کاهش هزینه و کارایی بالاتر، اهداف اصلی انجام ادغام سازی مراکز داده در کسب و کارها خواهد بود. با این حال، این مسئله ممکن است زمان بیشتری بگیرد. در این میان، با اینکه رایانش ابری مزایای ثابت شده ای دارد، شرکت های بزرگ می خواهند از سیستم های موروثی خلاص شوند و علت این مسئله نیز ملاحظات مالی و لجستیک است. اکثر شرکت ها همچنان از مزایایی که توسط ابرهمگرایی ارائه می شود، استفاده می کنند.

 

دسته بندی ها : مرکزداده
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *