صفحه اصلی

آموزش قدم به قدم ورود به فضایی مجازیی ، انتخاب هاست و دامنه

۲۹ مهر ۱۴۰۰

امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از خدمات از طریق فضای مجازی و صفحات وب در دسترس می‌باشد و افراد مختلف از خدمات به صورت آنلاین بهره می‌‌برند. این امر سبب شده است که کسب و کار های مختلف به حضور در اینترنت تمایل نشان دهنده.  چالش بعدی کسب و کار‌ها برای حضور در فضای رقابتی اینترنت ، اصطلاحاتی است که برای افرادی که تجربه حضور در اینترنت را ندارند، ممکن است گمراه کننده به نظر بیاید. در این نوشتار قصد داریم به صورت قدم به قدم شما را با اصطلاحات رایج و مراحل انتخاب هاست و دامنه آشنا کنیم.

قدم اول : برای وب سایت خود یک نام انتخاب کنید

نام وب سایت بسیار مهم است. « دامین» یا دامنه در واقع نامی است که بیانگر هویت و آدرسی برای دسترسی به یک وب سایت است. پس باید یک نام منحصر به فرد برای سایتتان انتخاب نمایید و سپس از پسوند های جهانی « ال تی دی » یکی را انتخاب کنید تا در صورت آزاد بودن آن اقدام به ثبت دامنه خود کنید.

انتخاب هاست و دامنه فرآیند پیچیده ای نیست. پسوند هایی مانند Com,ir,org,info  از متداول ترین پسوندهای دامنه هستند. برای فهمیدن  آزاد بودن و یا مالک داشتن یک دامنه می توانید «هوییز» بگیرید. اگر هم از قبل صاحب وب سایت بوده اید می توانید از وضعیت سایت مطلع گردید. دامنه ها بیشتر انگلیسی هستند ولی پسوند های فارسی را هم می توانید استفاده کنید تا با دیگران فرق داشته باشید.

قدم دوم : میزبانی در فضای مجازی (انتخاب هاست)

پس از انتخاب یک نام مناسب و ثبت آن، فضایی را هم برای قراردادن فایل ها و داده های سایت پیدا کنید. «وب هاستینگ» یا میزبانی وب به معنی اجاره کردن فضا بر روی شبکه می باشد. این فضا جهت نگهداری فایل ها و داده های سایت است. برای دسترسی به وب سایت، نیاز به فراگیری این فایل ها بر روی « سرور » یا سرویس دهنده است. سرور کامپیوتری است که در شبکه اینترنت به عنوان میزبان «هاست» شناخته می شود. اتصال دائم و پر سرعت به اینترنت، سخت افزار و قطعات داخلی، نرم افزارهای لازم برای اجرای فایل های برنامه نویسی، از حداقل امکاناتی است که یک میزبان وب باید داشته باشد.

البته هر رایانه ای می تواند یک سرویس دهنده باشد اما با توجه به بالا بودن قیمت قطعات سخت افزاری نیرومند، نیروی پشتیبانی و مشکلات زیاد دیگر، چندان به صرفه نیست. به همین دلیل شرکت هایی مسئولیت این کار را قبول کرده اند و مبلغی را به عنوان دستمزد می گیرند. در واقع آنها بخشی از هارد دیسکشان را اجاره می دهند.

میزبان یا هاست های مختلفی در فضای مجازی قرار دارند. هاست اشتراکی، سرور مجازی، سرور اختصاصی و … برای افرادی که به تازگی وب سایت طراحی می کنند هاست اشتراکی بهتر است که به صورت ویندوزی یا لینوکسی ارائه می شوند. هاست اشتراکی لینوکس برای وب سایت هایی است که برنامه نوسی شان بر پایه سیستم عامل لینوکس و با زبان های «پی اچ پی» یا «سی جی آی» و چند برنامه دیگر باشد. البته فقط سیستم عامل نصب شده روی سرور لینوکس است و ربطی به سیستم عامل کامپیوتر شخصی شما ندارد.

به همین راحتی شما مراحل انتخاب هاست و دامنه را پشت سر گذاشتید.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین نام دامنه و وب هاستینگ چیست؟

پیشرفت های سریع

با پیشرفت سریع دانش رایانه ای زمانی می رسد که هاست اشتراکی دیگر پاسخ گوی نیازهای شما نیست. اگرمی خواهید یک وب سایت پربازدید بسازید از سرور های مجازی «وی پی اس» استفاده نمایید. از مزایای آن می توان به در اختیار قرار دادن منابع اختصاصی، سطح بالاتری از عملکرد و امنیت برای وب سایت را نام برد. سرور مجازی برای سایت های پربازدید و آن دسته از وبسایت هایی که منابع بیشتری را مصرف می نمایند و یا نیازمند تنظیماتی خارج از استاندارد سرویس های اشتراکی هستند، مناسب است.

اگر یک وب سایت بزرگ و پربازدید دارید باید از یک سرور اختصاصی استفاده نمایید تا قدرت، امنیت و قابلیت کنترل بالا را برای شما تامین نماید. این گونه سرورها به دلیل پایداری و در اختیار گذاشتن سطح بالایی از منابع سرور، از سوی شرکت های بزرگ، سازمان ها و وب سایت های پربازدید مورد استفاده قرار می گیرند. کاربران می توانند هر زمان، با نصب نرم افزارهای دلخواه و مدیریت اختصاصی سرور نیازهای سمت سرور خود را رفع نمایند به این دلیل که تمام منابع سرور به طور کامل در اختیار کاربران است.

چگونه در دنیای مجازی آسوده خاطر باشیم

پس از انتخاب هاست و دامنه به ثبت رساندن وب سایتتان لازم است که آن را به خوبی طراحی نمایید. طراحی خوب یک وب سایت در جذب مخاطب بسیار تاثیر دارد. اگر توانایی طراحی وب سایت را دارید و زمان و کیفیت کار برای شما اهمیت دارد باید سر حوصله و دقت و با سلیقه وب سایت خود را طراحی نمایید ولی اگر دانش کافی در این زمینه را ندارید بهتر است که این کار را به افراد مجرب بسپارید. این افراد با شناسایی و تحلیل نیازهای یک سایت بنابر این که این سایت یک سایت کوچک و ساده است، یا یک وب سایت بزرگ و پیچیده آن را طراحی می نمایند.

قله موفقیت یک وب سایت کجا است

زمانی که نظرات خود را در یک وب سایت می گذارید، به دنبال پیشرفت آن هستید. اگر ایده و نظری نتواند در مرحله اجرا به یک محصول و یا خدمت تبدیل شود، ارزش خود را نشان نداده است. بنابر این ایده شما نیاز به یک شتاب دهنده دارد. شتاب دهنده مجموعه ای است که استارت آپ ها را از لحاظ فنی علمی فکری حقوقی و مالی پشتیبانی کرده و باعث توسعه، پیشرفت و تجاری سازی آن ها می گردد.

بیشتر بخوانید: چرا انتخاب یک شرکت مناسب وب هاستینگ مهم است و چگونه یک شرکت ایده آل پیدا کنید؟

دسته بندی ها : دامنه,هاست
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *