صفحه اصلی

همه آنچه که درمورد پروکسی سرور باید بدانید!

۰۹ شهریور ۱۴۰۰

پروکسی سرور به چه منظوری استفاده می‌شود؟

 

پروکسی سرور در حقیقت کامپیوتری است که به عنوان واسطه بین رایانه کاربر و اینترنت عمل می‌کند. پروکسی سرور این امکان را برای رایانه‌های مشتری فراهم می‌کند تا اتصالات غیرمستقیم با سایر خدمات اینترنت برقرار کنند.

 

در صورت استفاده از پروکسی سرور، رایانه‌های کاربران ابتدا به سرور پروکسی متصل می‌شوند و از منابع دیگری مانند صفحات وب، بازی ها، فیلم ها، فایل‌های mp3، کتاب‌های الکترونیکی، و سایر منابع موجود در سرورهای مختلف از طریق اینترنت استفاده کنند. پروکسی سرور به محض دریافت چنین درخواستی، منابع موجود در حافظه پنهان را در هارد دیسک محلی خود جستجو می‌کند. اگر منابع درخواست‌ها قبلاً ذخیره شده باشند، پروکسی سرور آن‌ها را به رایانه‌های مشتری برگرداند.

 

در صورت عدم ذخیره منابع، پروکسی سرور به سرورهای مربوطه وصل می‌شود و اطلاعات را از طرف رایانه‌های مشتری درخواست می‌کند. سپس اطلاعات را در قالب “کش” ذخیره می‌کند و درخواست‌های بعدی اطلاعات را برای همان محتوا مستقیماً برمی گرداند.

 

جشنواره سرور اختصاصی صفرویک

جشنواره سرور اختصاصی صفرویک با سرعت و امنیت بالا

 

امروزه ما از پروکسی برای اهداف مختلف مانند اشتراک گذاری اتصالات اینترنت در‌های شبکه محلی local)) استفاده می‌کنیم. همچنین با استفاده از پروکسی سرور، آدرس IP خود را پنهان می‌کنیم، دسترسی به اینترنت را کنترل می‌کنیم و دسترسی به اینترنت را پیاده سازی می‌کنیم، به وب سایت‌های مسدود شده دسترسی پیدا می‌کنیم و…

 

در ادامه تعداد بیشتری از مزایای استفاده از پروکسی سرور را برای شما ذکر می‌کنیم:

 

1.به اشتراک گذاشتن اتصال به اینترنت در LAN

برخی از مشاغل و خانه‌ها دارای چندین رایانه هستند اما تنها با یک اتصال اینترنتی می‌توانند اتصال به اینترنت را برای سایر رایانه‌های موجود در آن شبکه محلی به وسیله یک پروکسی سرور به اشتراک بگذارند.

 

2.برای افزایش سرعت وبگردی:

هنگامی که از پروکسی سرور استفاده کنید، ابتدا تمام درخواست‌های رایانه‌های شما به پروکسی سرور ارسال می‌شوند، اگر پروکسی سرور منابع مورد نیاز را در هارد دیسک محلی خود از قبل در حافظه پنهان ذخیره کرده باشد، شما به صورت مستقیمً از پروکسی سرور بازخورد دریافت می‌کنید که این عامل سبب افزایش سرعت وبگردی است.

 

3.مخفی کردن آی پی آدرس:

کاربرد دیگر پروکسی برای مخفی کردن آدرس IP رایانه کاربر به منظور اینکه بتواند ناشناس به وبگردی بپردازد است. این کاربرد بیشتر به دلایل امنیتی است. پروکسی سرور می‌تواند به عنوان واسطه بین رایانه کاربر و اینترنت عمل کند تا از حمله و دسترسی غیرمنتظره جلوگیری کند. امروزه در سطح گسترده ای از این قابلیت استفاده می‌شود.

 

4.کنترل دسترسی ها:

برای اجرای کنترل دسترسی به اینترنت مانند تأیید هویت برای اتصال به اینترنت، کنترل پهنای باند، کنترل میزان زمان آنلاین بودن، فیلتر وب و محتوا و…

 

5.رصد اطلاعات اشخاص:

اگر نیاز به رصد اطلاعات اشخاص دارید،‌ می‌توانید از سرور پروکسی برای این کار استفاده کنید. سیا، اف بی آی و سایر آژانس‌‌های اطلاعاتی این کار را هر روز انجام‌ می‌دهند تا تروریست‌‌ها و سایرین را که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب‌ می‌شود، شناسایی کنند. آن‌‌ها از پروکسی سرورها برای نظارت بر عبارات کلیدی در رسانه‌‌های اجتماعی و موتورهای جستجو (مانند نحوه ساخت بمب) استفاده‌ می‌کنند. هکرها همچنین از پروکسی سرورها برای جمع آوری گذرواژه‌ها و اطلاعات شخصی دیگر برای سرقت هویت یا انتشار ویروس استفاده‌ می‌کنند.

 

6.فیلتر کردن محتوا:

می‌توانید از یک پروکسی سرور برای فیلتر کردن محتوای وب در یک رایانه خاص استفاده کنید. والدین این مورد را به خصوص برای فیلتر کردن آنچه فرزندانشان‌ می‌بینند استفاده‌ می‌کنند. مدارس این مزیت را برای اجرای سیاست‌‌های مرور رایانه و وب مفید‌ می‌دانند.

 

7.دور زدن محدودیت‌های امنیتی و فیلترها:

به عنوان مثال، در بسیاری از مناطق، فیس بوک و مای اسپیس را مسدود کرده اند، با این وجود می‌توانید از پروکسی سرور برای دور زدن چنین محدودیت هایی استفاده کرده و به راحتی به وب سایت‌های مسدود شده دسترسی پیدا کنید .

 

8.اسکن محتوای داخلی:

به عنوان مثال، برای محافظت از خارج شدن داده‌ها از شبکه محلی.

 

9.دور زدن محدودیت‌های منطقه ای:

در بسیاری از موارد، به سبب مسائل سیاسی و …، برخی از دسترسی‌ها برای کاربران یک منطقه خاص محدود شده است. به عنوان مثال، به سروری که از موقعیت جغرافیایی مبتنی بر IP استفاده می‌کند برای محدود کردن سرویس خود به یک کشور خاص، می‌توان با استفاده از یک پروکسی مستقر در آن کشور برای دسترسی به سرویس استفاده کرد.

 

10.بهبود عملکرد رایانه:

پروکسی سرورها‌ می‌توانند عملکرد کامپیوترها را به ویژه برای مشاغل بزرگ بهبود بخشند. یک پروکسی درخواست‌‌های مکرر را تشخیص داده و آنها را در حافظه پنهان ذخیره‌ می‌کند تا شرکت شما مجبور نباشد دفعه بعد که همان درخواست را ارسال‌ می‌کند از پهنای باند استفاده کند. این کار باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : فرق vpn و proxy در چیست؟

 

ممکن است مزایا و معایب دیگری برای پروکسی سرور پیدا کنید، اما این موارد متداول ترین مزایا و معایب پروکسی‌‌ها هستند. اگر‌ می‌ترسید هکرها از آنها علیه شما استفاده کنند، حتماً روی نرم افزار آنتی ویروس و سایر نرم افزارهای محافظت از حریم خصوصی که برای محافظت در برابر چنین شرایطی طراحی شده اند، حساب کنید.

 

نحوه استفاده از Proxy Server برای IE، Firefox، Thunderbird، MSN، Yahoo، Skhpe، CuteFTP

برای استفاده از پروکسی سرور و مزایای فوق، اول از همه باید تنظیمات پروکسی سرور را در رایانه‌های کاربر انجام دهید. فرض کنید آدرس پروکسی سرور “192.168.1.100” است، در زیر نحوه استفاده از پروکسی سرور برای اینترنت اکسپلورر، Firefox، Thunderbird، MSN، Yahoo، Skhpe، CuteFTP ذکر شده اند که می‌توانید تنظیمات پروکسی سرور را در آنها ایجاد کنید و از مزایای فوق، بهره مند گردید.

 

 

استفاده از پروکسی برای IE

 

استفاده از پروکسی برای ie

“Tools” -> “Internet Options” -> “Connections” -> “LAN Settings” -> “Use a proxy server for your LAN” -> “Advanced”.

 

استفاده از پروکسی سرور برای فایرفاکس

 

 استفاده از پروکسی سرور برای فایرفاکس

Click “Tools” -> “Options” -> “Advanced” -> “Network” -> “Connections” -> “Settings” -> “Manual proxy configuration”.

استفاده از پروکسی سرور برای Thunderbird 7.0

 

 استفاده از پروکسی سرور برای Thunderbird 7.0

 

.1Windows “Start” -> “Control Panel” -> “Network Connections” -> “Local Area Connection” -> “General” -> “Properties” -> “Internet Protocol(TCP/IP)” properties -> set the “Prefered DNS server” as the proxy server’s IP address.

.2 Thunderbird menu “Tools” -> “Options” -> “Advanced” -> “Network & Disk Space” -> “Connections” -> click “Settings” button.

 

استفاده از پروکسی سرور برای MSN Messenger

 

استفاده از پروکسی سرور برای MSN

 

 

Menu “Tool” -> “Options” -> In “Connection” tab, check “I use proxy server”, choose SOCKS 5 in type, fill local proxy servers IP address in “Server”. Port is 1080.

“Options” -> “Connection” ->”Advanced Settings.

استفاده از پروکسی برای یاهو مسنجر

 

If you are using Yahoo Messenger V11.0 or above, you can use both “HTTP Proxy” and “SOCKS Proxy”. If you choose “HTTP Proxy”, Yahoo Messenger will use the proxy settings you made in IE. If you choose “SOCKS Proxy”, you need to specify the proxy server parameters here.

 

استفاده از پروکسی برای اسکایپ

 

 استفاده از پروکسی برای اسکایپ

 

“Tools” -> “Connection options” -> “Connection”, you can select “HTTPS” and “SOCKS5” proxy for Skype.

 

استفاده از پروکسی برای CuteFTP Pro

 

استفاده از پروکسی برای CuteFTP Pro

 

Take CuteFTP Pro 8.3 for example, the proxy settings should be “Tools” -> “Global Options” -> “Connection”.

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *