صفحه اصلی

نویز خط تلفن چیست و چرا خط ها نویز دارند؟ چگونه می توان نویز خط را برطرف کرد؟

۰۸ خرداد ۱۳۹۸

 

یکی از عواملی که بر روی کیفیت اینترنت پرسرعت خانگی شما اثر می گذارد ، نویز خط تلفن می باشد. نویز هرگونه اختلالی است که بر سر راه برقراری ارتباط قرار می گیرد. صداهای نامتعارف، قطع و وصلی خطوط و هر اشکالی که بر سر راه ارتباط قرار بگیرد،برقراری ارتباط موثر را ناکام کرده و انتقال پیام را مختل خواهد کرد. در این نوشتار به بررسی این پرسش می پردازیم که، نویز چیست؟ چرا خط ها نویز دارند؟ و راهکارهایی برای برقراری ارتباطات بهتر اینترنتی و داشتن اینترنت پرسرعت ارائه خواهیم کرد.

 


اینترنت پرسرعت صفرویک

 

نویز خط تلفن چه مشکلاتی برای ارتباطات اینترنتی ایجاد می کند؟

 

نویز مهمترین مشکلی است که بر سر راه کاربران اینترنت قرار می گیرد. به این ترتیب برقراری ارتباطات با فواصل دور بسیار دشوار خواهد شد.

هر انرژی ناخواسته و نامطلوبی که در مسیر انتقال پیام مزاحمت ایجاد می کند و پیام را تغییر می دهد یک نویز است. سیستم های مخابراتی با پالس کار می کنند و نویزها معمولادر سیگنال های اصلی اختلال ایجاد کرده و باعث ابهام در برقراری ارتباط می شود.

 

 

نویز خط تلفن

 

پارامتر هایی که باعث برقراری ارتباط موثر و دوری از اختلال می شوند کدام هستند؟

 

تخلیه بار های الکتریکی گاهی نویز ایجاد می کند، گاهی سرعت پایین اینترنت به خودی خود یک نویز است که مشکلات شبکه داخلی و اختلالات نویز و سیگنال خط می تواند ارتباطات را مختل کند. نویز خط سیگنال می تواند بر کیفیت خط اثر منفی بگذارد و رفع این مشکل در کیفیت ارتباط بسیار موثر است. افزایش میزان نویز خط تلفن بر سرعت اینترنت ADSL هم اثرات منفی باقی می گذارد. به این ترتیب سرعت اینترنت و نویزها ارتباط متقابل دارند.

 

تاثیر نویز بوسیله سیم کشی برق ساختمان-

 

ایراد از سیم کشی ساختمان

 

در بسیاری از موارد نویز موجود در خط تلفن به دلیل سیم کشی آن است. برای مثال هنگام سیم کشی تلفن، کابل آن به درستی کشیده نشده یا مکان و مسیر آن اشتباه است.

 

مشکل اول:

امتداد کابل برق مجاور با سیم برق قرار دارد که همین اشتباه می‌تواند دلیل نویز بر روی خط تلفن شما باشد. درصورت مشاهده چنین ایرادی حتما مسیر کابل را تغییر دهید.

 

مشکل دوم:

امکان دارد سیم تلفن شما دچار کشیدگی شود. این مشکل بازدهی کابل تلفن شما را پایین می‌آورد حتی در دراز مدت باعث پارگی سیم می‌شود. همچنین مکان قرارگیری سیم هم در ایجاد نویز اهمیت بسزایی دارد برای مثال سیم خود را هرگز در مکان‌های مرطوب قرار ندهید.

 

مشکل سوم:

آسیب دیدگی کابل ها. امکان دارد سیم خط تلفن شما دچار آسیب دیدگی شود و یا زمان زیادی از آن استفاده کردید که دچار فرسودگی شده است. در صورت بروز چنین مشکلی سیم یا کابل خود را تعویض کنید.

اینترنت را گران نخرید

خرید اینترنت ارزان از صفرو یک

 

راه های رفع اختلال های ارتباطی و نویز خط تلفنکدام ها هستند؟

 

هر تلاشی که در جهت رفع عامل اختلال صورت می گیرد می تواند به ارتقای کیفیت ارتباط و رفع نویز کمک کند. راه های مختلفی برای برطرف کردن این اختلالات وجود دارند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

قطعی های مکرر اینترنت ADSL یکی از عوارض وجود نویز است .وجود سیم ها و اتصالات بی کیفیت به اختلال ارتباطات می انجامد برطرف کردن این مشکل در موارد بسیاری به رفع اختلال منجر می شود. سیم کشی استاندارد خطوط تلفن هم در رفع مشکلات ارتباطی بسیار تاثیرگذار است. تنظیمات مدولاسیون مودم هم می تواند به ارتقای کیفیت ارتباطات شما تاثیرگذار باشد.

 

 

راهکارهای کاهش نویز

 

اولین و ساده‌ترین روش نصب اسپلیتر(Splitter) بر روی سیم کشی تلفن با مودم است. این دستگاه 3 پورت دارد که در ادامه کارای هر پورت را به شما توضیح خواهیم داد. پورت اول(Line)  برای اتصال به خط تلفن است. پورت دوم (Tel)  که این پورت با سیمی با دستگاه گوشی شما متصل می‌شود. پورت آخر (ADSL) به مودم شما وصل می‌شود. این روش به تنهایی باعت کم کردن نویز خط شما می‌شود که در مقابل با افزایش سرعت اینترنت همراه هستید.

دستگاه‌هایی مانند پرینتر، اسکنر،دستگاه کارت‌خوان و… این نوع از وسیله‌ها دارای میدان مغناطیسی هستند. این میدان منتشر شده از دستگاه‌ها باعث ایجاد نویز می‌شود. بنابراین بهتر است شما مودم خود را از این وسایل دور کرده و یا از پریز تلفن خارج کنید

دوشاخه ضد برق دیگر دلیلی است که بر افت کیفیت سرویس شما تاثیر می‌گذارد. برای رفع مشکل این دوشاخه را از پریز جدا و از دوشاخه معمولی استفاده کنید.

 

splitter یا نویزگیر چیست و چه کاربردی دارد

 

آیا نویزگیر به ارتقای کیفیت ارتباطات کمک می کند؟

 

استفاده از این ابزار به ویژه در تلفن و مودم در رفع مشکل اختلال تاثیرگذار است. البته به نوع اختلال و عوامل ایجاد آن هم بستگی دارد اما در موارد زیادی خرید یک دستگاه نویز گیر می تواند به رفع مشکل ارتباطی کمک کند.

البته در اختلالات سطح بالا نمی توان انتظار داشت این دستگاه ها تمامی مشکل را رفع کنند.

 

آیا تغییر شرایط خط سبب بروز نویز می شود؟

 

پاسخ این سوال مثبت است. اگر قادر به تشخیص عوامل ایجاد نویز خط تلفن نیستید لازم است شرایط خط را بررسی کنید، گاهی تغییر این شرایط می تواند به بروز اختلال و دشواری در برقراری ارتباطات موثر منجر شود. گاهی با تغییر تنظیمات مودم می توان اثرات تغییرات شرایط خط را خنثی کرد و از یک ارتباط باکیفیت راه دور لذت برد.

طی سال های اخیر عوامل ایجاد نویز تغییراتی داشته اند امابه موازات آن ابزارهای برطرف کنند اختلالات هم پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

برقراری ارتباطات باکیفیت در نقاط دور دست یکی از نشانه های این تغییرات مثبت است.

 

نتیجه گیری:

نویز هر عامل اختلال گری است که کیفیت ارتباطات را کاهش داره و مانع برقراری یک ارتباط موثر می شود.

بسیاری می پرسند چرا خط ها نویز دارند؟ در پاسخ به این سوال باید عوامل داخلی و خارجی زیادی مورد بررسی قرار گیرندو ضمن تشخیص نوع اختلال روش های متناسب برای رفع آن بکار گرفته شوند.

طی سال های اخیر کیفیت ارتباطات به میزان قابل توجهی ارتقا یافته و نویز به میزان بالایی کاهش یافته است.استفاده از ابزارهای باکیفیت و نیروی انسانی متخصص می تواند به شناسایی و رفع عوامل اختلال آفرین کمک کند.در صورتی که احساس میکنید شخصی به اینترنت شما نفوذ کرده میتوانید درباره جلوگیری از هک شدن مودم نیز مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول


1)ساده ترین و سریعترین راه های حذف نویز

1.ا از نویز گیر یا اسپلیتر استفاده کنید.

2. تلفن منزل را بردارید و گوش کنید ، اگر صدای خرخر شنیدید بنابراین ممکن است مشکل از خط تلفن داخلی منزل باشد ، سیم های تلفن را دنبال کنید و ببینید از چه جاهایی عبور کرده اند.

3. محل عبور سیم تلفن در ساختمان را بررسی کنید که از کنار مواردی مثل آسانسور ، مایکروویو ، هیتر برقی و هرگونه دستگاهی که مستعد ایجاد Noise است عبور نکرده باشد .

4. Firmware یا نرم افزار مودم ADSL خودتان را به جدیدترین نسخه بروز رسانی کنید ، توجه کنید که بسترهای مخابراتی و سرویس های ADSL جدید ممکن است با مودم ADSL قدیمی شما سازگاری نداشته باشند ، ترجیحا از همان روتر یا مودم ADSL ای استفاده کنید که ISP شما آن را توصیه کرده است.

5.خطوط تلفن خود را بررسی کنید ، دستگاه هایی مثل Fax یا Caller ID یا حتی دستگاه های تلفن بیسیم و سه راهی های برق و تلفن نیز می توانند باعث ایجاد Noise بر روی خط تلفن شما بشوند.

 

2)نویزگیر یا اسپلیتر چیست؟

اسپلیتر یا میکروفیلتر (Micro Filter ) دستگاهی است که عمل تفکیک امواج صوتی (تلفنی) و داده را بر روی خط تلفن انجام می‌دهد.به عبارتی دیگر : ابزاری‌ست برای جدا کردن  voiceو data از یکدیگر. از نظر فیزیکی قطعه‌ای‌ست کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن و مودم ADSL 

 


خدمات اینترنت وایرلس


اینترنت پرسرعت صفرویک

دسته بندی ها : تلفن
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *