صفحه اصلی

فرق مودم و روتر چیست؟

۰۶ دی ۱۴۰۰

امروزه با گسترش انواع اینترنت نظیر اینترنت نامحدود، اینترنت پرسرعت و … دو نام روتر و مودم بسیار بر سر زبان ها افتاده است. برای اتصال مناسب به اینترنت دو دستگاه بسیار کاربردی و مناسب مودم و روتر می باشند. اما مودم و روتر هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها و فرق مودم و روتر در مناسب ترین مکان از آن ها استفاده کرد. اما قبل از آن باید به سوال پرتکرار فرق مودم و روتر چیست؟ پاسخ دهیم.

تفاوت مودم و روتر چیست؟

مودم و روتر دارای تفاوت های ویژه ای می باشند و هر کدام مناسب عملکرد مخصوصی تولید شده اند. در ادامه به ویژگی های این دو دستگاه بسیار کاربری پرداخته تا به خوبی متوجه فرق مودم و روتر شوید. البته باید دقت داشته باشید که این تفاوت ها لزوما به معنای برتری یکی از دستگاه ها بر دیگری نیست و هر کدام اگر در محل مناسب استفاده شوند می توانند بهترین گزینه باشند.

تفاوت مودم و روتر

بررسی و مقایسه کامل تفاوت مودم و روتر

ویژگی های مودم

به طور کل برای دسترسی به اینترنت باید دستگاهی وجود داشته باشد که سیگنال هایی که از سمت دکل های ارائه دهنده سرویس ارسال می شود را ترجمه و به گوشی، لپ تاپ و هر دستگاهی که نیاز به اینترنت دارد برساند. مودم این وظیفه را بر عهده دارد. نام مودم از دو کلمه modulation  و demodulation گرفته شده و ترکیبی از دو حرف اول آن ها است.

برای اینکه مودم اینترنت را به دستگاه برساند صرفا باید عملیات مدولاسیون و دمدولاسیون را به خوبی انجام دهد. مودم صرفا وظیفه انتقال اینترنت را به عهده داشته و همین وظیفه را نیز به نحو احسنت انجام می دهد. نکته حائز اهمیت در موردم مودم های تنها این است که در آن واحد تنها می توانند یک دستگاه را به اینترنت وصل کنند و برای همین روترها به وجود آمدند. و یکی از مهم ترین پاسخ های فرق مودم و روتر چیست؟ دقیقا همین مسئله است.

ویژگی های مودم

تصویر یک مودم

ویژگی های روتر

از بزگترین فرق مودم و روتر می توان به این اشاره کرد که روترها تنها وظیفه اتصال اینترنت را به عهده  ندارند. روترها دستگاه هایی هستند که با آن ها می توان بدون نیاز به اینترنت اطلاعات را در داخل شبکه محلی جابجا کرد. اطلاعاتی نظیر دستور به پرینتر برای چاپ، فایل ها و … . به طور کل روترها هم اطلاعات را جا به جا کرده و هم با متمایز سازی اطلاعات از یکدیگر سبب می شوند که در روند انتقال اختلالی به وجود نیاید و هم اینکه شخص ثالثی بدون اجازه به اطلاعات دسترسی پیدا نکند.

علاوه بر شخصی سازی مقصد اطلاعات بر روی روتر که یکی از مهم ترین پاسخ های فرق مودم و روتر چیست؟ می باشد ؛ روتر می تواند به واسطه یک مودم شما را به اینترنت متصل کند. با اتصال یک مودم توسط کابل لن به روتر می توان از اتصال به اینترنت بهره مند شد. با توجه به کاربرد روترها و نوع ارائه خدمات روترها هم برای مصارف خانگی و هم شرکتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

.یژگی های روتر

تصویر یک روتر

ترکیب مودم و روتر

تا به اینجا به پرسش فرق مودم و روتر چیست؟ به طور ساده پاسخ دادیم. اما مسئله اصلی اینجا است که اگر روترها در مرکز نقطه تبادل اطلاعات و مودم ها در پایان و صرفا رساندن سیگنال ها به دستگاه ها قرار دارند و علاوه بر آن مودم ها تنها می توانند در آن واحد به یک دستگاه اینترنت بدهند پس چگونه در خانه ها مودم ها به چند دستگاه اینترنت می دهند؟

جواب اینجاست که در واقع اکثر مودم های خانگی ترکیبی از روتر و مودم هستند تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. عملکرد این دستگاه ها این گونه است که مودم اینترنت را از شرکت ارائه دهنده سرویس گرفته و آن را از طریق کابل به روتر انتقال می دهد. روتر نیز از طرق مختلف نظیر کابل لن، وایفای و … اینترنت را به دستگاه ها انتقال می دهد. در واقع از ترکیب کردن فرق مودم و روتر می توان بازدهی بسیار بالایی از حیث انتقال اطلاعات دریافت کرد که یک استفاده مثبت از تفاوت های مودم و روتر می باشد.

ترکیب مودم و روتر

نحوه ترکیب کارایی مودم و روتر

سخن پایانی

مودم ها و روترها دو وسیله انتقال اطلاعات می باشند که در این زمانه در کنار ابزارهایی نظیر سرور ابری که برای نگهداری اطلاعات و همچنین انتقال آن ها استفاده می شوند، بسیار کاربردی و مفید می باشند. فرق مودم و روتر در مسائلی مانند چگونگی انتقال اطلاعات و مقدار توانایی برای انتقال دیتا می باشد. بهتر است برای استفاده از این دو قبل از خرید از کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت بگیرید. کارشناسان صفرویک می توانند شما را به بهترین نحو در زمینه خرید و اتصال مودم و روتر همراهی نمایند. همچنین لازم به ذکر است که صفرویک ارائه دهنده اینترنت پرسرعت و انواع سرور نظیر سرور مجازی، سرور اشتراکی و … می باشد.

سوالات متداول فرق مودم و روتر چیست؟

  1. نوع سیگنال های ارسالی از ارائه دهنده اینترنت به مودم به چه صورت است؟
    این سیگنال ها می توانند از انواع سیگنال های رادیویی و فیبر نوری و … باشند. سیگنال هایی که بر روی فیبر نوری ارسال می شوند بسته به کیفیت سیم ها و … می توانند به سرعت بسیار بالایی برسند اما بسته به شرکت ارائه دهنده سرویس ممکن است این سرعت محدود شود و دارای یک اینترنت ناپایدار شوید.
  2. علت قطع اتصال به مودم در هنگام زنگ خوردن تلفن چیست؟
    هنگامی که بر روی خط تلفن نویز گیر وجود نداشته باشد هنگامی که تلفن منزل یا هر تلفنی که اینترنت بر روی آن خط سوار است زنگ بخورد سبب می شود که اتصال مودم به اینترنت و در نتیجه اتصال شما به اینترنت تا چند دقیقه پس از قطع تماس با اخلال روبرو شود.
  3. چطور می توان از بهترین ترکیب مودم و روتر را انتخاب کرد؟
    بار یاین کار شما نیاز به دانش تخصصی و تحقیق در این زمینه داید و علاوه بر آن برای جلوگیری از صرف زمان بسیار بر روی این موضوع می توانید با کارشناسان صفرویک در تماس باشید تا به بهترین نحو شما را در این زمینه همراهی کنند. صفرویک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت بوده که می تواند اینترنتی بی نقص با پشتیبانی عالی را به شما ارائه دهد.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک,مودم
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *