صفحه اصلی

راهکارهای سرویس ابری برای سازمان‌ها

۱۱ تیر ۱۳۹۹

اصطلاح سرویس ابری جهت توضیح دسته‌بندی جدیدی از شبکه‌های مبتنی بر رایانش که در بستر اینترنت به وجود آمده‌اند، بکار برده می‌شود. در حقیقت سرویس ابری یک فناوری رایانشی است که از اینترنت و سرویس‌های از راه دور مرکزی جهت نگهداری و بکار بردن داده‌ها استفاده می‌کند. به بیان ساده‌تر رایانش ابری، به‌کارگیری منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانشی  به‌عنوان سرویسی در شبکه می‌باشد که در ادامه به راهکارهای سرویس ابری برای سازمان‌ها پرداخته ایم.

به‌طور کلی واژه ابری یا کلود به انقلاب بعدی در اینترنت اشاره دارد و هر چیزی از قدرت رایانش تا فرایندهای کسب‌وکار و از مشارکت‌های فردی تا هر نوع سرویسی در هر مکان و زمانی معنا می‌شود.

 

دلیل استفاده از سرویس ابری در نرم‌افزارهای سازمانی

 

به‌طور کلی ارزشی که توسط رایانش ابری ارائه می‌شود سطوح گوناگونی خواهد داشت. در سطح سازمانی، رایانش ابری می‌تواند به شکل ارزشی استراتژیک در فرم پیشنهاد رقابت جهت کاهش هزینه‌ها باشد. اگر از دید اقتصادی نگاه کنیم، صرفه‌جویی در هزینه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای IT می‌تواند ازنظر اقتصادی برای سازمان بسیار حائز اهمیت باشد. ازاین‌رو سازمان‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از این سرویس‌ها تا سی درصد هزینه‌های خود را کاهش داده و برای سازمان‌های کوچک نیز این مقدار می‌تواند تا نود درصد کاهش یابد. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که با به‌کارگیری رایانش ابری، می‌توان کارایی سازمان‌ها را به شکل محسوسی بالا برد.

 

ذهنیت کلی استارت‌آپ ها و کسب‌وکارهای کوچک بر این است که سرویس ابری به کار آنها نخواهد آمد. ولی یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که استفاده از سرویس ابری در کسب‌وکارهای کوچک دارد، ایجاد فرصت‌های رقابتی در محیط کسب‌وکار می‌باشد که باعث ایجاد بستری خلاقانه و در راستای موفقیت و افزایش کارایی در کسب‌وکار آنها خواهد گردید. همچنین امنیت نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از مزیت‌های رایانش ابری برای سازمان‌ها در نظر گرفته شود. در حقیقت تأمین کنندگان خدمات ابری در مبحث ایجاد دیتاسنترها و امنیت آنها برای سازمان‌ها تخصص و تجربه بیشتری نسبت به خود آن سازمان دارند.

 

بیشتر بخوانید : مرکز تماس ابری چیست و چه مزایایی می‌تواند برای سازمان ها داشته باشد؟

 

معایب احتمالی سرویس ابری برای در سازمان‌ها

 

قطعاً عواملی وجود دارند که ممکن است بر تصمیم‌گیری سازمان‌ها جهت انتخاب سرویس ابری تأثیر منفی خواهند گذاشت. یکی از این عوامل ریسک‌های امنیتی می‌باشند. این ریسک‌ها از این امر ناشی می‌شوند که به‌طور معمول داده‌ها توسط یک تأمین کننده که لزوماً مقررات امنیتی را رعایت نمی‌کند، نگهداری و پشتیبانی می‌شوند. همچنین این امکان وجود دارد که سازمان‌ها به علت مشکلاتی که از جانب تأمین کننده این نوع خدمات به وجود می‌آیند قصد داشته باشند تا سرویس خود را قطع کرده و به همکاری با شرکت ارائه‌دهنده پایان دهند. ازاین‌رو سازمان‌ها باید در مرحله انتخاب شرکت ارائه‌دهنده رایانش ابری به عواملی همچون ایرادات دستگاه‌های تأمین کننده، قطعی در ارتباط با شبکه یا سرور و … دقت کنند.

از دیگر معایب احتمالی که امکان دارد تا برای سرویس ابری سازمان‌ها به وجود آید قابلیت اشتراکی بودن این سرویس است. این امر ازاین‌جهت امکان اتفاق افتادن را دارد که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس ابری معمولاً این سرویس‌ها را به تعدادی از مشتریان متفاوت خود ارائه می‌دهند و اصطلاحاً این سرویس‌ها بین مشتریان  share  می‌شود. از این رو در صورت بروز مشکل در سرور یکی از مشتریان این امکان وجود دارد تا سرویس دیگر مشتریان نیز دچار مشکل گردد.

 

 

پیاده‌سازی سرویس ابری در سازمان‌ها

 

پیاده‌سازی سرویس ابری در یک سازمان، همچون استفاده از یک تکنولوژی جدید در آن سازمان نیازمند ایجاد تغییراتی است تا امکانات و فضای آن سازمان به پیش‌نیازهای آن فناوری نزدیک‌تر شود. به‌عنوان مثال می‌توان به راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان ابری اشاره کرد. راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا به‌اختصار  ابری، نوعی از ERP است که در آن به‌جای دیتاسنترهای سازمانی، رایانش ابری بر بستر پلتفرمی بخصوص ارائه می‌شود.

در حقیقت این فناوری نوعی از نرم‌افزارهای SaaS می‌باشد که دسترسی از طریق اینترنت را افزایش داده و به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا داده‌ها را هم در بین واحدهای مختلف درون سازمان و هم در خارج از آن سازمان به اشتراک بگذارند. ازاین‌رو به علت ویژگی میزبانی ابری، شرکت‌های دیگر بلافاصله از هرگونه به‌روزرسانی اطلاع پیدا خواهند کرد.

 

برای دریافت مشاوره و یا خرید سرویس مناسب با شماره ی  02148655 تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر درخواست خود را به ثبت برسانید.

     

    بیشتر بدانید : سرور ابری یا سرور اختصاصی؟ کدام بهتر است؟

     

    راهکارهای سرویس ابری برای سازمان‌ها

     

    امروزه تعداد بسیاری از سازمان‌ها به دنبال طراحی زیرساخت‌های IT و بر پایه مدلی ابری هستند تا بتوانند از مزایای سرویس ابری در جهت توانمندسازی فرایندهای کسب‌وکار خود بهره ببرند. در حقیقت این سازمان‌ها توانسته‌اند تا با بهره‌گیری از خدمات ابری و گذراندن مراحل زیر به کارایی بسیار بالاتری برسند:

     

    • طراحیپلن های استراتژیک ابری
    • ایجاد تعادل میان مدل‌های ابری گوناگون
    • تغییر درمعماری‌های مرتبط با پلتفرم‌های اجراشده در سازمان
    • پیاده‌سازی سرورها وزیرساخت‌ها در جهت ذخیره‌سازی

     

    همچنین با پیشرفت و گسترش فناوری‌های جدید همچون بلاک چین، سرویس ابری، هوش مصنوعی و… می‌توان اذعان داشت که تمامی صنایعی که از این فناوری‌ها بهره گرفته‌اند پیشرفت محسوسی داشته‌اند. از صنایعی که با استفاده از فناوری رایانش ابری تحول محسوسی را در خود احساس کرده‌اند می‌توان به صنعت نرم‌افزارهای سازمانی مثل اتوماسیون اداری اشاره کرد.

    بسیاری از افراد بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند، هرروز از سرویس ابری استفاده می‌کنند. این استفاده می‌تواند درزمانی که با کامپیوتر و در گوگل به جستجو می‌پردازند رخ دهد. معمولاً نتایجی که در گوگل نمایان می‌شوند از میان یکی از میلیون‌ها کامپیوتر شبکه‌ای گوگل در کالیفرنیا، دوبلین، توکیو و پکن نمایش داده می‌شود. البته که افراد اطلاعی از این مبدأ نداشته و نخواهند داشت. در خصوص ایمیل‌ها نیز این مطلب صدق می‌کند. در حقیقت سرویس ابری بر اساس تقاضای سازمان‌های درخواست‌کننده و توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده آن ارائه می‌گردد و می‌تواند علاوه بر اینکه بین چندین سازمان share گردد به‌طور خصوصی و با هزینه‌ای بیشتر به یک سازمان ارائه گردد.

     

    دسته بندی ها : سرویس های ابری
    برچسب ها :

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *