صفحه اصلی

تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

روتر بی سیم شما از فرکانس های رادیویی برای انتقال اینترنت به دستگاه های متصل به WiFi شما مانند تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و موارد دیگر استفاده می کند. تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای به سرعت و برد باز می گردد. بیایید نگاهی دقیق تر به تفاوت ها بیندازیم.

دید کلی درباره فرکانس 2.4 گیگاهرتز

فرکانس 2.4 گیگاهرتز یکی از مرسوم ترین فرکانس ها می باشد که مانند هر چیز دیگری دارای مزایا و معایبی است. از مزیت ها و عیب های فرکانس 2.4 گیگاهرتز نسبت به دیگر فرکانس ها می توان اشاره کرد به:

مزایای فرکانس 2.4 گیگاهرتز چیست؟

  • فرکانس 2.4 گیگاهرتز منطقه تحت پوشش بزرگتری دارد
  • فرکانس 2.4 گیگاهرتز در نفوذ به اجسام جامد بهتر است
مزایای فرکانس 2.4 گیگاهرتز چیست؟

فرکانس 2.4 گیگاهرتز

بررسی معایب 2.4 گیگاهرتز

  • فرکانس 2.4 گیگاهرتز از سرعت داده کمتری برخودار است.
  • فرکانس های 2.4 گیگاهرتزی بیشتر مستعد تداخل هستند
  • معمولا دستگاه های بیشتری از این فرکانس استفاده می کنند که همین مسئله می تواند زمینه ساز تداخل امواج شود.

دید کلی نسب به 5 گیگاهرتز

مزایا و معایب فرکانس 5 گیگاهرتز که از تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای نیز می باشد عبارت اند از :

فرکانس 5 گیگاهرتز چه مزایایی دارد؟

  • فرکانس 5 گیگاهرتز از نرخ داده بالاتری برخوردار است.
  • امواج و فرکانس های 5 گیگاهرتزی کمتر مستعد تداخل هستند
  • معمولا دستگاه های کمتری از این فرکانس استفاده می کنند
فرکانس 5 گیگاهرتز چه مزایایی دارد؟

فرکانس 5 گیگاهرتز

معایب 5 گیگاهرتز چیست؟

  • فرکانس 5 گیگاهرتز از منطقه تحت پوشش کوچکتری برخوردار است.
  • در نفوذ به اجسام جامد بدتر است

فرکانس 2.4 گیگاهرتز بهتر است یا 5 گیگاهرتز؟

با توجه به تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای؛ یک اتصال 2.4 گیگاهرتز با سرعت های کمتر دورتر حرکت می کند، در حالی که فرکانس های 5 گیگاهرتز سرعت های سریع تری را در برد کوتاه تر ارائه می دهند. انتخاب شما از 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز به مکان و نحوه استفاده شما از اتصال وای فای بیشتر بستگی دارد.

بسیاری از دستگاه ها و لوازم الکترونیکی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند، از جمله مایکروویو، مانیتور کودک و درب بازکن گاراژ. اگر بسیاری از این موارد را در خانه خود دارید، یا اگر در آپارتمان ها یا آپارتمان هایی زندگی می کنید که توسط افراد دیگر احاطه شده اند، باند 2.4 گیگاهرتز احتمالاً شلوغ است که می تواند به سرعت و کیفیت سیگنال آسیب برساند.

فرکانس 2.4 گیگاهرتز بهتر است یا 5 گیگاهرتز؟

فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز

استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز برای دستگاه نزدیک به روتر

اگر می‌توانید از اکثر دستگاه‌های خود در نزدیکی روتر خود استفاده کنید، 5 گیگاهرتز بهترین انتخاب شما برای بهره‌مندی از سرعت‌های بالاتر است. به همین ترتیب، اگر فعالیت‌های با پهنای باند زیادی را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، مانند بازی یا ویدئو کنفرانس، بهتر است از این فرکانس استفاده کنید و تا حد امکان به روتر نزدیک شوید. لازم به ذکر است که بهتر است، مستقیماً با کابل اترنت به مودم وصل کنید، زیرا اتصال کابلی توسط کابل لن همیشه پایدارتر و سریعتر از بی سیم است. در صورتی که اطلاعات بیشتری درباره کابل لن و نحوه خرید آن دارید می توانید راهنمای خرید کابل شبکه را بررسی کنید. یا اگر، همانطور که در بالا گفته شد، در یک آپارتمان یا کانکس با بسیاری از واحدهای اطراف خود هستید، 5 گیگاهرتز به شما کمک می کند از ازدحام بی سیم جلوگیری کنید.

استفاده از از 2.4 گیگاهرتز برای دستگاهی دورتر از روتر

از سوی دیگر، در دستگاهی که در طول روز زیاد حرکت می کند (مانند گوشی هوشمند شما)، به خصوص اگر خانه بزرگی دارید، فرکانس 2.4 گیگاهرتز بهترین گزینه است. این طول موج برد بیشتری دارد و می‌تواند راحت‌تر از باند 5 گیگاهرتز به اجسام جامد نفوذ کند و برای دستگاه‌هایی که از اتاقی به اتاق دیگر گرفته می‌شوند یا از روتر فاصله بیشتری دارند، ایده‌آل است. استثنا در این مورد، روترهای جدیدتر با فرکانس 5 گیگاهرتز 802.11ac وای فای هستند که می توانند در شرایط مناسب، محدوده 2.4 گیگاهرتز را پوشش دهند.

چگونه با توجه به تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای تنظیمات فرکانس را تغییر دهیم؟

با توجه به تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای، چه فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز را انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که بی سیم شما روی مودم یا روتر شما فعال است و برای استفاده از همان فرکانس تنظیم شده است. مدل خاص روتر خود را برای سازگاری و قابلیت‌های فرکانس بررسی کنید.

با یک روتر دو بانده، می توانید آن را طوری تنظیم کنید که در هر دو فرکانس به طور همزمان ارسال شود. در این مورد، شما معمولاً دو شبکه (SSID) دارید که در لیست شبکه شما ظاهر می‌شوند، با نام‌های یکسان به جز «5G» یا «2.4G» در پایان. سپس می توانید انتخاب کنید که هر دستگاه جداگانه به هر یک از شبکه ها متصل شود.

در اکثر مودم های جدیدتر، همچنین راهی برای یافتن بهترین کانال وای فای برای محیط خود و سپس تغییر کانال در صورت نیاز در تنظیمات بی سیم مودم وجود دارد. به این ترتیب می توانید از قابلیت های مختلف وای فای 2.4 گیگاهرتز در مقابل 5 گیگاهرتز نهایت استفاده را ببرید.

مقایسه فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز

مقایسه دو فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای پرداخته شد تا بتوانید با توجه به آن به بهترین نحو فرکانس اینترنت خود را مشخص نمایید.

سوالات متداول تفاوت فرکانس 2.4 با 5 گیگاهرتز در وای فای

  1.  
  1. فرکانس های 5 گیگاهرتز در مکان هایی که وسایل متعددی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند گزینه مناسب تری به شمار می رود.
  1. خیر؛ در انواع مسائل روزمره تکنولوژی برای انتقال داده ها و … از امواج و فرکانس ها استفاده می شود.
  1. به طور کلی مودم نیز در نوع انتقال داده ها تاثیر گذار است.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *