صفحه اصلی

بیان دلایل افت اینترنت ثابت و توقف سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه از زبان مدیرعامل صفرویک و دبیر دبیرخانه شرکت‌های Servco

۳۰ مرداد ۱۳۹۷

جناب آقای مهندس فتاحی مدیر عامل شرکت مهندسی صفرویک پرداز و دبیر دبیرخانه شرکت‌های Servco، مشکلات به وجود آمده توسط اینترنت همراه، قیمت دلار، رگولاتوری و شرکت مخابرات را عوامل اصلی افت اینترنت ثابت و توقف سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد.

مهندس مجید فتاحی دبیر دبیرخانه شرکت‌های servco (شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی) در مورد حال و روز این روزهای شرکت‌های اینترنت ثابت گفت: “در حوزه اینترنت ثابت حال و هوای خوبی نداریم. دلیلش این است که آنجایی که باید اینترنت ثابت کشور رشد می‌کرده، رشد نکرده است و موارد مصرف اینترنت را ما در ایران عکس تمام دنیا جهت می‌دهیم. هیچ جای دنیا استفاده از اینترنت (internet usage) را به سمت موبایل و اینترنت همراه نمی‌برند.”

ایشان در مورد روند مصرف اینترنت و هزینه‌های آن در دنیا توضیح داد: “همه جای دنیا در بخش موبایل هزینه مکالمه رایگان یا با قیمت پایین بوده و به جای آن هزینه دیتا و اینترنت همراه گران است. به همین خاطر است که اکثر افراد در خارج خودشان را به وای‌فای می‌رسانند تا از اینترنت ارزان قیمت ثابت استفاده کنند. درایران متاسفانه برعکس‌است.”

همچنین ایشان پیرامون دیگر مشکلاتی که بخش اینترنت ثابت با آن دست و پنجه نرم می‌کند اعلام کرد: “در کنار اینها متاسفانه قوانین و مقررات کامل و استواری در حوزه اینترنت نداریم. به طور مثال دولت و کمیسیون تنظیم مقررات تصمیم می‌گیرند که اینترنت همراه را ارزان کنند. این اتفاق تنها در زمینه پهنای باند و اینترنت نیست. زیرا ما یک زنجیره تأمین داریم که همه زنجیره به هم مرتبط هستند و باید هماهنگ باشند؛ خود اینترنت ۱۰ تا ۱۵ در صد هزینه شرکت‌های اینترنتی را در بر دارد. مباحث مربوط به انتقال که در دست زیرساخت و شرکت مخابرات است، هزینه‌هایی است که اصلا دیده نمی‌شود و همین موارد است که هزینه‌های شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت را بالا می‌برد.”

مهندس فتاحی ادامه داد: “وقتی حقوق نیروهای انسانی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد ما باید از کجا این هزینه‌ها را تأمین کنیم. از طرفی شرکت مخابرات امکانات را به شرکت‌های FCP(توسعه دهنده ارتباطات ثابت) می‌دهد و این امکانات که باید از طریق این شرکت‌ها به ارائه دهندگان خدمات یا همان شرکت‌های Servco برسد، به دلیل عدم ارائه توسط مخابرات نمی‌رسد. از طرفی قیمت عمده فروش خدمات اپراتورهای همراه (MNO) پایین‌تر از قیمتی است که این اپراتورها به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت می‌دهند. به عنوان مثال بسته اینترنت ۱۰۰ گیگابایتی TD-LTE ایرانسل به همراه مودم برای کاربر نهایی ۲۰۰ هزار تومان می‌شود ولی یک شرکت Servco باید گیگابایتی ۲هزار و ۶۵۰ تومان پول آن را بدهد.”

دبیر دبیرخانه شرکت‌های servco به روند نزولی شرکت‌های اینترنت ثابت و صرفه نداشتن سرمایه‌گذاری در اینترنت ثبات ایران اشاره کرد و گفت: “این اتفاقات دست به دست هم می‌دهد تا اوضاع شرکت‌های اینترنت ثابت خوب نباشد. متاسفانه شرکت‌های اینترنت ثابت با شیب بالای ۶۰ درصد در حال نزول هستند. از طرفی آنقدر قیمت دلار بالا رفته است، کسی حاظر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست. زیرا به سرمایه‌گذار به طور دقیق نمی‌توان گفت که تا چه زمانی و چه میزان بازگشت سرمایه خواهد داشت.”

دسته بندی ها :
برچسب ها :