صفحه اصلی

سامانه شاهکار چیست و چگونه کار می کند؟

۲۱ تیر ۱۳۹۹

سرویس شاهکار یا شبکه احراز هویت کاربران سامانه‌ای برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی است که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است. به موجب آن اپراتورها ابتدا، از طریق سرویس شاهکار به احراز هویت کابران پرداخته و در صورت درستی اطلاعات آن‌ها اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

اینترنت adsl

خرید اینترنت adsl

خدمات سرویس شاهکار

سامانه شاهکار، سرویس‌های بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم

1.    تعداد سیم‌کارتهای تلفن همراه به نام یک فرد

با استفاده از سرویس شاهکار افراد می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ یا مراجعه به سایت https://mobilecount.cra.ir تعداد خطوط تلفن همراه و اپراتور مربوطه را استعلام کنند.

2.    اطلاع از سرویس‌های مخابراتی مانند اینترنت پرسرعت تلفن ثابت

سرویس‌های مخابراتی، نظیر:

را در اختیار کاربران قرار می دهد.

3.    اطلاعات تلفن ثابت

اطلاعات تلفن ثابت کاربران را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد.

4.    اطلاع به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها

یکی از امکانات سرویس شاهکار، ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها است. اگر سرویسی با شناسه هویتی فرد در اپراتور ثبت شود، این سامانه، با ارسال پیامکی با سرشماره cra.ir به تمام خطوط فرد، اطلاع رسانی می‌کند.

5.    تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی

با تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی و مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی، هر فرد فقط و فقط با استفاده از شماره همراه خود می‌تواند از نرم‌افزارهای موبایل بانک استفاده کند، پرداخت آنلاین انجام دهد، از فروشگاههای آنلاین خرید کند و از نرم‌افزارهایی که در آن حریم خصوصی اهمیت دارد، استفاده کند. با این کار امکان کلاهبرداری و تقلب به حداقل ممکن می‌رسد.

6.  ثبت اطلاعات کاربر در شاهکار

در این بخش از سرویس شاهکار یک کد اختصاصی به کاربر داده می‌شود که در تمام اپراتورها مشترک است. این کد تا زمانی که فعال است، فرد امکان راه‌اندازی اینترنت(رانژه) از طریق شرکت جدید را ندارد؛ حتی اگر پورت تخلیه شده باشد. برای رانژه خط تلفن، شرکت جدید باید کلاسه شاهکار شرکت قبلی را حذف یا غیرفعال کند

مزایای سامانه شاهکار

با استفاده از این سامانه، فقط صاحبان اصلی سیم‌کارت از خدمات ارائه شده، بهره می‌برند و هیچ فردی از سیم‌کارت فرد دیگری نمی‌تواند استفاده کند. در این طرح، احراز هویت فرد با کدملی و شماره سیم‌کارت انجام می‌شود. این کار امنیت بالا برده و امکان سودجویی و کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند.

واگذاری سامانه احراز هویت شاهکار در چه کسب و کارهایی صورت می‌گیرد؟

وزارت اطلاعات، در ابتدا اجازه استفاده از داده‌های سامانه شاهکار را در اختیار 10 اپلیکیشن پر بازدید( که بیشتر آن اپلیکیشن بانک‌ها بود) و دو پیام‌رسان سروش و گپ قرار داد. بعدها تعداد آن را افزایش داد. دیوار و شیپور نیز در این لیست قرار دارند. شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی داشته و در اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند، اجازه استفاده از این سامانه را دارند.

سرویس شاهکار واسطی بین اپراتور مخابراتی و مراجع هویت است که در صورت عبور کاربران از این فیلتر، به سرویس‌های ارائه شده دسترسی می‌یابند. در حال حاضر، دولت امکان استفاده از این شبکه احراز هویت کاربران را فقط در اختیار برنامه‌هایی قرار می‌دهد که با جابجایی مالی روبرو هستند.

دسته بندی ها :
برچسب ها :