صفحه اصلی

۷ نکته‌ی کلیدی که در هنگام انتخاب دیتاسنتر باید مد نظر داشته باشیم

۰۷ مهر ۱۳۹۷

یکی از چیزهای که باید بدانیم این است که،  در سال‌های آینده ترابایتی از داده‌های جمع‌آوری، ذخیره و طبقه‌بندی شده در شبکه‌ی همه صنایع موجود خواهد بود. این داده‌ها مانند سوختی هستند که باعث می‌شوند اینترنت کار کند.

فارق از این که این اطلاعات مربوط به سازمان یا مشتری شما باشد، مدیریت اطلاعات مانند ذخیره‌سازی، امنیت و دسترسی آسان، یک اولویت بالا است. سهل‌انگاری در وقفه‌های مکرر و از کار افتادگی شبکه، دیگر برای سازمان‌ها و مجموعه‌ها، قابل گذشت و توجیه نخواهد بود.

این همان جایی است که دیتاسنترها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

همان‌طور که مشتریان و کاربران در حال حاضر تنها با استفاده از فشردن کلید یک صفحه‌کلید یا پیمایش صفحه نمایش گوشی هوشمندشان در حال دسترسی به اطلاعات هستند؛ قطعا دیتاسنتر مناسب، کلید رشد کسب‌وکار و مقیاس‌پذیری آن است. یک خطای ۴۰۴ یا پیام Database Not Found می‌تواند تنها تفاوت بین یک مشتری شاد و یک مشتری سابق باشد.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر، محلی است که سیستم های کامپیوتری و اجزای جانبی مرتبط به آن‌ها، مانند سیستم‌های ذخیره‌سازی و ارتباطی، در آن قرار دارند. ممکن است اتاقی از یک ساختمان، طبقه‌ای از آن و یا تمام ساختمان به عنوان دیتاسنتر در نظر گرفته شود. نقطه کانونی و حیاتی عملیات روزمره سازمان‌ها، برنامه‌ها و خدمات و داده‌های موجود در دیتاسنتر هستند.

ملاحظات لازم برای انتخاب یک دیتاسنتر

دیتاسنتر‌ها در تمام اشکال و اندازه‌ها وجود دارند. دیتاسنتر های ایده‌آل برای کسب‌وکار شما، تا حد زیادی بستگی به ماهیت دقیق و شرایط خاص عملیات روزمره شما دارد. با این حال، یک لیست کلی از نکات کلیدی وجود دارد که باید توسط اشخاصی که به دنبال یک دیتاسنتر قابل اطمینان می‌گردند، در نظر گرفته شوند.

به‌کمک این راهنمایی‌های کوچک می‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای در رابطه با گزینه‌های دیتاسنتر خود داشته باشید.

۱-    مکان Location

مهمترین و وزین‌ترین عامل، مکان دیتاسنتر شما است. در بسیاری از کسب‌وکارها یا دیتاسنتر داخل سازمانی و یا دیتاسنتر خارج سازمانی انتخاب می‌شود. هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند، مانند ملاحظاتی در خصوص هزینه‌های مربوطه. برای نمونه، در رابطه با دیتاسنترهای درون سازمانی مطمئن هستید سرور شما در محوطه‌ی خودتان وجود دارد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که باید صورت‌حساب‌های مربوط به نیازهای نگهداری دیتاسنتر را پرداخت کنید.

برای دیتاسنترهای خارج از سایتبرای شما این نکته اهمیت دارد که در نظر داتشته باشید آیا کارکنان IT شما به‌راحتی می‌توانند از دیتاسنتر بازدید کنند یا خیر؛ و سپس دسترسی به برق وجود دارد. همچنین باید به این مسئله بپردازید که مکان انتخابی بر روی گسل‌های زلزله و یا در کنار آن نباشد، یا این که آیا انتقالات شبکه از نواحی آزاد گذر می‌کند که امنیت یا استحکام کمتری دارند یا خیر.

۲-    قابلیت اطمینان (Reliability)

منابع قدرتی چقدر قابل اطمینان هستند؟ آیا ژنراتورهای کافی وجود دارند تا بتوانند قدرت پشتیبانی مورد نیاز را سریع تامین کنند؟ در رابطه با سیستم های خنک‌کننده چه؟

در نظر داشته باشید که سرورها مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کنند و سرمایش غیرکافی تقریبا همیشه باعث از کار افتادگی می‌شود. مهم‌تر از همه این که آیا سیستم‌های افزونگی وجود دارد که بتوانند در اوضاع اضطراری، عملیات پیوسته را تضمین کنند؟

۳-    امنیت (Security)

بسیاری از شرکت‌ها پروتکل‌هایی برای تشدید امنیت سایبری خود به کار می‌گیرند. اساسا این به معنای حفظ یک دیتاسنتر از حملات اینترنتی مخرب است.

امنیت فیزیکی نیز درست به‌اندازه امنیت سایبری مهم است. داده‌ها باید از تهدیدات فیزیکی مانند سرقت، تخریب و دسترسی غیر مجاز حفظ شود. بنابراین، عاقلانه است که در منابع امنیت فیزیکی مانند پرسنل امنیتی، نظارت تصویری و زیرساخت حفاظتی سرمایه‌گذاری کنید.

دسته بندی ها : مرکزداده
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *