صفحه اصلی

چه نوع CPU برای راه اندازی Plex Media Server نیاز دارید؟

۰۸ مهر ۱۴۰۰

این مقاله اساسا در رابطه کاربرانی از لینوکس، مکس یا ویندوز است که می‌خواهند Plex Media Server را بر روی یک کامپیوتر عادی اجرا کنند.  این سرور برای بسیاری از مدل های NAS نیز در دسترس است و دانستن نحوه پردازش اطلاعات در یک مدل NAS می تواند مفید واقع شود. در صورتی که علاقمند به اجرای یک سرور بر روی دستگاه NAS هستید ، می توانید با مطالعه مقالات زیر اطلاعات خود را تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید:

Nas چیست؟

Is Plex Media Server on a NAS Right for Me?

چه نوع استفاده‌ای دارید؟

پاسخ قطعی ای برای این پرسش که چه نوع CPU نیاز داریم وجود ندارد. موراد مورد نیاز از فردی به فرد دیگر و از تنظیماتی به تنظیمات دیگر متفاوت است. برخی از راهنمایی‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای رسیدن به ایده‌ای که چه نوعی می‌تواند برای شما مناسب باشد، کمک بگیرید.

در ابتدا باید برخی موارد را مشخص کنید:

  • به چه نوع از اپلیکیشن‌های Plex متصل خواهند شد؟ (اندروید، آی‌او‌اس، Plex Media Player، Roku و غیره)
  • چه تعداد از اپلیکیشن‌ها ممکن است در یک زمان محتوا را پخش کنند؟
  • دسترسی به صورت محلی، از راه دور و یا ترکیبی خواهد بود؟
  • آیا شما از محتوای زیادی با زیرنویس استفاده خواهید کرد؟

این سوالات مهم هستند زیرا به شما کمک می‌کنند که بفهمید چه نوعی از قدرت پردازشی ممکن است در تنظیمات شما مورد نیاز باشد. اپلیکیشن‌های مختلف و انواع متفاوت از استریم‌ها ممکن است قادر به Direct Play (پخش مستقیم) یا Direct Stream (استریم مستقیم) باشند در حالی که سایر موارد ممکن است به ترانس‌کدینگ کامل نیاز داشته باشند.

مورد استفاده‌ی شما چه نیازمندی‌هایی خواهد داشت؟

ترانس‌کدینگ متمرکزترین گزینه‌ی CPU در رابطه با این است که محتوا چگونه می‌تواند مدیریت و کنترل شود. پاسخ‌های مربوط به پرسش بالا راهنمایی در رابطه با میزان ترانس‌کدینگ مورد نیاز  ارائه خواهد کرد.

  • زمانی که Plex Media Player به صورت محلی استفاده شود، اغلب موارد نیازی به ترانس‌کدینگ ندارد.
  • اکثر اپلیکیشن‌های دیگر Plex حداقل در برخی از مواقع به ترانس‌کدینگ نیاز خواهند داشت.
  • زمانی که شما به صورت محلی به محتوا دسترسی دارید، بیشتر تمایل دارید که قادر به پخش مستقیم یا استریم مستقیم باشید؛ زیرا سرعت‌های موجود در شبکه معمولا بسیار بیشتر و عالی‌تر هستند.
  • دسترسی از راه دور اکثر موارد نیاز به ترانس‌کدینگ دارد، فارغ از این که چه اپلیکیشن Plex ای استفاده شده است. زیرا سرعت شبک اغلب از کیفیت فول و کامل پشتیبانی نخواهد کرد.
  • استفاده از زیرنویس‌ها در بسیاری از اپلیکیشن‌های Plex نیاز دارند که زیرنویس‌ها در ویدئو “burned in” شوند که این روند نیازمند ترانس‌کدینگ است.

هر چه موقعیت‌هایی که در آن‌ها ترانس‌کدینگ به صورت همزمان مورد نیاز خواهد بود بیشتر باشند، بیشتر نیاز دارید که در رابطه با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های CPU ی خود نگران باشید.

نیازمندی‌های CPU

اصلی ترین مورد این است که به خاطر داشته باشید که هرچه اپلیکیشن‌های Plex بیشتری در یک زمان به پخش محتوا بپردازند، شما به قدرت بیشتری برای CPU خود نیاز خواهید داشت. به طور کلی، اگر شما در یک زمان دو اپلیکیشن Plex دارید که نیازمند محتوای ترانس‌کد شده هستند،در مقایسه با زمانی که یک اپلیکیشن به پخش محتوا می‌پردازد، سیستم شما به قدرت پردازشی دو برابری در CPU نیاز خواهید داشت.

اگر شما نیازمند تعدادی پیشنهادات مختصر و اصلی در این زمینه هستید:

  • بدون ترانس‌کدینگ: Intel “Atom” ۱٫۲GHz ( دستگاه‌های NAS مبتنی بر پردازنده‌های ARM باید قادر به حداقل یک استریم بدون ترانس‌کدینگ باشند.)
  • ترانس‌کد ۷۲۰p یگانه: Intel Core i3 3.0 GHz
  • ترانس‌کد ۱۰۸۰p یگانه: Intel Core i5 3.0GHz
  • ترانس‌کد ۴K یگانه: Intel Core i7 3.2GHz

اگر نیاز دارید که بیش از یک ترانس‌کد همزمان را پشتیبانی کنید، به پردازنده‌ی قدرتمندتری نیاز خواهید داشت.

راهنما

برای یک ترانس‌کد کامل و فول یگانه‌ی (single full-transcode) یک ویدئو، نیازمندی‌های نمره‌ی PassMark که در ادامه مطرح شده‌اند راهنمای خوبی برای فایل‌هایی با منابع میانگین خواهند بود.

  • فایل ۴K – ۶۰Mbps, HEVC : نمره‌ی ۴۰۰۰ PassMark ( به ۱۰Mbps 1080p ترانس‌کد می‌شود)
  • فایل ۱۰۸۰p -۱۰Mbps, H.264: نمره‌ی ۲۰۰۰ PassMark
  • فایل ۷۲۰p – 4Mbps, H.264: نمره‌ی ۱۵۰۰ PassMark

وب‌سایت CPU Benchmark منبع خوبی است که ببینید پردازنده‌ای خاص چه نوع از نمره‌ی PassMark ای دریافت می‌کند.

شما همچنین می‌توانید جستجوهایی مانند “Core i5 4440 passmark” در گوگل یا موارد مشابه آن انجام بدهید تا در رابطه با پردازنده‌ای خاص اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

عموما ترانس‌کد ۷۲۰p (یا کمتر) ویدئو  نسبت به ویدئوی ۱۰۸۰p منابع کمتری خواهد گرفت، با این حال، ممکن است همیشه به این حالت نباشد .

چگونه از راهنمایی استفاده کنیم

اساسا، اگر فکر می‌کنید که ممکن است به مدیریت و کنترل ۴ استریم محتوای همزمان نیاز داشته باشید و ممکن است همه‌ی آن‌ها محتوای ۱۰۸۰p باشند که به ترانس‌کدینگ نیاز دارند، ممکن است که از راهنمای اصلی استفاده کرده و آن را برای شماری از استریم‌های همزمان تعمیم بدهید تا بتوانید نیازمندی‌های خود را رفع کنید، که در این مورد ممکن است نمره‌ی PassMark ۸۰۰۰  باشد.

در این مثال، به این معنی است که شما می‌خواهید به پردازنده‌هایی با نمره‌ی ۸۰۰۰ یا بالاتر نگاه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید:

  • اگر شما از کامپیوتر خود برای موارد دیگری نیز در کنار اجرای ساده‌ی Plex Media Server استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که قدرت و نیروی بیشتری برای ادامه‌ی اجرای سایر کارها (taskها) داشته باشید.
  • بد نیست بدانید که استفاده‌ی امروز شما همانند استفاده‌های بعدی شما در آینده نخواهد بود. زیرا شما هرگز نمی‌دانید که چه زمانی یک دستگاه جدید برای اجرای Plex، اجرای محتوا با دوستان‌تان و موارد دیگری از این قبیل اتفاق خواهد افتد و این موارد ممکن است در استفاده‌ی بیشتر شما از سیستم تاثیر گذار باشند.
دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *