صفحه اصلی

چه موقع و چرا باید از پروکسی سرور استفاده کنیم؟

۲۱ آبان ۱۳۹۸

پروکسی سرور‌‌ها حریم خصوصی و امنیت شبکه‌‌های مختلف را به سطوحی جدید برده اند. پروکسی سرور‌‌ها به شما امکان‌ می‌دهند بدون ترس از شناسایی شدن، اینترنت را مرور کنید، که البته این قابلیت جوانب مثبت و منفی مختلفی را در پی دارد.  بسیاری از کاربران و شرکت ها، به نحوی با پروکسی سرور سروکار دارند. شاید proxy server در بین عموم کاربران صرفا برای تغییر آی پی و مرور امن وب شناخته شده باشد، اما این قابلیت مزایا و البته معایب دیگری را نیز دارد. به عنوان مثال‌ می‌توانید به صورت کاملا ایمن به وب سایت‌‌های موردعلاقه خود دسترسی پیدا کرده یا کار خود را به صورت خصوصی انجام دهید. اما به همین ترتیب، از طریق همین قابلیت هکرها‌ می‌توانند ناشناس شوند و به این ترتیب شناسایی آن‌‌ها دشوار‌ می‌شود.

یک proxy server چیست؟

به طور خلاصه، یک پروکسی سرور یک برنامه کامپیوتری است که درخواست‌‌های اطلاعات یا منابع را از سرورهای دیگر دریافت کرده و انتقال‌ می‌دهد. اگر به یک اتصال مطمئن، یک فایل، اطلاعات و … نیاز داشته باشید،‌ می‌توانید از proxy server به عنوان یک سرویس واسطه استفاده کنید. این قابلیت در حقیقت هویت شما را در مقابل سروری که به دنبال اطلاعات یا ارتباط با آن هستید، پنهان نموده و از شما در برابر خطرات محافظت‌ می‌کند.

چرا باید از پروکسی سرور استفاده کنیم

چه زمانی به پروکسی سرور نیاز داریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که به سرور پروکسی نیاز پیدا کنید که بیشتر این موارد مربوط به حریم خصوصی یا عملکرد رایانه شماست. در اینجا برخی از رایج ترین دلایلی که ممکن اسست به سرور پروکسی احتیاج پیدا کنید، ذکر شده اند.

دسترسی ناشناس به وب سایت‌‌ها 

این مورد رایج ترین استفاده یک proxy server است. در بعضی از مناطق جهان، خیلی زود متوجه خواهید شد که تعدادی وب سایت و برنامه (مانند برنامه‌‌های پخش ویدیو) وجود دارند که نمی توانید به آن‌‌ها دسترسی پیدا کنید. دلیل این امر این است که بسیاری از دولت‌‌ها دسترسی به وب سایت‌‌های خاصی را محدود‌ می‌کنند و بسیاری از برنامه‌‌های آنلاین فقط برای برخی از کشورها قابل استفاده هستند. شما‌ می‌توانید برای پنهان کردن موقعیت مکانی خود و دسترسی به این سایت‌‌های محدود، از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید. یک VPN اساساً باعث‌ می‌شود سرور فکر کند شما در یک کشوری هستید که دسترسی به آن برنامه و یا سایت محدود نیست. هکرها، مجرمان و سایر افرادی که نیاز به ناشناس بودن دارند از چنین نرم افزاری استفاده‌ می‌کنند تا به طور منظم هویت خود را پنهان کنند.

رصد اطلاعات اشخاص

اگر نیاز به رصد اطلاعات اشخاص دارید،‌ می‌توانید از سرور پروکسی برای این کار استفاده کنید. سیا، اف بی آی و سایر آژانس‌‌های اطلاعاتی این کار را هر روز انجام‌ می‌دهند تا تروریست‌‌ها و سایرین را که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب‌ می‌شود، شناسایی کنند. آن‌‌ها از پروکسی سرورها برای نظارت بر عبارات کلیدی در رسانه‌‌های اجتماعی و موتورهای جستجو (مانند نحوه ساخت بمب) استفاده‌ می‌کنند. هکرها همچنین از پروکسی سرورها برای جمع آوری گذرواژه‌ها و اطلاعات شخصی دیگر برای سرقت هویت یا انتشار ویروس استفاده‌ می‌کنند.

فیلتر کردن محتوا

می‌توانید از یک پروکسی سرور برای فیلتر کردن محتوای وب در یک رایانه خاص استفاده کنید. والدین این مورد را به خصوص برای فیلتر کردن آنچه فرزندانشان‌ می‌بینند استفاده‌ می‌کنند. مدارس این مزیت را برای اجرای سیاست‌‌های مرور رایانه و وب مفید‌ می‌دانند.

دور زدن فیلترها

پروکسی سرورها همچنین‌ می‌توانند فیلترهای موجود در شبکه‌‌های گوناگون را دور بزنند. معمولا در تمامی کشورها، برخی از محتواهای مربوط به سنین بالای 18 سال فیلتر‌ می‌شود. به همین سبب، معمولاً والدین نگرانی خاصی در مورد اینکه که کودکان آن‌‌ها ممکن است این محتواهای ممنوعه را مشاهده کنند، ندارند که‌ می‌دانند چگونه این کار انجام‌ می‌شود. مگر اینکه البته کودک آنها در سنین کودکی به امور رایانه ای مسلط باشد. استفاده از proxy server می‌تواند این محدودیت‌‌ها را از بین ببرد.

بهبود عملکرد رایانه

پروکسی سرورها‌ می‌توانند عملکرد کامپیوترها را به ویژه برای مشاغل بزرگ بهبود بخشند. یک پروکسی درخواست‌‌های مکرر را تشخیص داده و آنها را در حافظه پنهان ذخیره‌ می‌کند تا شرکت شما مجبور نباشد دفعه بعد که همان درخواست را ارسال‌ می‌کند از پهنای باند استفاده کند. این کار باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ می‌شود.

ممکن است مزایا و معایب دیگری برای پروکسی سرور پیدا کنید، اما این موارد متداول ترین مزایا و معایب پروکسی‌‌ها هستند. اگر‌ می‌ترسید هکرها از آنها علیه شما استفاده کنند، حتماً روی نرم افزار آنتی ویروس و سایر نرم افزارهای محافظت از حریم خصوصی که برای محافظت در برابر چنین شرایطی طراحی شده اند، حساب کنید.پیشنهاد میکنیم درمورد چرا و چگونگی استفاده از پروکسی سرور بیشتر بخوانید

 

 

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *